همشهری آنلاین: نخستین ناو هواپیمابر چین برای یک آزمایش همه‌جانبه به آب افتاد. درصورتی که آزمایش‌های بعدی موفقیت‌آمیز باشند، این ناو می‌تواند تا دو سال دیگر عملیاتی شود. چین می‌خواهد با این کار به عنوان یک ابرقدرت دریایی موقعیت کسب کند.

چین نخستین ناو هواپیمابر خود را آزمایش می‌کند

نخستین ناو هواپیمابر ساخت چین صبح یکشنبه ۱۳ مه (۲۳ اردیبهشت) از بندری در شمال شرقی کشور به منظور یک عملیات آزمایشی راهی دریا شد. به گفته‌ی کارشناسان، حدود دو سال دیگر می‌توان از این ناو بهره‌برداری کرد.

بدین گونه چین در کنار نادر قدرت‌های نظامی قرار می‌گیرد که دارای ناو هواپیمابر ساخت کشور خود هستند.

بر اساس داده‌های وزارت دفاع چین، این ناو مدل "Typ 001A" فقط از قدرت رانشی و موتورهای متعارف استفاده می‌کند. قدرت جابه‌جایی سیال کشتی حدود ۷۰هزار تن است و بدین گونه چه به لحاظ حجم و اندازه و چه توان برد، نمی‌تواند با ناوهای هواپیمابر اتمی آمریکا رقابت کند.

چین تاکنون دارای تنها یک ناو هواپیمابر "لیائونینگ" بوده است که حدود ۳۰ سال پیش در اتحاد جماهیر شوروی پیشین ساخته شد و در سال ۲۰۱۲ به چین فروخته شد. این ناو می‌توانست، همانند ناو جدید، حدود ۴۰ هواپیما را بر عرشه‌ی خود حمل کند.

چین عملا داعیه مالکیت بر کل دریای جنوب چین را دارد؛ دریایی که بخش بزرگی از تجارت جهانی از مسیر آن می‌گذرد.

رهبری چین قصد دارد با ساخت یک زیردریایی، به عنوان یک قدرت بزرگ دریایی شهرت کسب کند. نمایش‌های قدرتی که تاکنون از سوی چین در این منطقه آبی صورت گرفته، هر بار به تنش‌هایی با کشورهای همجوار و ایالات متحده آمریکا انجامیده است.

کد خبر 405342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha