مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابوالفضل نسایی، مجتبی اسماعیل‌زاد، مهدی پدرامخو، مقداد مددی، اصغر خمسه، آریا جعفری،‌ جاوید نیکپور، سمیه فرضی، یلدا معیری، سحر فعله‌گری و محمدحسین ولایتی نشان عکاس سال مطبوعات ایران را در دومین دوره اعطای این جایزه دریافت کردند.

photojournalism prize

به گزارش فارس، مراسم اهدای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران به همت انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، عصر یکشنبه 23 اردیبهشت در خانه هنرمندان برگزار و 10 دوربین طلایی به عکاسان برگزیده و یک جایز نیز به بخش مالتی‌مدیا اهدا شد.

در ابتدای این مراسم، حمید فروتن رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران توضیحاتی درباره دومین دوره اعطای نشان عکاس سال مطبوعات ارائه کرد.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر هم در بخشی از این مراسم گفت: فتوژورنالیست‌ها به دلیل رفت‌وآمد زیاد در شهر باید از برخی معافیت‌ها بهره‌مند شوند که طرح ترافیک نیز جزء آن است. البته شنیدم بعضاً شرایط عجیبی را برای احزار عکاسان تعیین کرده بودند، در حالی که وقتی تشکلی انجمن صنفی دارد، نباید نیاز به این شرایط عجیب باشد. امیدوارم با حضور شهردار جدید این مشکل حل شود.

وی خطاب به سیدمحمود دعایی که در جمع حاضر بود، گفت: آقای دعایی شما تشریف نداشتید، جایزه برگزیده عکاسی یک ربع سکه بود که از نظر وجه مادی بسیار کم است. باید یک فکری برای آن کرد لااقل ربع سکه را نیم‌سکه کنیم. این سخن با واکنش دعایی و تأمین مابقی جایزه همراه شد و تشویق حاضران را در پی داشت. البته مجری مراسم با طعنه گفت به قول رئیس بانک مرکزی، الان ربع سکه به اندازه تمام‌سکه ارزش دارد!

سپس محمد صیاد، عکاس و همدوره زنده‌یاد شاهرخ حاتمی در سخنانی کوتاه از وی یاد کرد. محمدحسین حیدری عضو انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس نیز از زنده‌یاد منوچهر یگانه‌دوست عکاس پیشکسوت مطبوعات یاد و از خبرگزاری ایرنا بابت همراهی نکردن وی برای چاپ عکس‌هایش انتقاد کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، اسماعیل عباسی به پاس تلاش ارزشمند و مستمر در زمینه تدریس، پژوهش، ترجمه و تألیف در زمینه عکاسی تقدیر شد. وی در سخنانی کوتاه با تأکید بر اینکه طی 28 سال تدریس در زمینه عکاسی، منتی بر کسی ندارد، از همسرش که طی این سال‌ها همواره یار او بوده و نامش در جایی دیده نشده است، تشکر و قدردانی کرد.

سه عکاس پیشکسوت محمد اسلامی راد، جهانگیر رزمی (تنها ایرانی برنده جایزه پولیتزر) و عباس ملکی نیز مورد تقدیر قرار گرفتند.

داوری این دوره از نشان عکس سال مطبوعاتی ایران را محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان، پیمان هوشمندزاده، رضا معطریان و نادر داوودی بر عهده داشتند و اسامی عکاسان منتخب را بدین شرح اعلام کردند که البته صمدیان به دلیل حضور در جشنواره کن، در این مراسم غایب بود.

  • بخش مالتی مدیا:

ابوالفضل نسایی (برای مالتی مدیا «بابا اسید ریخت»)

  • بخش تک عکس محیط زیست:

مجتبی اسماعیل زاد

  • بخش مجموعه عکس محیط زیست:

مهدی پدرامخو (مجموعه عکس ریزگردها)

  • بخش تک‌عکس پرتره:

مقداد مددی

  • بخش مجموعه عکس پرتره:

اصغر خمسه

  • بخش تک‌عکس ورزشی:

جاوید نیکپور

  • بخش مجموعه عکس ورزشی:

آریا جعفری (برای مجموعه عکس فوتبال بانوان) وی جایزه خود را به بانوان فوتبالیست و هواداران فوتبالی بانو اهدا کرد.

  • بخش تک عکس مستند اجتماعی:

سمیه فرضی (برای تک‌عکس «راهی به سوی خانه»)

  • بخش مجموعه عکس مستند اجتماعی:

سحر فعله‌گری (برای مجموعه عکس «دور از خانه»)

  • بخش تک عکس خبری:

یلدا معیری

وی پس از دریافت جایزه خود از وجود مشکلات زنان در جامعه عکاسی گلایه کرد و وضعیت اشتغال آن‌ها را بغرنج دانست. معیری تأکید کرد: من در حال حاضر بیکار هستم و بسیاری از خانم‌های عکاس مانند من بیکار هستند.

  •  بخش مجموعه عکس خبری:

حسین ولایتی (عکاس خبرگزاری فارس برای مجموعه عکس «آزادسازی حویجه عراق»)

بر اساس این گزارش، 255 عکاس با 175 مجموعه عکس و بیش از 1200 عکس در دومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران شرکت داشتند. استقبال از بخش مالتی‌مدیا بسیار پایین بود و فقط 17 اثر توسط دبیرخانه دریافت شد.

کد خبر 405370

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha