«دانلود ماهواره جیبی، فقط ۲هزار تومان»؛ این آگهی ساده باعث شد ده‌ها نفر در سراسر کشور در دام باندی گرفتار شوند که هدفشان خالی کردن حساب طعمه‌هایشان بود.

متهم

سردسته باند جوانی 36ساله و اهل مشهد است که پیش از این نیز به جرم کلاهبرداری‌های فیشینگی در اصفهان و همدان دستگیر و زندانی شده بود.

به گزارش همشهری، تحقیقات پلیس فتای خراسان رضوی برای دستگیری اعضای این باند 7نفره، مدتی قبل و با شکایت جوانی 18ساله به نام رضا شروع شد. او به مأموران گفت: چند‌ماه پیش یکی از دوستانم نزد من آمد و گفت که پدرش قصد دارد مبلغی به‌حساب او واریز کند اما وی کارت عابربانکی که بتواند با آن این پول را دریافت کند ندارد.

به همین دلیل از من درخواست کارت کرد و من هم یکی از کارت‌هایم را که پولی در آن نبود به همراه رمزش به او دادم. شاکی ادامه داد: مدتی گذشت و وقتی از دوستم خبری نشد سراغش رفتم و خواستم کارتم را پس بدهد. اما او مدعی شد که کارت را گم کرده است. من هم باور کردم تا اینکه چند روز پیش به بانک رفتم تا کارت جدید بگیرم اما در کمال تعجب فهمیدم که حسابم با حکم قضایی مسدود شده و با استفاده از آن حدود 300میلیون تومان از حساب‌های مختلف کلاهبرداری شده است. از آنجا که نمی‌‌دانستم ماجرا چیست، تصمیم گرفتم از پلیس برای حل این معما کمک بگیرم.

با شکایت پسر جوان، تحقیقات مأموران برای کشف حقیقت شروع شد. در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که حساب شاکی به‌دلیل کلاهبرداری فیشینگی مسدود شده است اما این کلاهبرداری توسط چه‌کسی رخ داده بود؟ تحقیقات نشان می‌داد که همه ماجرا به یک آگهی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برمی‌گردد.

فردی با انتشار آگهی «دانلود ماهواره جیبی، فقط 2هزار تومان»، طعمه‌هایش را ترغیب می‌کرد که این برنامه را دانلود کنند اما زمانی که افراد برای دانلود برنامه روی گزینه پرداخت کلیک می‌کردند وارد صفحه‌ای جعلی می‌شدند که کاملا شبیه صفحه درگاه بانکی بود. در حقیقت فرد کلاهبردار با ساخت این صفحه جعلی کاری کرده بود که اگر کسی مشخصات حسابش را در آن وارد می‌کرد، این مشخصات به راحتی در اختیار سازنده صفحه جعلی قرار می‌گرفت و او با این شگرد که به فیشینگ معروف است، می‌توانست حساب طعمه‌اش را خالی کند.

  • باند 7نفره

بررسی‌های پلیس نشان می‌داد که پول‌های کلاهبرداری شده از مالباختگان به‌حساب شاکی واریز می‌شده و به همین دلیل دستور مسدود شدن این حساب صادر شده بود. با این اطلاعات، مأموران تلاش برای شناسایی کلاهبرداران فیشینگی را شروع کردند و بهترین سرنخ دوست شاکی، یعنی همان کسی بود که کارت عابربانک او را قرض گرفته بود.

مأموران با شناسایی این مرد او را زیرنظر گرفتند و متوجه شدند که وی عضو یک باند کلاهبرداری فیشینگی است که به‌صورت گسترده دست به کلاهبرداری و خالی کردن حساب طعمه‌هایشان در سراسر کشور می‌زنند. ادامه بررسی از این حکایت داشت که این باند 7عضو دارد و سردسته آن مجرمی سابقه‌دار است که پیش از این نیز به جرم کلاهبرداری‌های فیشینگی در اصفهان و همدان دستگیر و زندانی شده بود. در ادامه تمامی اعضای باند یکی بعد از دیگری دستگیر شدند و معلوم شد که آنها در طول چند‌ماه فعالیت حساب ده‌ها نفر را در سراسر کشور با این شگرد خالی کرده‌اند.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی گفت: اعضای این باند برای اینکه ردی از خودشان به‌جا نگذارند از حساب عابربانک دیگران برای برداشت پول‌های کلاهبرداری استفاده می‌کردند. آنها سراغ معتادان می‌رفتند، با وعده پرداخت مبالغی تا یک میلیون تومان کارت عابربانک آنها را به همراه رمزش می‌گرفتند. یا اینکه نزد دوستانشان می‌رفتند و با این ادعا که قرار است به حساب‌شان پولی واریز شود و نیاز به کارت عابربانک دارند، کارت آنها را به همراه رمزش دریافت می‌کردند. سپس از این کارت‌ها برای انتقال پول‌های کلاهبرداری استفاده کرده و با مراجعه به صرافی‌ها یا طلافروشی‌ها، اقدام به خرید طلا و ارز می‌کردند.

وی ادامه داد: اعضای این باند حساب افراد زیادی را با این شگرد در شهرهای مختلف ازجمله تهران، کرج، مهریز یزد، ابهر و طبس خالی کرده‌اند که تحقیقات برای شناسایی مالباختگان ادامه دارد.

  • دقت هنگام خرید اینترنتی

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی به شهروندان توصیه کرد برای گرفتار نشدن در دام‌های فیشینگی هرگز از سایت‌های ناشناس و نامعتبر خرید اینترنتی انجام ندهند. هنگام خرید اینترنتی به صفحه پرداخت بانکی توجه کنند و از وجود پروتکل امن https که s انتهایی آن نماد امنیت است، مطمئن شوند. برای خریدهای اینترنتی کارتی را درنظر بگیرند که موجودی آن به اندازه هزینه خرید است تا اگر گرفتار کلاهبرداران فیشینگی شدند همه سرمایه‌شان را از دست ندهند.

کد خبر 405466

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha