دوشنبه 31 اردیبهشت 1397 | به روز شده: 55 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 - 09:42:00 | کد مطلب: 405602 چاپ
محققان می‌گویند؛

معرفی فاکتورهای پرخطر مرتبط با زوال عقل

زندگی > سلامت - همشهری آنلاین:
محققان دریافته‌اند مجموعه‌ای از فاکتورها همراه با هم با افزایش ریسک زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه بوستون در مطالعه جدید خود دریافتند چهار عامل پرخطر ریسک ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند که با برنامه‌های درست در راستای اصلاح آنها می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد. این چهار فاکتور پرخطر عبارتند از:

  • سن

سن مهم‌ترین فاکتور پرخطر این بیماری است که به ندرت بر افراد زیر ۶۰ سال تاثیر می‌گذارد. طبق اعلام انجمن آلزایمر، از هر سه فرد سالمند، یک نفر با نوعی ابتلا به زوال عقل می‌میرد.

مطالعه سال ۲۰۱۸ محققان دانشکده سلامت یل آمریکا نشان می‌دهد نگرش نسبت به پیری و افزایش سن می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. بعد از بررسی ۴۷۶۵ فرد مسن، مشخص شد آنهایی که نگرش مثبت در مورد افزایش سن داشتند ۴۹.۸ درصد کمتر از افراد دارای نگرش منفی، مبتلا به زوال عقل شدند.

  • شاخص توده بدنی

نتایج مطالعات مختلف حاکی از آن است که شاخص توده بدنی ممکن است فاکتور پرخطر ابتلا به زوال عقل باشد. بررسی‌های سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد چاقی میانسالی با ریسک بالا ابتلا به زوال عقل در دوره پیری مرتبط است چراکه گفته می‌شود اضافه وزن در بروز آسیب به مغز نقش دارد. از این رو محققان توصیه می‌کنند حفظ وزن سالم می‌تواند شیوه اصلی در حفظ سلامت مغز باشد.

  • وضعیت تاهل

مطالعه جدید نشان می دهد "بیوه بودن" ارتباط قوی‌ای با زوال عقل دارد. محققان تاکید می‌کنند وضعیت تاهل به تنهایی در افزایش زوال عقل موثر نیست بلکه همراه با فاکتورهای گوناگون سبک زندگی تاثیرگذار است.

  • خواب

محققان می‌گویند افرادی که در دوره میانسالی خواب کمتری دارند بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. مطالعه سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد افرادی که ورود به خواب REMشان (پنجمین مرحله خواب) بیش از ۹۰ دقیقه به طول می‌انجامد در معرض ریسک بالا ابتلا به زوال عقل قرار دارند. از این رو مشخص است که بی‌خوابی و بدخوابی می‌تواند در زوال شناختی تاثیر داشته باشد. به همین دلیل درمان اختلال خواب می‌تواند راهکار درستی برای بهبود مشکلات سلامت بلندمدت و کوتاه مدت باشد.