پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی برای اولین‌ بار دریافتند که زندگی طولانی مدت در محیط آلوده، باعث تورم مغزی در موش‌ها می‌شود و در نهایت زمینه را برای جهش ژنی فراهم می‌کند.

تاثیر آلودگی هوا بر تغییرات ژنی مغز موش

به گزارش ایسنا، اگرچه در مطالعات قبلی نقش آلودگی‌ هوا در بروز انواع سرطان مشخص شده است اما در این مطالعه تاثیر برخی از ذرات موجود در هوا مثل نیکل بر بروز جهش ژنی در مغز مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه موقعیت جغرافیایی شهر لس‌آنجلس انتخاب شد چرا که با توجه به جمعیت و تراکم خودرو در این شهر تاثیر طولانی‌ مدت آلودگی نیز بهتر قابل بررسی بود.

محققان دریافتند که ریزگردهای آلوده و سرطان‌زا از دو روش وارد بدن می‌شوند؛ راه اول از طریق تنفس است که در طول این فرایند ریز ذرات فلزی موجود در هوا پس از ورود به ریه وارد جریان خون می‌شوند. دومین راه نیز ورود ذرات آلوده به بدن از طریق مخاط بینی است.

به گفته محققان جذب ذرات از طریق بینی به مراتب خطرناک‌تر است، چرا که ذرات آلوده مسیر کوتاه‌تری برای رسیدن به مغز در پیش دارند.

اگرچه هنوز یافته‌های قابل استنادی در مورد تاثیر ذرات فلزی موجود در هوای آلوده در بروز جهش ژنی در مغز انسان به دست نیامده، اما یافته‌های محققان نشان می‌دهد که با توجه به تاثیر مخرب آلودگی در ساختار مغز موش در آینده نزدیک مطالعات جامع‌تری روی انسان انجام خواهد شد.

کد خبر 405615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha