پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

نبوغ، اعتماد به‌نفس و مهارت. گل دوم مامه بابا تیام به ذوب‌آهن تلفیقی از همه این موارد بود.

مامه

مامه

 او با یک زاویه درست خودش را پشت توپ قرار داد و با یک قوس غافلگیرکننده، رشید مظاهری را مات کرد.

مرد سنگالی که قبل از این گل، پنالتی تیم‌اش را به هدف نشانده بود، بعد از این گل نیز در یک همکاری تماشایی با وریا غفوری، شب رویایی‌اش را با هت‌تریک کامل کرد

تیمی که در شروع فصل هیچ گلی به‌ثمر نمی‌رساند و مهاجمان‌اش روی عدد صفر متوقف شده بودند، حالا با تیام در سخت‌ترین موقعیت‌ها گل می‌زند. تعداد گل‌های پلنگ سیاه، حالا از تعداد بازی‌هایش برای استقلال بیشتر شده است. او اگر تصمیم به ترک باشگاه نگیرد، از همین حالا مدعی اصلی آقای گلی فصل گذشته به شمار می‌رود. باشگاه‌های ایرانی عموما متخصص خرید خارجی‌های بی‌کیفیت هستند اما تیام، یک استثنای بزرگ محسوب می‌شود. نام او بدون تردید در جمع بهترین خریدهای خارجی تاریخ سرخابی‌ها قرار خواهد گرفت.

روبرت ساها:پاس گل تماشایی به مهرداد اولادی در داربی، مهم‌ترین خاطره دوران حضور ساها در پرسپولیس بود. او در سمت چپ خط دفاعی پرسپولیس خوش درخشید و زیر نظر دنیزلی به یک ستاره تبدیل شد اما خیلی زود از پرسپولیس رفت تا این باشگاه برای یک فصل در پست دفاع چپ از پژمان نوری استفاده کند.

الونگ الونگ :ژاک یک فوتبالیست دونده بود و به کمک همین دوندگی، خلاقیت کم‌اش را در زمین جبران می‌کرد. او در پرسپولیس برای آری‌هان، دنیزلی و سپس افشین قطبی بازی کرد و با افت کیفیت در فهرست خروج این باشگاه قرار گرفت. الونگ الونگ در زمان حضور مظلومی روی نیمکت استقلال، به این باشگاه نیز ملحق شد.

فابیو جانواریو:هافبک خوش‌تکنیک و خلاق برزیلی در فولادخوزستان کشف شد و حتی با این تیم در دسته اول بازی کرد اما بهترین نمایش‌هایش را در استقلال پشت‌سر گذاشت. او با گل زیبای قهرمانی تیمش در لیگ هشتم، به مرد محبوب سکوهای آبی تبدیل شد. فابیو که علاقه زیادی به بازی در ایران داشت، با قلعه‌نویی به سپاهان رفت. او در سال91 دوباره به استقلال برگشت اما این بازگشت برایش چندان خوش‌یمن نبود. چرا که یک مصدومیت طولانی و سپس وداع با فوتبال را در مسیرش قرار دارد.

ابراهیم توره: تبحر این مهاجم در باز کردن دروازه استقلال، پرسپولیسی‌ها را به‌جذب او علاقه‌مند کرد اما او هرگز نتوانست با پیراهن پرسپولیس به استقلال گل بزند. توره یک خرید بزرگ برای پرسپولیس به شمار می‌رفت اما در پرحاشیه‌ترین تیم لیگ هشتم، مجالی برای درخشش پیدا نکرد. او که توسط پیکان به فوتبال ایران معرفی شده بود، در «داگ هاوس» افشین قطبی قرار گرفت و تنها بعد از یک فصل، پرسپولیس را ترک کرد. ابراهیم در سپاهان، دوباره ستاره شد و گل‌های فوق‌العاده‌ای برای این تیم به‌ثمر رساند. او تنها زمان بدی را برای پرسپولیسی‌شدن انتخاب کرده بود.

گوران یرکوویچ: به ثمر رساندن 9گل در 29بازی، آمار درخشانی برای یک مهاجم نیست اما یرکوویچ استاد بی‌بدیل گل زدن از درون 18 قدم بود و به سختی موقعیتی را در درون محوطه از دست می‌داد. او با استقلال قهرمان جام‌حذفی شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز خوش درخشید اما خیلی زود این تیم را ترک کرد. گوران در نیم‌فصل دوم لیگ شانزدهم به سیاه‌جامگان ملحق شد و نقش زیادی در بقای این تیم در لیگ‌برتر داشت.

آسمیر آودوکیچ :در فصل فاجعه‌بار میثاق معمارزاده و حسین هوشیار، آسمیر آودوکیچ فرشته نجات خط دروازه پرسپولیس بود. گلر بوسنیایی به سرعت محبوب شد اما به لحاظ قانونی تنها می‌توانست در بازی‌های آسیایی برای قرمزها به میدان برود. بدون سیوهای دیدنی آسمیر، پرسپولیس هرگز نمی‌توانست از گروه‌اش صعود کند. در تابستان اما مسئولان باشگاه تلاشی برای تمدید قرارداد او انجام ندادند.

جی‌لوید ساموئل:خبر درگذشت این ستاره در 37سالگی، برای هواداران استقلال به‌شدت غم‌انگیز بود. ساموئل در دوران حضور در ایران، به‌عنوان یک شخصیت منظم، حرفه‌ای و خوش‌اخلاق شناخته می‌شد. مدافع سابق بولتون، فولام و کاردیف  3 فصل برای استقلال به‌میدان رفت و با این تیم قهرمان لیگ و جام‌حذفی شد. بدون تردید او یکی از بهترین‌ خارجی‌های تاریخ فوتبال ایران بود. بازیکنی که یک فصل نیز پیراهن باشگاه پیکان را پوشید.

ایمون زاید :ایمون بازیکن بزرگ و مهاجم فوق‌العاده‌ای نبود اما تنها در 10دقیقه به سوپرمن پرسپولیسی‌ها تبدیل شد و ورق داربی74 را به‌سود تیمش برگرداند. «مستر هت تریک» لقبی بود که او از هواداران پرسپولیس دریافت کرد. چرا که به‌جز نبرد حساس و فراموش‌نشدنی با استقلال، دو هت‌تریک دیگر برای سرخپوشان انجام داده بود. او این سال‌ها در دسته‌های پایین‌تر فوتبال آمریکا بازی می‌کند اما هنوز در بین پرسپولیسی‌ها از محبوبیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

هرایر مگویان:وقتی به استقلال اضافه شد، بازیکن تیم‌ملی ارمنستان بود و رزومه نسبتا خوبی نیز داشت. مگویان در دفاع کم‌اشتباه بود اما در زمره مدافعان گلزن نمی‌گنجید. قبل از شروع لیگ هفدهم، علیرضا منصوریان قرارداد هرایر را یک‌طرفه فسخ کرد. مگویان از استقلال جدا شده بود اما همچنان از این تیم حقوق دریافت می‌کرد!

نیلسون کوریا: «بده نیلسون بزنه!». این شعاری بود که هواداران پرسپولیس بعد از اعلام هر ضربه پنالتی به‌سود تیم‌شان سر می‌دادند. گلر برزیلی علیرغم قد و قامت نه چندان بلند، یک شوت‌گیر حرفه‌ای بود و در هر بازی مجموعه‌ای از واکنش‌های تماشایی را به نمایش می‌گذاشت. پرسپولیس به کمک نیلسون تا فینال جام‌حذفی پیش رفت اما با اشتباه‌های این بازیکن، مسابقه را به سپاهان واگذار کرد. او روزهای خوب زیادی در باشگاه داشت اما استاد لغزیدن در موقعیت‌های حساس بود. مرد محبوب هواداران پرسپولیس به بهانه حمایت از سوشا مکانی توسط حمید درخشان کنار گذاشته شد.

بشار رسن :داربی 85، اولین نمایش درخشان بشار در ترکیب پرسپولیس بود. او خیلی زود جایگاه ثابتی در تیم برانکو به‌دست آورد اما کمی بعد به اردوی تیم‌ملی امید عراق در جام ملت‌های رده امید پیوست و همین موضوع موجب شد تا پایان فصل، یک مهره نیمکت‌نشین باشد. رسن هنوز با سرخ‌ها قرارداد دارد و با توجه به استعداد و شرایط خوب سنی‌اش، می‌تواند کمک بزرگی برای آینده این تیم باشد.

سرور جپاروف: یک خرید با چشم‌های باز. منصوریان سرور را برای استقلال به خدمت گرفت اما خودش نتوانست از این بازیکن استفاده چندانی کند. محرومیت نقل‌و‌انتقالاتی استقلال موجب شد جپاروف برای یک نیم‌فصل به سپاهان برود. او در آغاز لیگ هفدهم به استقلال برگشت اما فقط هفت هفته بعد، علیمنصور از این تیم اخراج شده بود. بهترین بازی‌های مرد سال سابق فوتبال آسیا در استقلال، در دوران شفر از ساق‌های این بازیکن استخراج شدند. سرور حالا یکی از مهم‌ترین مهره‌های استقلال است. شوت‌زن، باهوش و حرفه‌ای.

کد خبر 405704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha