همشهری آنلاین: پلیس مالزی مقادیر قابل توجهی اجناس گرانقیمت را از خانه مسکونی و از محل‌های متعلق به نجیب رزاق، نخست وزیر سابق، به دست آورده و توقیف کرده است.

کشف مقادیر زیادی اجناس گرانبها از خانه نخست وزیر سابق مالزی

به گزارش بي بي سي، در پی جستجوی چند محل متعلق به نخست وزیر سابق که از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه ادامه داشت، روز جمعه، ٢٨ اردیبهشت (١٨ مه)، سرپرست اداره تحقیقات جنایی پلیس مالزی به رسانه‌های خبری گفت که در این بازرسی، تعداد زیادی کیف‌های زنانه گرانبها یافت شده که شماری از آنها پر از پول نقد، ارز خارجی، ساعت و جواهرات قیمتی بوده است. این اقلام برای بررسی بیشتر به مقر پلیس انتقال یافته است.

خانه مسکونی و یک آپارتمان مجلل متعلق به نخست وزیر سابق از جمله مکان‌های بازرسی شده بوده است.

منابع پلیس مالزی گفته‌اند که در حال حاضر تخمین ارزش اقلام به دست آمده امکانپذیر نیست اما به زودی در این مورد اطلاعیه‌ای صادر خواهد شد.

اعلام نتیجه اولیه تحقیقات می‌تواند زمینه ساز پیگرد قانونی نجیب رزاق باشد که با شکست ائتلاف حزبی باریسان ناسیونال در انتخابات پارلمانی روز ٩ مه مه، از قدرت برکنار شد. این حزب طی شش دهه گذشته همواره اکثریت پارلمانی و دولت را در دست داشت.

در این انتخابات، ائتلاف پاکاتان هاراپان، که ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی آن را پایه‌گذاری کرده بود، توانست اکثریت آرا را به دست آورد و دولت جدید را تشکیل دهد. ماهاتیر، ٩٢ ساله، از سال ١٩٨١ تا ٢٠٠٣ در سمت رهبر حزب باریسان ناسیونال، نخست وزیر مالزی بود و از او با عنوان معمار توسعه اقتصادی ان کشور نام برده می‌شود.

ماهاتیر محمد با هدف اصلی برکنار دولت نجیب رزاق وارد مبارزات انتخابات شد و به گفته تحلیلگران، حملات او به فساد دولتی عامل اصلی روی آوردن رای‌دهندگان و پیروزی غیرمترقبه او بوده است. نجیب رزاق در سال ٢٠٠٩ به نخست وزیری رسید و در حال حاضر، در ارتباط با عملکرد یکی از طرح های ابداعی او به نام صندوق توسعه مالزی پرونده هایی در چندین کشور در حال پیگیری است.

رسانه‌های خبری مالزی یادآور شده‌اند که همسر نجیب رزاق به ولخرجی و خریدهای تجملاتی در داخل و خارج از مالزی و داشتن مجموعه‌ای از جواهرات و کیف‌های دستی قیمتی شهرت داشت. شیوه زندگی خانم رزاق انتقادات فراوانی را در پی داشت.

با آغاز به کار دولت جدید، دادستانی مالزی نجیب رزاق را ممنوع الخروج اعلام کرد.

تا کنون از بازداشت احتمالی افرادی در ارتباط با رسیدگی به پرونده فساد مالی علیه نخست وزیر سابق خبری منتشر نشده است اما ماهاتیر محمد، نخست وزیر، و انور ابراهیم، از مخالفان سیاسی نجیب رزاق که در دوران او به اتهام فساد اخلاقی محاکمه و زندانی شده بود، تلویحا احتمال بازداشت و محاکمه نخست وزیر سابق را مطرح کرده‌اند.

کشور مالزی، واقع در جنوب شرق آسیا، از دموکراسی پارلمانی در چارچوب نظام سلطنت مشروطه فدرال برخوردار است. این کشور از سیزده ایالت تشکیل یافته که ریاست ٩ ایالت آن را پادشاهان محلی در دست دارند. پادشاه مالزی هر پنج سال یکبار به نوبت از میان پادشاهان محلی مقام سلطنت و ریاست کشور را در دست می‌گیرد.

این کشور بیش از ٣١ میلیون جمعیت دارد که از اقوام مالی، چینی، هندی و دیگران تشکیل یافته است. دین بیش از ٦٠ درصد مردم مالزی اسلام است و سایر مردم این کشور پیرو ادیان بودایی، هندو، مسیحیت، کنفوسیوس و سایر ادیان و مذاهب هستند .

کد خبر 405741

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha