همشهری آنلاین: دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش‌های روابط عمومی ایران با حضور اساتید دانشگاه، اندیشمندان و صاحب نظران و دست اندرکاران حوزه روابط عمومی کشور شکل گیرد به دعوت موسسه کارگزار روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار شد

دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش‌های روابط عمومی ایران برگزار شد

به گزارش شارا، سه‌شنبه 25 اردیبهشت ماه 1397 تالار نگین هتل بزرگ ارم تهران، شاهد اجتماع کارگزاران هنر هشتم بود که در آستانه روز ملی روابط عمومی، به دعوت موسسه کارگزار روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی گرد هم آمدند تا دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی ایران با حضور اساتید دانشگاه، اندیشمندان و صاحب نظران و دست‌اندرکاران حوزه روابط عمومی کشور شکل گیرد.

آنچه از نظر می گذرد، نگاهی است به مجموعه سخنرانی ها، آرا و نظرات مطرح شده در پنل تخصصی، برنامه های فرهنگی و هنری اجرا شده،و هرآنچه که دومین رخداد را تبدیل به رویداد ساخت.

  • معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: روابط عمومی ها از زبان مردم بنویسند

دکتر سلطانی فر معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین سخنران همایش بود که ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش های سنتی به رویکردهای جدید در حوزه روابط عمومی اظهار داشت: با وجود بهره مندی از ابزارهای نوین، مادام که نگاهمان به مخاطبان نگاهی از بالا به پایین باشد، توفقیات اثرگذاری را شاهد نخواهیم بود.

سلطانی فر افزود: هنر روابط عمومی آن است که از زبان مردم بنویسد و با تغییر نگرش‌های سنتی و همگام با استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی، رسالت ها و اهداف منطبق با فلسفه وجودی خود را دنبال کند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار امیدواری از برقراری همه ساله مراسم ها و گردهمایی های مرتبط با روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، تغییر نگاه به شبکه های اجتماعی و دستیابی به راهکارهای استفاده مطلوب از ظرفیت های سایر شیوه های نوین ارتباطی را در ایفای نقش های اثرگذار نهاد روابط عمومی موثر دانست.

  • رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران: مهندسی مجدد روابط عمومی‌ها نیاز عصر امروز است

هادی کمرئی بعنوان دومین سخنران همایش، با اشاره به تلاش های صورت گرفته شده در انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، از باز تعریف نهاد روابط عمومی خبر داد و با بیان اینکه با همت اعضای هیئت مدیره انجمن و بهره گیری از نظرات و آرای اندیشمندان حوزه روابط عمومی، تعریفی بروز از روابط عمومی ارایه شده است، به تشریح مهم ترین اقدامات انجام گرفته شده انجمن متخصصان روابط عمومی ایران پرداخت و در این باره گفت: تدوین شیوه نامه انتخاب مدیران روابط عمومی و تدوین منشور اخلاقی روابط عمومی را می توان از برجسته ترین اقدامات انجمن متخصصان روابط عمومی ایران قلمداد کرد.

کمرئی در بخش دیگری از سخنان خود، فقدان قوانین متقن، عدم ضمانت های اجرایی برای آیین نامه های موجود، عدم تخصص گرایی و نوآوری و خلاقیت، فقدان روابط عمومی های پژوهش محور را از مهم ترین چالش های نهاد روابط عومی ایران برشمرد و بر لزوم تغییر نگرش مدیران ارشد سازمان ها و مهندسی مجدد روابط عمومی ها تاکید کرد.

  • دکتر امیر محبیان: علم ارتباطات، مادر روابط عمومی است

دکتر امیر محبیان استاد دانشگاه و رییس گروه رسانه‌ای آریا در دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران با بیان اینکه نگرش حاکم بر روابط عمومی سنتی باید تغیبر کند، اظهار کرد: یکی از علمای علم ارتباطات معتقد است تاریخ روابط عمومی، تاریخ نبرد برای واقعیت و نیز درک مردم از واقعیت است.

دکتر امیر محبیان استاد دانشگاه و رییس گروه رسانه ای آریا در دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران با بیان اینکه نگرش حاکم بر روابط عمومی سنتی باید تغیبر کند، اظهار کرد: یکی از علمای علم ارتباطات معتقد است تاریخ روابط عمومی، تاریخ نبرد برای واقعیت و نیز درک مردم از واقعیت است.

وی افزود: دو نگاه در تعریف روابط عمومی حاکم است. نگاه سنتی که اساس آن انتقال داده ها از سازمان به اجتماع و بالعکس است که این نوع نگرش در دنیای امروز با چالش مواجه است و دچار بحران جدی است.

محبیان اضافه کرد: اکنون نیز نوع جدیدی از نگرش در ارتباطات بوجود آمده، به طوری که نوع تعامل مردم و حکومت را هم تغییر داده است.
وی افزود: اکنون در دورانی زندگی می کنیم که عصر انفجار اطلاعات است و این وضعیت باعث تغییر معنی روابط عمومی شده است. یکی از خصوصیات دوران انفجار اطلاعات بی اعتنایی به اطلاعات تولید شده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: تولید بیش از حد اطلاعات موجب شده مردم به این حجم انبوه اطلاعات توجهی نکنند و ما با گریز مردم از اخبار مواجه هستیم، آنها تمایلی به پیگیری اخبار به دلیل حجم بالای تولید اخبار ندارند.

وی افزود: عامل دیگر عدم انسجام بین اطلاعات است. اطلاعات پوچ تولید می شود و به عنوان واقعیت گسترش می یابد. مردم همزمان با طرح اخبار پوچ، اخبار واقعی را انکار می کنند. همچنین با تضعیف سیستم ایمن ذهنی در برابر هجوم اطلاعات مواجه هستیم، ذهن قدرت فیلتر را از دست می دهد . به دلیل مجموعه اطلاعات تهاجمی فرد قدرت ارزیابی اخبار را ندارد و از خبر می گریزد یا قدرت تشخیص درست آن را از دست می دهد.
دکتر محبیان در ادامه اظهار داشت: تولید اخبار موجب شده شکل روابط عمومی تغییر کند ، از تغییر دادن اطلاعات مردم را ارضا کند و مردم واکنش پیشاپیش در مقابل خبر دارند.

رییس گروه رسانه ای آریا افزود: بر اساس تحقیقات موسسه داده های بین المللی آر تی سی، تا سال 2020 حجم اطلاعات تولیدی جهان 10 برابر می شود. در دنیایی که حجم گردش اطلاعات تا این حد بالا رفته است و به بی تفاوتی مخاطب انجامیده که نمی توان در روابط عمومی پیشرفت کرد. دیگر نمی توان تعیین کرد مخاطب چه چیزی را برگزیند و خط دادن یک طرفه تاثیر گذار نیست و مخاطب خود خط را تعیین می کند.

وی اضافه کرد: تصور می کنیم از طریق داده ها می توان رفتار انسان ها را کنترل کرد، اما صرف داده های واحد به معنای برداشت واحد نیست و به تعداد هر داده برداشت های متفاوتی وجود دارد.

وی در پایان به مدیران روابط عمومی تاکید کرد: توجه داشته باشید هر پیامی که ارسال میکنید باید در آن منطق باشد، منتطقی که توجیه گر است. در تولید پیام و خبر این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که چرا باید مخاطب پیام ما را بپذیرد.

  • مدیرعامل موسسه مطبوعاتی ایران: روابط عمومی ها به اثرسنجی برای مخاطب گزینش گرا توجه کنند

مدیر عامل موسسه فرهنگی و مطبوعاتی ایران با بیان اینکه مخاطب امروز گزینش گرا بوده و از میان انبوه اطلاعات رسیده اطلاعات خاص خود را جذب می کند،گفت: تولید انبوه اطلاعات به معنای اثر گذاری نیست بلکه روابط عمومی ها باید به کارهای اثرسنجی توجه کنند.

محمد تقی روغنی ها در آیین گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی و دومین رخداد ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران گفت:رو ابط عمومی ها در واقع قلب یک سازمان بوده و وظیفه و مسوولیت آنها ارایه اطلاعات و داده ها و درعین حال پخته کردن و آنالیز داده هاست لذا ارایه منطقی اطلاعات به مخاطبان متناسب با نیازها، از نتایج این مهم به شمار می آید.

به گفته مدیرعامل موسسه ایران،امروز اطلاعات خام دیگر کار آمدی لازم و کافی را نداشته و باید این اطلاعات تولیدی به صورت پخته شده در اختیار مخاطب هوشمند و گزینش گرای امروز قرار گیرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مدیریت سازمانها باید پذیرای داده های تازه ای که از سوی روابط عمومی ها به آنها ارائه می شود باشند،گفت: شاید یکی از چالش ها همین است که مدیریت سازمانه تا چه میزان در برابر آنچه که روابط عمومی تولید و ارایه می کند برخورد مثبت و پذیرایی دارد.

به گفته وی، برخی مواقع مدیران مجموعه ها یا نقش روابط عمومی ها را نپذیرفتند یا از نقش آنها بی اطلاع هستند در نتیجه انتظارشان از روابط عمومی تنها یک دستگاه تبلیغاتی است که به بیان توانمندی ها و عملکرد مدیر بپردازد.

مدیر عامل موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران با ابراز تاسف از اینکه با وجود رشد ارتباطات، فناوری اطلاعات و دانش اطلاع رسانی،نگاه به روابط عمومی همچنان نگاه سنتی است که با مقتضیات امروز سازگار نیست گفت : انتقال اخبار همراه با اطلاعات تحلیلی متناسب با نیاز مخاطب و ارایه آن به بدنه سازمان و مدیریت آن از جمله وظایف روابط عمومی است تا مدیران در جریان آخرین اخبار روز قرار گیرند.

این فعال رسانه ای با تاکید بر اینکه روابط عمومی ها باید زمینه پذیرش اطلاعات را در بدنه و مدیریت سازمان فراهم کنند، گفت: طبیعی است که در این مسیر استفاده از روشهای نوین از جمله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که این روزها شاهد گسترش و نفوذ آن هستیم ،نقش بسیار موثری را دارند.

روغنی ها خاطرنشان کرد: روابط عمومی ها باید به این سمت حرکت کردند که سایت خود را داشته باشند و در شبکه های اجتماعی نیز فعال باشند، البته یکی از مشکلات این است که این حضور همراه با دور اندیشی و راهبرد روشن نیست بلکه تنها جنبه های نمایشی و نمادین دارد.

وی با بیان اینکه این شرایط برای مخاطبان با انبوه اطلاعات جذاب نیست،گفت: با این وضعیت نه تنها با مخاطب ارتباط خوبی برقرار نمی شود بلکه زمینه ارتباط روابط عمومی ها را با رسانه ها کاهش می دهد.

گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی و دومین همایش ملی بررسی مسائل و چالش های روابط عمومی ایران با حضور جمعی از دست اندرکاران روابط عمومی ها، مدیران مسوول رسانه ها و اساتید علوم ارتباطات در هتل ارم تهران توسط موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.

  • مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ارایه کرد؛ ظرفیت ها و چالش های روابط عمومی جدید در رسانه‌های اجتماعی

سعید رضا عاملی مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در سخنرانی خود به تشریح مدل سازی عناصر بنیادین شبکه های اجتماعی پرداخت، وی در آغاز سخنان خود با اعتقاد به اینکه فناوری های جدید، روابط عمومی جدیدی را خلق کرده اند گفت: امروز سخن از آن نوع روابط عمومی مطرح است که بر پلتفرم فناوری جدید از جمله دیجیتال، هایپرلینک و مبتنی بر معماری سه گانه اینترنت، لایه ای بودن و یکپارچه بودن، بنا شده است.

وی با بیان اینکه قالب هایی نظیر توئیتر و فیسبوک متناسب با زندگی مردمان غرب و زندگی جمعی طراحی شده اند افزود: در جامعه فردگرایانه ایران شاهد آن هستیم که در پلتفرم هایی نظیر فیسبوک که بر مبنای کار جمعی و گروهی بنا شده است ، دچار چالش می شویم.

سعیدرضا عاملی با اشاره به اینکه اتصال گرایی و سرمایه اجتماعی بزرگ ترین ظرفیت رسانه های اجتماعی هستند اظهار داشت: افزایش و تراکم داده ها زمانی موثر و کاربردی می شوند که بسترهای ثانوی از جمله شبکه ملی اطلاعات با تکیه بر نرم افزارها و ابزار خدمات رسانی ایجاد شود.

وی تکرار شبکه اجتماعی فیزیکی در فضای مجازی و ترکیب ظرفیت های شبکه های اجتماعی فیزیکی و مجازی را عاملی برای بازگشت ارتباطات فیزیکی به فضای مجازی دانست و خاطر نشان ساخت: شبکه های اجتماعی مبتنی به ارتباطات معنایی ، منحصربه فضای مجازی است و با استفاده از امکانات شبکه ای مجازی می توان به تقویت ارتباطات فیزیکی نایل شد.

مدیر دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود، اخبار جعلی و دستکاری خبر در رسانه های اجتماعی را از مهم ترین چالش های روابط عمومی ها و رسانه های رسمی بر شمرد و گفت: اخبار جعلی، اعتبار سازمان و ارزش های شرکت ها را با بحران مواجه می سازد، این در حالی است که در دیکشنری" مک کواری" واژه اخبار جعلی به عنوان کلمه سال در سال 2016 معرفی شد.

سعید رضا عاملی با اشاره به اینکه اخبار جعلی ب صددرصد غلط هستند و خواننده را گمراه می کنند اذعان داشت: اخبار جعلی صد در صد غلط هستند اما دستکاری خبر صد در صد دروغ نیست، بلکه بخشی از عناصر خبری را کم و زیاد می کند تا کنترل سیستم و سازمان های ارتباطی را براساس منافع مشخص یا گروهی در دست داشته باشند.

عاملی راز موفقیت روابط عمومی ها را در شرایط حاضر را فهم منطق جدید رسانه ها و جامعه انسانی، احترام به مخاطبان، افزایش دانش و توانایی، شفافیت و پاسخگویی و تقویت مسئولیت اجتماعی انسان برشمرد و استقلال گرایی، فردگرایی، رهیدن از هنجار های قالب، پیشرفت گرایی، بازبودگی و توسعه دسترسی ها و گروهی شدن های متجانس را از مشخصات انسان عصر حاضر قلمداد کرد.

دکتر حسن نمکدوست تهرانی مدرس علوم ارتباطات، در ابتدای سخنرانی خود به ارایه کلید واژه هایی پرداخت که از آنها بعنوان ارکان حقوق شهروندی نام برد.

دکتر نمکدوست حق زیستن، حق اندیشیدن، حق آموختن، حق سلامت، حق تعالی و منزلت، حق انتخاب، حق توسعه و پیشرفت، حق شادی، حق دانستن، حق مشارکت، حق صلح و امنیت، حق اعتراض، حق بیان، حق حریم خصوصی، حق عدالت و برابری، حق رفاه و برخورداری را از جمله ارکان حقوق شهروندی نام برد و با قراردادن کلید واژه های مذکور در چهار مدل روابط عمومی موجود در نظریه گرانیک و هانت، به تحلیل و بررسی ارکان حقوق شهروندی در این مدل پرداخت.

وی با بیان اینکه در گنجینه دانش روابط عمومی به خوبی توضیح داده شده است که رسالت های روابط عمومی مرتبط با حقوق شهروندی و جامعه مدنی است اظهار داشت، تسامح کنشگران اصلی جامعه را می توان حکومت (دولت) بخش خصوصی، نهادهای مدنی و رسانه ها دانست و جامعه مدنی در تعامل بسامان این کنشگران پدیدار می شود.

وی افزود: هر یک از کنشگران برای ابراز وجود و بیان خود نیاز به توانایی صدا بخشی روابط عمومی ها و مکانیزم های رابطه ساز دارند، ویژگی روابط عمومی ها، کمک به ماژول هایی است که صدایشان را بیان گفته و ارتباط مورد نیاز خود را برقرارسازند.

دکتر نمکدوست تهران تصریح کرد:چنانچه در پی مناسبات اجتماعی بسامان هستیم تا جامعه مدنی شکل گیرد، نیازمند روابط عمومی هایی هستیم که ارتباط گستر بوده و توانایی ارتباط سازی کنشگران اصلی جامعه را داشته باشند.

سخنران دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی ایران در جمع کارگزاران روابط عمومی حاضر در سالن نگین هتل بزرگ ارم تهران در تشرح ویژگی های شهروند گفت: شهروند برخوردار از اطلاعات، می تواند درباره زندگی سیاسی خود به گزینش و انتخاب خردمندانه بپردازد، با علاقه در مسایل اجتماعی مشارکت کند و در حل مسایل حیاتی اجتماعی خود درگیر شود.

وی با تاکید براینکه آگاهی ، مساوی با کنش اجتماعی نیست خاطر نشان ساخت:صرف آگاهی داشتن منجر به رفتار و عمل نمی شود، بعنوان مثال می دانیم و آگاه هستیم که هوا آلوده است اما کاری نمی کنیم، بنابراین آگاهی، تنها متغییر برای کنش اجتماعی محسوب نمی شود.

دکتر نمکدوست تهرانی با اعتقاد به اینکه تحقق مفهوم شهروندی از موضوعات اصلی گفتمان دموکراسی مشارکتی است، تصریح کرد: روابط عمومی ها می توانند با گسترش اطلاع رسانی شفاف به شهروندان کمک کنند تا در جریان امور قرار گیرند، چراکه مردم سالاری با تکمیل زنجیره ارتباطات و اطلاعات مبتنی بر سه اصل مشارکت فعال شهروندان، پاسخ پذیری و شافیت محقق می شود.

وی تاکید کرد: نقش روابط عمومی ها در تحقق حقوق شهروندی این است که تلاش کنیم شفافیت رخ دهد، مشارکت فعال و پاسخ گویی و پاسخ پذیری صورت پذیرد و در نهایت منجر به برابری و توانمند سازی با توجه به قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات شود.

نمکدوست تهرانی افزود: آگاهی عمومی و وجود نهادهای دموکراتیک، مردم سالاری را به همراه دارد و منجر به مشارکت شهروندان و پاسخ گو بودن حکومت می شود . من به نهاد روابط عمومی امید فراوان دارم.

  • جواد ملکی سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران: م مثل مادر ب مثل بحران

روابط عمومی، مادر سازمان است، دلسوز، پرکار، به شدت مورد انتظار دیگران و مظلوم


جواد ملکی سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی در جمع کارگزاران روابط عمومی حاضر در همایش ضمن بیان این مطلب افزود:روابط عمومی همچون مادر سازمان باید از خودش بگذرد، گذشت کند، ایثار کند، کار کند و بدود، آن هم با کمترین امکانات و کمترین قدرت . و زمانی که قدرت فیزیکی را از دست می دهد ، بجای آنکه بر صدر نشیند و از تجربیاتش استفاده شود، به کنج عزلت می نشیند.

ملکی با شاره به بحران هایی نظیر آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو، حادثه انفجار گاز شهران و آتش سوزی وزارت علوم، به انتقال تجارب خود در حوزه روابط عمومی و مدیریت بحران پرداخت و در این رابطه گفت: اوج گیری شایعات منجر به آن شد تا رصد اخبار جعلی در شبکه های اجتماعی و سایر رسانه ها بخوبی انجام گرفته و قبل از گسترش شایعه با اطلاع رسانی دقیق از التهابات ناشی از اخبار جعلی مقابله کنیم.

وی با بیان اینکه سخنگوی هر سازمانی ، لازم است تا علاوه بر اشراف کافی به اطلاعات فنی و تاکتیک های های عملیاتی، به ادبیات کار نیزآشنا باشد افزود: فن بیان، کنترل احساسات در برابر دوربین، حفظ روحیه و بیان آنچه که مردم عطش آگاهی نسبت به آن دارند، در زمره مهم ترین ویژگی های سخنگو است، هرچند در حادثه ساختمان پلاسکو و در حالی که صمیمی ترین دوستانم زیرآوار بودند، مدام گوشزد می شد تا احساسات خود را کنترل کرده و قبل از ایستادن جلو دوربین در گوشه ای، خود خلوت می کردیم تا تخلیه احساسات انجام گیرد و بعد حفظ ظاهر می کردیم.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران، اطلاع رسانی به زبان ساده، دقیق، درنظر داشتن حاشیه های بحران، مستندسازی برای انتقال تجارب کسب شده و متناسب بودن نوع پیام ها با نیازهای مخاطبان را در زمره عوامل موثر موفقیت روابط عمومی در هنگام بحران قلمداد کرد.

ملکی خواستار پشتیبانی و هم افزایی توانمندی های تمامی روابط عمومی های سازمان ها و دستگاه ها حتی به اندازه اعلام آمادگی تلفنی در مواجهه با بحران ها را در تقویت روحیه و انسجام فرابخشی موثر دانست.

  • دکتر احمد یحیایی ایله‌ای: روابط عمومی توسعه بخش، روابط عومی سلطه بخش

از دیگر سخنرانان همایش دکتر "احمد یحیای ایله ای"، استاد علوم ارتباطات و روابط عومی بود که با نگاهی گذار به مکتب فرانکفورت بعنوان قوی ترین مکتب انتقادی قرن، به تشریح و تبیین ویژگی های روابط عمومی توسعه بخش و روابط عمومی سلطه بخش پرداخت.

وی با طرح پرسش هایی از جمله اینکه آیا روابط عمومی یک سیستم، سلطه بخش است یا توسعه بخش؟ آیا روابط عمومی تلاش می کند افکار خاص را حاکم کند یا در پی تکثر افکار و اندیشه هاست؟ آیا اخبار و تبلیغات را جایگزین اطلاع رسانی می کند؟، به تبیین تفاوت های روابط عمومی سلطه بخش و توسه بخش پرداخت.

دکتر یحیای ایله ای با بیان اینکه روابط عمومی ها، از روابط عمومی اخلاق مدار در حال خروج هستند اظهار داشت: رسانه ها ابزاری برای دموکراتیک تر کردن جامعه هستند و روابط عمومی ابزاری در درون جامعه است تا با حذف بروکراسی که دشمن دموکراسی است به ایفای نقش اثرگذار خود بپردازد.

وی با اعتقاد به اینکه هرچه مردم گرفتار بروکراسی های اداری باشند از دموکراسی فاصله می گیرند افزود: این سیستم های الکترونیکی هستند که امکان رسیدن به هدف را با کمترین حرکت ، محقق می سازند و بطور یقیین روابط عمومی های آشنا به سیستم های مدرن ، بعنوان زیربنای سازمان های الکترونیکی، باید در وسط میدان باشند.

یحیایی ایله ای تاکید کرد: هرچند با دانایی و احاطه به فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی می توان به توانمندسازی روابط عمومی ها برای استقرار آی تی در سازمان ها و حذف بروکراسی های اداری نایل آمد.

دکتر یحیایی ایله ای با اشاره به الگوی چهار گانه نظریه گرونیک و هانت، الگوی دوسویه همسنگ را همان روابط عمومی توسعه بخش معرفی کرد و افزود: ما همچنان شاهد تبلیغ محوری روابط عمومی ها هستیم و 80 درصد بودجه این نهاد مصروف تبلیغات می شود، در حالی که جامعه تبلیغ پذیر نیست.

استاد علوم ارتباطات و روابط عمومی با بیان اینکه روابط عمومی ها گاهی از درون سازمان خود اطلاعات کافی ندارند، از تولید پیام های تبلیغاتی بعنوان آفت و چالش بزرگ روابط عمومی نام برد و در تشریح روابط عمومی توسعه بخش گفت: پرداختن به مسئولیت های اجتماعی و تقویت سرمایه های اجتماعی منجر به افزایش اعتماد و مشارکت مردم می شود و اعتماد وجه پنهان و مشارکت وجه پیدای سرمایه اجتماعی است که با بروز و ظهور روابط عمومی های توسعه بخش نمود عینی می یابد.

یحیایی ایله ای خاطر نشان ساخت: روابط عمومی توسعه بخش می کوشد هزینه های مردم و سازمان را کاهش و درآمدهای مردم و سازمان را افزایش دهد. در چنین معادله ای هیچ کدام از دو سوی ارتباط احساس شکست نخواهند کرد.

وی ویژگی های روابط عمومی سلطه بخش را تبلیغ محوری، دارای ارتباطات عمودی، در پی کسب شهرت بودن، پنهانکاری، ریاکاری، رییس محوری و با علاقه وافر به صرف گوینده بودن عنوان کرد و در تشریح ویژگی های روابط عمومی توسعه بخش گفت: ارتباطات افقی، اطلاع محوری، اعتبار، صداقت، شفافیت، مردم محوری و شنونده بودن از جمله خصلت های روابط عمومی های توسعه بخش به شمار می رود.

دکتر یحیایی ایله ای مهم ترین وظایف روابط عمومی توسعه بخش را تولید و باز تولیدتوسعه سرمایه اجتماعی، برقراری ارتباط دو سویه و مثبت، اطلاع رسانی، شنیدن صدای مردم، حمایت از هویت ملی و فرابخشی عمل کردن روابط عمومی ها قلمداد و تصریح کرد: نقش آفرینی روابط عمومی ها در توسعه اقتصادی، امید آفرینی، اعتماد آفرینی و مشارکت آفرینی از اهداف استراتژیک روابط عمومی توسعه بخش است و روابط عمومی اساسا امید آفرین باید باشد.

شایان ذکر است در بخش دوم، دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی ایران، پنل تخصصی در قالب میزگرد با حضور" میرزا بابا مطهری نژاد" رییس انجمن روابط عمومی ایران، دکتر "امیررضا سپنجی" مدیر گروه پژوهشی های فرا رشته ای پژوهشگاه علوم انسانی، سید شهاب سید محسنی عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی برگزار شد.

در این پنل، میرزا بابا مطهری نژاد به بازخوانی اعتماد عمومی و نقش روابط عمومی در بازخوانی اعتماد عمومی، امیررضا سنجری به موضوع سرمایه های اجتماعی و نقش روابط عمومی و همچنین سید شهاب سید محسنی به نقش روابط عمومی در مدیریت رسانه ای بحران پرداختند.

  • مدیرگروه پژوهش های فرارشته ای پژوهشگاه علوم انسانی تبیین کرد؛ سرمایه های اجتماعی و نقش روابط عمومی

امیر رضا سپنجی به بیان تعاریف مختلف صاحب اندیشان و نظریه پردازان از سرمایه اجتاعی پرداخت و با اشاره به اینکه ایجاد اعتماد متقابل یکی از وظایف مهم روابط عمومی هاست گفت: ایجاد احساس هویت جمعی و گروهی، کار تیمی و وجود تصویر مشترک از آینده ، از جمله ویژگی های روابط عمومی به شمار می رود، که سرمایه های اجتماعی را تقویت می سازند.

وی افزود: تقویت همکاری و گسترش ارتباطات میان ملت و حکومت، ابزاری ارزشمند برای جبران نارسایی های اجتماعی و کاستی های جامعه است.

دکتر سنجری با اشاره به تعریف فوکویاما از سرمایه اجتماعی گفت: سرمایه اجتماعی ، ارزش ها و هنجارهای به اشتراک گذاشته شده ای است که منجربه بروز و ظهور روابط واقعی جامعه شده که همین مورد، پیش نیاز ضروری برای توسعه محسوب می شود.

وی با تشریح سه نظریه موقعیتی، نگرش روان شناسی اجتماعی و تئوری های فرهنگی که فرهنگ را منبع اعتماد و همکاری می دانند خاطر نشان ساخت: روابط عمومی ، منبعث از فرآیندهای اعتماد سازی است.

دکتر سنجری با اعتقاد به اینکه تقویت ارتباطات منجر به تقویت سرمایه اجتماعی در ابعاد ساختاری، شناختی و بعد ارتباطی می شود، خاطر نشان ساخت:برای نهادینه شدن دموکراسی، به افزایش سرمایه های اجتماعی نیاز داریم و گفت و گو میان حاکمیت و ملت با وجود روابط عمومی های تسهیل کننده ارتباط محقق می شود و هر گونه انسداد در مسیر برقراری ارتباطات مردم، سطح پایینی از سرمایه اجتماعی را به همراه دارد.

وی گسترش فساد در جامعه و دلال مسلکی را بر میزان گستردگی شبکه اعتماد و شعاع اعتماد تاثیرگذار دانست و افزود: گروهی که براساس اعتماد متقابل با یکدیگر از هنجارها و ارزش های مشترک بهره می برند، شبکه اعتماد ایجاد کرده و شعاع اعتماد را که در برگیرنده گستردگی شبکه اعتماد است را به همراه می آورد.

وی ارتقای سطح تعلق سازمانی، افزایش مشارکت کارکنان در شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان، ایجاد فضای گفت وگو با کارکنان، اطلاع رسانی بهنگام، ایجاد و حفظ اعتماد به سازمان از طریق برقراری روابط رسانه ای، رصد اخبار در شبکه ای اجتماعی توسط روابط عمومی ها را در تقویت سرمایه های اجتماعی موثر دانست.

  • سید شهاب سید محسنی تشریح کرد؛ نقش روابط عمومی در مدیریت رسانه ای بحران

سید شهاب سید محسنی عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران در سخنرانی خود با اشاره به اینکه سال 1396 سالی پر بحران برای کشور بود، عملکرد روابط عمومی سازمان ها را در هنگام بروز بحران بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت:روابط عمومی در هنگام مواجهه با بحران چنانچه به خواسته های مخاطبان بی توجه باشد، ضربات جبران ناپذیری را به همراه می آورد.

وی افزود: بی توجهی به اعتراضات کارگری و اعتراضات مال باختگان ناشی از عملکرد نامطلوب رسانه ها و روابط عمومی ها بود و چنانچه از ابتدای بحران وارد عمل می شدیم از نشر و گسترش بحران جلوگیری می شد.

سید شهاب سید محسنی بر لزوم استفاده صحیح از رسانه ها تاکید کرد و افزود: بسیاری از بحران ها را می توان با اطلاع رسانی صحیح و مستمرکنترل کرد ؛ اگر چه مدیران ارشد سازمان ها ممکن است در فضای افکار عمومی قرار نداشته باشند، اما روابط عمومی ها با ارسال هشدارهای لازم می توانند مدیران ارشد سازمان ها را توجیه کرده و با بهره گیری از فنون و تکنیک های روابط عمومی به حل بحران کمک کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران، اطلاع رسانی و اطلاع یابی را دو وظیفه کلی روابط عمومی ها بر شمرد و افزد: تعیین سیاست های اطلاع رسانی، مخاطب شناسی، انتخاب رسانه های مناسب و ارزیابی فرآیند کار از مراحل اصلی مواجهه با بحران است که روابط عمومی ها با ایجاد اعتماد، صداقت و شفافیت می توانند بطور چشمگیری در مواجهه با بحران ها اثرگذار باشند.

رییس انجمن روابط عمومی ایران عنوان کرد؛ اعتماد سازی، رسالت اصلی روابط عمومی
"میرزا بابا مطهری نژاد" رییس انجمن روابط عمومی ایران ضمن جمع بندی مطالب ارایه شده در پنل تخصصی، در تشریح مهم ترین چالش های موجود در حوزه توسعه روابط عمومی ها به چالش ساختاری، آموزشی و تحقیقی پرداخت.

وی عدم بهره گیری از نظرات و دیدگاه های روابط عمومی در تصمیم سازی ها، سیاست گزاری ها و برنامه ریزی های سازمان را چالشی آزار دهنده توصیف کرد و در این باره اظهار داشت: روابط عمومی با گردآوری و تحلیل اطلاعات، راهکارهای مناسبی را ارایه می دهند اما وجود ساختار ناقص باعث می شود، یافته های او در حوزه تصمیم گیری وارد نشود.

رییس انجمن روابط عمومی ایران خاطر نشان ساخت: با وجود آنکه روابط عمومی، مسایل جامعه، نیاز مخاطب و انتظار مخاطب را بخوبی می داند و متناسب با یافته های خود به ارایه طرح و برنامه ریزی سازمان می پردازد ، اما فقدان ساختار مناسب در سازمان ها موجب عدم بهره مندی سازمان از آرا و نظرات روابط عمومی ها می شود.

وی چالش های موجود را به سه حوزه نظری، فنون و تکنیک ها و چالش مدیریتی اجتماعی تقسیم بندی کرده و خاطر نشان ساخت: در آخرین تعریفی که از روابط عمومی ارایه شده است، بر سودمندی مشترک سازمان و مخاطب تاکید شده است.اما ما همچنان در تعریف آقای " لی" مانده ایم.

مطهری نژاد، در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد اعتماد و فرهنگ سازی ارتباطات با بهره گیری از ابزار و تکنیک های نوین ارتباطی را از دیگر وظایف روابط عمومی ها دانست و تصریح کرد: اعتماد نسبت به سازمان ها کاهش یافته و باز خوانی اعتماد عمومی در حال حاضر ضرورتی تام یافته است.

وی مشکلاتی نظیر آموزش، نبود نیروی متخصص و حرفه ای، عدم مشاروه گرفتن سازمان ها از روابط عمومی را از دیگر چالش های روابط عمومی ایران بر شمرد.

شایان ذکر است در دومین رخداد ملی بررسی مسایل و چالش های روابط عمومی ایران برنامه هایی از جمله پخش سرود ملی روابط عمومی، اجرای برنامه تواشیح، قرعه کشی و اهدای جوایز توسط شرکت آریا چرم به اجرا درآمد.

کد خبر 405787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha