شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۹

همشهری آنلاین: سازمان ناسا کمبود آب شیرین در جهان را یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن حاضر دانسته و هشدار داده‌‌است مناطق خشک جهان با خطر خشکی حتی بیشتری مواجه هستند.

آب

براساس گزارش BBC، پژوهشگران سازمان ناسا محل دقیق مناطقی از جهان را که اوضاع آب شیرین به خاطر برداشت بی‌رویه به خطر افتاده مشخص کرده‌اند.

به گفته آنان در سال‌های اخیر، شماری از تالاب‌های جهان پرآب‌تر شده‌اند و در مقابل برخی مناطق خشک به خاطر برداشت آب‌های زیرزمینی با وضعیتی نامناسب‌تر از قبل مواجه هستند.

اطلاعات جدید ناسا و آزمایشگاه پیش‌رانش جت، JPL نشان می‌دهد ذخایر آب شیرین دنیا از سال 2002 به بعد تغییرات شدیدی داشته‌ است. کاهش دسترسی به آب در مناطقی مانند شمال و شرق هند، شمال شرقی چین، کالیفرنیا، جنوب روسیه، استرالیا، و خاورمیانه عمدتا به برداشت آب‌های زیرزمینی و نحوه کشت آبی بر می‌گردد.

این مناطق به گفته ناسا به دلیل برداشت بی‌رویه منابع با کاهش جدی آب مواجه هستند و بدون اقدام دولت‌ها به احتمال قوی شرایط آنها به سرعت وخیم‌تر خواهد شد.

تحقیق ناسا در باره مناطقی بوده که ذخیره آب آنها به طرز قابل چشمگیری کاهش یا افزایش داشته است. تحقیق ناسا اشاره می‌کند در 14 منطقه‌اي كه دچار وضعيت کمبود آب هستند، اين كمبود ناشی از فعالیت انسانی بوده و در هشت مورد این تغییرات به خاطر دلایل آب و هوایی روی داده است.

این گزارش به کاهش ذخایر آب شیرین در حاشیه دریای خزر نيز اشاره دارد و می‌گوید چنین کاهشی از چند سال پیش شروع شده و تاکنون دانشمندان این کاهش را به دلایل طبیعی نسبت داده‌‌اند اما تحقیق ناسا خاطرنشان می‌کند که این وضعیت ناشی از برداشت بیش از اندازه آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی بوده است.

این گزارش به خشک شدن دریاچه آرال که زمانی چهارمین دریاچه بزرگ دنیا بود اشاره می‌کند و می‌گوید هزار سال طول می‌کشد تا دریای خزر که بسیار بزرگ‌تر ازدریاچه آرال است خشک شود اما آلودگی این دریاچه و تغییرات در خطوط ساحلی را از جمله بزرگ‌ترین مشکلات آن در سال‌های آینده می‌داند.

نویسندگان گزارش می‌گویند هر منطقه‌ای در دنیا ممکن است تحت تاثیر خشکسالی قرار بگیرد اما در مناطقی که مردم به منابع متعدد آب دسترسی ندارند، وضعیت شکننده‌تر است.

گزارش ناسا در نشریه نیچر منتشر شده و این اولین باری است که از اطلاعات ماهواره‌های گرانشی برای تهیه نقشه وضعیت آب شیرین در یک دوره 14 ساله استفاده شده است. ماهواره‌های گرانشی تصويربرداري نمي‌كنند بلکه تغییرات جاذبه گرانشی زمین را اندازه می‌گیرند که ممکن است تحت تاثیر وجود آب قرار گیرند.