همشهری آنلاین: کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، واکنش مرگبار رژیم صهیونیستی در قبال اعتراضات فلسطینی ها در مرز غزه را به عنوان اقدامی کاملا نامناسب محکوم کرد وگفت، اقدامات این رژیم می تواند مشمول نقض کنوانسیون های ژنو و در زمره جنایات جنگی باشد.

اقدامات رژیم اشغالگر در غزه جنایات جنگی است

به گزارش ايرنا به نقل از شبکه الجزیره، زید رعد الحسین ،روز جمعه در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: مدرک کمی در رابطه با تلاش اسرائیل برای حداقلی نشان دادن خسارات و تلفات در اعتراض دوشنبه گذشته فلسطینی ها در مرز غزه وجود دارد. نیروهای اسرائیلی از 30 مارس تا کنون، 106 فلسطینی، از جمله 15 کودک را کشتند و 12هزار نفر را زخمی کردند.

وی افزود: اسرائیل یک قدرت اشغالگر است و طبق حقوق بین الملل ملزم به حفاظت از مردم غزه و تامین رفاه و آسایش آنهاست. پایان این اشغالگری، خشونت و ناامنی معلوم نیست.

زید خاطر نشان کرد: بسیاری از فلسطینی هایی که روز دوشنبه کشته یا زخمی شدند، کاملا غیرمسلح بودند و با سلاح واقعی از پشت، سینه و سر هدف قرار گرفتند. در روز دوشنبه در ازای 60 فلسطینی، یک اسرائیلی، آن هم با پرتاب سنگ، کشته شد. این نشان می دهد که واکنش اسرائیل کاملا نامناسب و خارج از قاعده بود.

به گفته کمیسر عالی شورای حقوق بشر سازمان ملل، این کشتارها نتیجه استفاده غیرقانونی از قوه قهریه از سوی قدرت اشغالگری است که می تواند مشمول نقض کنوانسیون های ژنو باشد. چنین تخلفاتی 'جنایات جنگی' خوانده می شوند.

فلسطینی های غزه که از هفت هفته پیش، روز جمعه در مرز غزه اقدام به برپایی 'راهپیمایی بازگشت بزرگ' می کنند، دوشنبه، همزمان با روز نکبت و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس نیز به نشانه اعتراض در مرز غزه تجمع کردند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، جمعه این هفته، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی پاکستان و سایر کشورهای مسلمان را که خواستار اعزام هیئت تحقیق مستقل و بین المللی این شورا برای بررسی جنایات اسرائیل است، بررسی می کند.

زید گفت که از درخواست ها برای انجام تحقیق بین المللی، مستقل و بیطرف درباره کشتار فلسطینی ها حمایت می کند.

کد خبر 405850

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha