یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنوز رئیس جمهوری آمریکا از دردسر پرونده حمایت روسیه از کارزار انتخاباتی‌اش رهایی نیافته که اینک پای عربستان سعودی و امارات هم به آن ماجرا باز شده است.

 رسوایی بده بستان ترامپ با شاهزادگان پولدار عرب

به گزارش ایرنا، روزنامه مشهور آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار گزارشی از ارتباط مخفیانه امارات و عربستان با پسر ارشد دونالد ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا خبر داد که می تواند روزنه ای بر روابط پشت پرده مقامات کنونی این کشور با برخی سران عرب منطقه بگشاید.

این روزنامه نتیجه تحقیق در باره دخالت امارات و عربستان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نفع ترامپ را منتشر و اعلام کرد: شاهزادگان عربستان و امارات برای پیروزی ترامپ پیشنهاد کمک کرده‌ بودند.

نیویورک تایمز در گزارش تحقیقی از جلسه نماینده شاهزادگان عربستان و امارات با پسر ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در تابستان سال 2016 نوشت که در این جلسه پیشنهاد کمک برای پیروزی ترامپ طرح شده است.

ترامپ از همان زمان انتخابات ریاست جمهوری در سال 2016 تاکنون با اتهام دخالت روسیه در این انتخابات به نفع او مواجه است؛ پس از انتخاب ترامپ برخی رسانه ها به نقل از نهادهای امنیتی اعلام کردند روسیه ازطریق هک برخی سایت ها و ایمیل ها و نیز تبلیغات دروغین سعی کرده نتیجه انتخابات را به نفع ترامپ تغییر دهد.

گرچه روسیه و ترامپ این اتهام را رد کرده اند اما این موضوع هنوز خاتمه نیافته و حتی پرونده های قضایی آن طی ماههای گذشته به صدور حکم برای برخی شهروندان روسیه انجامیده است.حالا موضوع تازه دخالت امارات و عربستان در حمایت از وی در انتخابات نیز به سرخط مهم رسانه های جهان تبدیل شده و در مدت زمان فعالیت ترامپ در جایگاه ریاست جمهوری نیز بارها نشانه هایی از اعمال نفوذ این دو کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس بر تصمیم سازی های رئیس جمهوری آمریکا خبرساز شده است.

  • نقش امارات در برکناری تیلرسون

صرفنظر از فشارهایی که عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی طی ماههای اخیر برای خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آوردند و درنهایت نیز این اتفاق 18 اردیبهشت ماه جاری رخ داد، نقش این دو کشور عربی در موضوع های مختلف از جمله برکناری رکس تیلرسون وزیرخارجه سابق آمریکا نیز محل بحث و جنجال خبری بوده است.

تیلرسون 22 اسفند سال گذشته درحالی که در سفر به کشورهای آفریقایی به سر می برد به صورت غیرمنتظره برکنار و مایک پمپئو رئیس سابق سازمان سیا به عنوان جایگزین وی معرفی شد.
یک هفته قبل از برکناری تیلرسون رسانه‌های غربی از فشار امارات متحده عربی بر ترامپ برای تغییر وزیر خارجه آمریکا خبر داده بودند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی یک هفته پیش از برکناری تیلرسون از دسترسی به ایمیل‌هایی خبر داد که محتوایشان بر تلاش یک تاجر وابسته به امارات برای برکناری تیلرسون دلالت داشت؛ خبری که کمتر از یک هفته رنگ واقعیت به خود گرفت.

به گزارش بی‌بی‌سی«الیوت برویدی» بازرگان وابسته به امارات و از حامیان مالی کارزار انتخاباتی ترامپ در دیدار با وی، تیلرسون را «ضعیف» و «برج ژله‌ای» خوانده و برکناری وی را خواستار شده بود.

اما جنجال دخالت امارات در برکناری تیلرسون به همین جا ختم نشد، پس از برکناری او هم ادامه داشت زیرا مشاور ولیعهد ابوظبی در یک توییت درباره نقش امارات در عزل تیلرسون مطلبی منتشر کرد.

«عبدالخالق عبدالله» استاد علوم سیاسی دانشگاه «امارات متحده عربی» و مشاور «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد امارات در واکنش به عزل تیلرسون نوشت: تاریخ این لحظه را که کشوری چون امارات مقام وزیر امور خارجه کشوری بزرگ را برکنار کرده، فراموش نخواهد کرد.

در ادامه توییت وی آمده است: «تاریخ به یاد خواهد داشت که کشوری خلیجی [اشاره به امارات] در بیرون انداختن وزیر خارجه کشوری بزرگ نقش داشته؛ این مشتی از خروار است».

او همچنین بی‌اطلاعی تیلرسون از برکناری خود را به باد تمسخر گرفت و ادامه داد: «وزیر خارجه کشوری بزرگ هنگامی که از خواب بیدار می‌شود و قبل از آنکه سرکار برود، متوجه می‌شود در توییتر تصمیم به اخراج او گرفته شده است».

توییت مشاور ولیعهد امارات پس از عزل تیلرسون درحالی بود که او قبل از عزل وزیرخارجه سابق آمریکا، در تاریخ 6 ماه مارس نیزدرتوییتی از احتمال برکناری تیلرسون خبر داده بود.

عبدالله پیش از برکناری تیلرسون نوشته بود:«رئیس جمهوری آمریکااز عملکرد او [تیلرسون] راضی نیست؛ از طرفی اغلب کسانی که با او در وزارت خارجه کار می‌کنند از او ناراضی هستند. پایتخت‌های جهان او را نادیده می گیرند و حرف شنوی از او ندارند».

بسیاری از منابع خبری و مقام های آمریکایی یکی از علت های مهم برکناری تیلرسون را مقاومت وی برای حفظ برجام درمقابل لابی قوی صهیونیستی، سعودی و امارات اعلام کردند.

  • دوری از اروپا، نزدیکی با پولداران عرب

عربستان ازجمله نخستین مقاصد سفر رسمی ترامپ پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهوری بود که برخی تحلیلگران این مهم را نیز با موضوع حمایت ابوظبی و ریاض از وی در جریان انتخابات محتمل ارزیابی کرده اند.

پس از آنکه ترامپ از برجام خارج شد تنها عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، امارات و بحرین بودند که از این اقدام آمریکا استقبال کردند و در مقابل دیگر کشورهای جهان بویژه اروپایی ها و طرف های امضا کننده این توافق هسته ای برضرورت پایبندی بر آن تاکید کردند.

اتحادیه اروپا اواخر هفته گذشته برای حفظ برجام، مصوباتی اقتصادی را در چهار بند گذراند تا از طریق آنها بتواند ضمن حفظ ارتباط اقتصادی با ایران، با اتکا به یک قانون مربوط به سال 1996، جلو تحریم های آمریکا بایستد و آنها را مسدود کند.

نفوذ کشورهای ثروتمند عربی و لابی صهیونیستی در تصمیم سازی های آمریکا، کشوری که زمانی داعیه رهبری جهان را داشت اعتبار این کشور را به حدی تنزل داده که اینک کشورهای اروپایی در مقابل آن بویژه در موضوع هایی مانند تعرفه صادرات و واردات و نیز برجام محکم مقابل واشنگتن ایستاده اند.

شکاف بین اروپا و آمریکا با خروج واشنگتن از معاهده بین المللی آب و هوایی پاریس شروع شد و پس از خروج این کشور از برجام شدت گرفت.

بارها طی ماههای اخیر شاهد سخنان سران اروپا علیه یکجانبه گرایی آمریکا و توجه به سهم خواهی یک طرفه در مقابل آتیه نظم جهانی و محیط زیست انسان ها در کره زمین و مسئولیت دولت ها بوده ایم.

ازجمله رئیس جمهوری فرانسه که چندی پیش برای متقاعد کردن ترامپ به پایبندی به برجام به واشنگتن رفت و دست خالی بازگشت؛ امانوئل مکرون اما در جریان سفر وقتی در جمع اعضای کنگره و دانشگاهیان جورج واشنگتن سخن می گفت رئیس جمهوری آمریکا را به باد انتقاد گرفت.

رئیس جمهوری فرانسه در کنگره آمریکا با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت ایران گفت: برجام را همه امضا کرده ایم و «ما به هیچ وجه از آن خارج نخواهیم شد».

وی افزود: ما باید به ثبات و حاکمیت ملی کشورها از جمله حاکمیت ملی ایران احترام بگذاریم که نماینده یک تمدن عظیم است. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم، ساده لوح نباشیم و جنگ های جدید هم ایجاد نکنیم.

مکرون پس از سخنرانی درباره برجام به موضوع های مختلفی ازجمله سهم خواهی آمریکا در تجارت با اروپا و نیز ضرورت پایبندی به پیمان تغییرات اقلیمی پاریس اشاره و سعی کرد نشان دهد رئیس جمهوری آمریکا حق ندارد در مناسبات جهانی، در حالی که همگان روی یک کره زیست می کنند فقط به نفع سود دلاری خویش باشد.

وی همزمان چند طعنه به ترامپ زد و گفت: نباید انزواگرایی و ملی گرایی را انتخاب کنیم، بستن درها به روی جهان، تحول جهان را متوقف نخواهد کرد. جنگ تجاری تناسبی با تعهد ما با امنیت جهانی ندارد و باعث می شود شغل ها از بین برود و تهدیدها افزایش یابد.

  • قراردادهای میلیاردی با اعراب

ارتباط کاخ سفید با کشورهای عربی ثروتمند و تاثیر لابی این کشورها بر رئیس جمهوری تاجر آمریکا همان روزهای نخست ریاست جمهوری ترامپ هم آشکار شد، وقتی وی در نخستین روزهای آغاز فعالیتش در سفر به عربستان قرارداد تسلیحات نظامی 110 میلیارد دلاری با ریاض امضا کرد.

پس از روی کار آمدن ترامپ و امضای این قرارداد کلان درحالی که پرونده نقش عربستان درحادثه 11سپتامبر 2001 به کنگره رفته بود و افکارعمومی آمریکا را بشدت درگیر کرده بود اخبار مربوط به این پرونده رفته رفته فروکش کرد و کار به جایی رسید که یک قاضی در نیویورک عربستان را در این زمینه تبرئه کرد.

این درحالی بود که به گزارش رسانه های آمریکا ازجمله شبکه خبری "سی ان ان" پرونده 28 صفحه‌ای نقش عربستان در این حادثه برای بررسی تحویل کنگره نیز شده بود.

حادثه 11 سپتامبر به سلسله حملات انتحاری در خاک آمریکا اطلاق می شود که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ انجام شد. گزارش شده 19 هواپیماربا که 15 تن آنها سعودی و وابسته به القاعده بودند چهار هواپیمای تجاری-مسافربری را عمدی به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک و نیز ساختمان پنتاگون زدند که این حادثه حدود سه هزار تن کشته داشته است.

حادثه 11 سپتامبر سرآغاز حمله آمریکا به همراه نیروهای ائتلاف به افغانستان با عنوان جنگ با تروریسم شد.

عربستان پیشتر تهدید کرده بود در صورت انتشار این اسناد( نقش ریاض در این حملات) 700 میلیارد دلار پول حاصل از فروش نفت را که در آمریکا سرمایه‌گذاری کرده، بیرون می‌کشد.

کد خبر 405950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha