مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سفینه تس (TESS)، سفینه فضایی جدید اکتشافی ناسا نخستین تصویرش را از فضا را به زمین ارسال کرده است.

TESS

TESS

این تصویر شمایی از «چشم»‌های قدرتمند این سفینه به دست می‌دهد.

به گزارش‌ اند گجت گروه علمی این سفینه فضایی از یکی از چهار دوربین آن برای گرفتن یک تصویر آزمایشی با نوردهی ۲ ثانیه‌ای استفاده کردند. این تصویر آزمایشی بخشی از آماده شدن‌های این گروه برای شروع رسمی عملیات علمی این سفینه در یک ماه بعد است.

این عکس بیش از ۲۰۰۰۰۰ ستاره را در صورت فلکی جنوبی قنطورس را در مرکز نشان می‌دهد و یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان شب، بتا- قنطورس در لبه پایینی چپ عکس قرار دارد.

با وجود شمار بالای ستاره‌ها در این عکس، این مقدار شمار اندکی از آن چیزی است که تس می‌تواند ببیند- این سفینه فضایی می‌تواند بیش از ۴۰۰ برابر مساحت این عکس در آسمان را پوشش دهد.

انتظار می‌رود تس نه‌تنها هزاران سیاره خارجی تابه‌حال شناخته‌نشده را بیابد، بلکه داده‌هایی درباره آن‌ها هم به دست آورد.

سپس ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب به نویددهنده‌ترین یافته‌های تس،‌ نگاهی دقیق‌تر خواهد کرد تا اتمسفرهای این سیاره‌ها را بررسی کند. امید این است که به‌این‌ترتیب سیاره‌های قابل سکونت (نه خیلی سرد، نه خیلی گرم) (Goldilocks) در کهکشان‌های مجاور و فراسویشان پیدا شوند.

هنگامی‌که گروه کنترل‌کننده زمینی تس این عکس را گرفتند، این سفینه فضایی تازه عبور از فاصله هشت هزار کیلومتری سطح ماه را تمام کرده بود. اکنون این سفینه آماده می‌شود در ۳۰ مه با آخرین روشن شدن موتورش در مسیری بسیار بیضوی به دور کره زمین قرار گیرد.

هنگامی تس کاملاً عملیاتی شود، نخستین تصویر با کیفیت علمی (یا نخستین تصویر نوری‌اش) را خواهد گرفت که در ماه ژوئن منتشر خواهد شد.

کد خبر 405995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha