مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: هر فصل، برای عده‌ای فصل محبوب به شمار می‌رود، اما اگر ماه گذشته سفری به میلان داشتید، می‌توانستید هر چهار فصل را همزمان تجربه کنید.

براساس گزارش BBC، باغي كه زاده خلاقيت معماري ايتاليايي به نام كارلو راتي است، با استفاده از فناوري كنترل اقليمي به بازديد‌كنندگان اجازه مي‌دهد تا چهار فصل بهار، تابستان، پاييز و زمستان را همزمان تجربه كنند.

چهار فصل در یک روز

فصل‌هاي مختلف در چهار غرفه سرپوشيده به مساحت 500 متر مربع در ميدان اصلي ميلان، پيزا دل دومو، ايجاد شده‌بودند. اين نمايشگاه با هدف هشدار دادن نسبت به موضوع تغييرات اقليمي و تاكيد بر نياز به ايجاد فضاهاي سبز در شهر‌ها برپا شده‌‌بود.

گياهان اين چهار غرفه به لطف "اينترنت اشيا" به حسگرهايي متصل بودند كه آب، دما، رطوبت و مواد مغذي را اندازه‌گيري مي‌شدند تا از سلامت گياهان اطمينان حاصل شود.

غرفه‌های چهار فصل در میلان

غرفه‌هایی که گیا‌هان درون آنها قرار داشتند از سقفي شفاف و کریستالي به ارتفاع 5 متر برخوردار بودند تا نور خورشید متناسب با نياز تعيين شده براساس حسگرهای حساس به نور، به صورت دینامیک فیلتر شده و وارد غرفه‌ها شوند. همچنين بر بام تمامي اين غرفه‌ها سلول‌هاي خورشيدي نصب شده‌بودند تا با تولید انرژی پاک سرد یا گرم فضای غرفه‌ها را زمستانی یا تابستانی كند.

غرفه پاییز

به گفته راتی با شدت گرفتن تغييرات اقليمي، که تغییرات اقلیمی شدت گرفته، مهم است كه آن را در وضعيت اصلاح شده تجربه كنيم،‌اما در عين حال نياز داريم تا دوباره سرسبزي را به شهرهاي بتني خاكستري بازگردانيم.

ميلان پيش از اين نيز با ساخت آسمانخراش‌هاي عمودي مشهور بوسكا يا جنگل‌هاي عمودي سرسبز‌سازي را تجربه كرده‌بود. اين برج‌ها امروز به نمادي از محله پورتا نووا در ميلان تبديل شده‌اند. شركت معماري بوئري استوديو در سال 2014 اين برج‌هاي مسكوني به گنجايش هزاران نفر را بنا كرد و بيش از 20 هزار نوع گياه و 900 درخت در آن كاشت.

غرفه بهار

معماران اين شركت اكنون از سوي دولت چين ماموريت دارند اولين فضاي شهري سرسبز را با نام شهر جنگلي ليوژو بنا كنند. اين پروژه از سال 2020 آغاز خواهد شد تا دفاتر تجاري، خانه‌ها،‌هتل‌ها و مدارسي سرتاسر پوشيده از گياهان و درختان بنا شوند و پس از تكميل 30 هزار نفر در اين منطقه ساكن خواهند شد.

حجم گياهان موجود در اين منطقه مي‌تواند 10 هزار تن دي‌اكسيد‌كربن و 57 تن آلاينده را از هوا جذب كند و همزمان 900 تن اكسيژن توليد كند. براي دستيابي به چنين قابليتي بايد 40 هزار درخت و بيش از يك ميليون گياه از 100 گونه مختلف در اين منطقه كاشته شوند.

جنگل‌های عمودی میلان

استفانو بوئري همچنين مشغول تكميل پروژه‌اي براي سرسبز‌سازي ميلان است و قصد دارد پروژه احياي جنگل شهري را آغاز كند كه هدف آن تبديل محوطه هفت ايستگاه راه‌آهن به پارك‌، باغ، چمنزار و باغ‌هاي ميوه‌ براي مصرف عمومي است كه به واسطه حلقه‌هايي سبز به يكديگر متصلند.

اين شركت پروژه‌هايي نيز براي پاريس، چند شهر هلند و مجارستان براي ايجاد جنگل‌هاي عمودي در دست دارد. به گفته بوئري هدف اين پروژه‌ها ايجاد سازه‌هايي با توانايي نگهداري از درخت نيست، بلكه هدف ايجاد سازه‌هايي است كه درختان بخش اساسي آن به شمار مي‌روند.

جنگل‌های عمودی میلان

از آنجايي كه گرايش به شهر‌نشيني روز به روز افزايش پيدا مي‌كند، نیاز برای سرسبزسازی شهرها نيز رو به افزايش گذاشته‌است. بیشتر شدن شهرنشینی باعث شلوغ شدن و آلوده شدن خیابان‌ها شده است و ایجاد فضاهای سبز نه تنها باعث بهبود وضعیت سلامت می‌شود بلکه می‌تواند نقشی حياتي در بهبود کیفیت هوا، عایق‌بندی ساختمان‌ها و کاهش بخارهایی موسوم به اثر "جزیره‌ گرما" در شهر شود.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند دیوارهای سبز می‌توانند آلودگی را تا 30 درصد کاهش دهد، دي‌اكسيد نيتروژن را از بين برده و ذرات معلق منجر به ابتلا به بيماري‌هاي ريوي را كاهش دهند.

کد خبر 406116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha