همشهری آنلاین: حجمی که بشر در زمین اشغال کرده، در مقایسه با توده دیگر گونه‌های حیات روی سیاره زمین به شکلی رقت‌انگیز ناچیز است، اما ردپای مخربی که از خود به جا گذاشته و خواهد گذاشت، وسعتی باورنکردنی دارد.

انسان

براساس گزارش گاردين، جامع‌ترين پژوهشي كه تاكنون درباره وزن تمامي زيست‌توده‌هاي زنده روي سياره زمين انجام شده‌است، نشان مي‌دهد كه بشر تنها 0.01 درصد از وزن كل حيات زمين را تشكيل مي‌دهد، اما اگرچه از نظر فيزيكي در مقايسه با توده‌هاي حياتي ديگر بسيار خردو ناچيز است، تاريخ نشان داده كه بدون شك بر كل زمين تسلط دارد.

زيست‌شناسان موسسه پژوهشي وايزمن براي تركيب داده‌هاي مطالعات علمي درباره زيست‌توده سياره زمين سه سال زمان صرف كردند تا توانستند تخميني جامع را از توده كل گونه‌هاي حيات به دست آورند. براساس نتايج به دست آمده، وزن كل زيست‌توده سياره زمين تقريبا 550 گيگاتن كربن است، اين به آن معني است كه در محاسبه وزن تنها محتواي كربني درنظر گرفته شده‌است و حجم متغير آب موجود در بدن گونه‌هاي مختلف زيستي محاسبه نشده‌است.

از اين وزن، 80 درصد،‌برابر 450 گيگاتن كربن به گياهان تعلق دارد، و پس از آن باكتري‌ها با 70 گيگاتن كربن يا 15 درصد از كل وزن، رتبه دوم را به دست آورده‌اند. پس از آن قارچ‌ها با 12 گيگاتن كربن رتبه سوم را به دست آورده‌اند، به بياني ديگر فراواني قارچ‌ها 6 برابر بيشتر از حيوانات است.

درواقع حيوانات تنها دو گيگاتن كربن از وزن زيست‌توده را تشكيل مي‌دهند، و بشر، بخشي بسيار كوچك از اين دو گيگاتن را به خود اختصاص داده‌است. با اين وجود حيات حيوانات به شكلي برگشت‌ناپذير تحت تاثير طراحي‌هاي انساني قرار گرفته‌است.

اگرچه وزن زيست‌توده بشر تنها 0.06 گيگاتن كربن است، فراواني بشر 10 برابر بيشتر از حيوانات پستاندار است. اما حيوانات خاصي نيز وجود دارند كه به واسطه نياز شديد بشر به آنها فراواني بيبشتري نسبت به ديگر گونه‌ها دارند: دام و طيور، به ويژه گاوها و خوك‌ها نزديك به 60 درصد از جمعيت كل پستانداران زمين را تشكيل مي‌دهند. در ميان پرندگان نيز اكثريت با پرندگاني است كه انسان‌ها نياز بيشتري به آنها دارند. از اين رو وزن زيست‌توده مرغ و خروس سه برابر بيشتر از ديگر پرندگان است.

پيش از بومي‌سازي دام و طيور و ابداع كشاورزي، و پيش از انقلاب صنعتي، چشم‌انداز طبيعي چهره‌اي متفاوت از اين داشت كه اگرچه پيش‌بيني آن كار دشواري است،‌اما محققان حدس مي‌زنند تمدن بشري تاكنون 85 درصد از زيست‌توده پستانداران را نابود كرده و زيست‌توده گياهان را به نيم رسانده‌است.

اين حذف ناخواسته تاثيري گسترده بر زيست‌كره داشته‌است و وضعيتي را به بار آورده‌است كه به واسطه آن دانشمندان اكنون زمين را در ميانه رويداد انقراض عمومي تصور مي‌كنند، انقراضي كه تقريبا بي‌سابقه خواهد بود.

کد خبر 406130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha