همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: فتح خرمشهر به دست دلاور مردان ارتش، سپاه و ظفرمندان بسیجی در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس سر آغازپیروزی های رزم آوران در دوران دفاع مقدس بود.

فتح خرمشهر

امیر سرتیپ دوم ستاد حسن سیفی روز سه شنبه در آستانه سی و ششمین سالگرد فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی در گفت و گو با خبرنگار دفاعی ایرنا این مطلب را عنوان و اظهار داشت: سوم خرداد روزی است که خداجویان ایران اسلامی ثابت کردند که «هر کس خدا را (دین و پیامبر) یاری کند، خدا هم او را یاری می کند» و با این ایمان عمیق به نصرت الهی، با فتح خرمشهر از چنگال دشمن بعثی چشم جهانیان را به پیروزی معجزه آسای خویش خیره ساختند.

وی با بیان اینکه خرمشهر، شهر لاله های خونین، خرم از یاد عزیزانی است که سبز آمدند و سرخ رفتند و فتح و آزادسازی خرمشهر، به روایت امام راحل (ره) آن پیر فرزانه که فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، گفت: آری به تمام ایمان و یقین خرمشهر را خدا آزاد کرد، هنگامی که گروهی از پاکترین انسانها، فارغ از تعلقات قومی، نژادی و مذهبی، دست در دست هم، متحد و همدل، جان بر کف و پاک باخته، پای در میدان گذاشتند، خرمشهر را خدا آزاد کرد، آن هنگام که زنگار خود خواهی ها به مدد ایمان و وارستگی از آینه دلهای مردم ایران زمین زدوده شد و به نور جهاد صیقل یافت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با اشاره به اینکه حماسه سوم خرداد تجلی ربانی رهروان نور بود که در آن بنا به فرموده بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی فتح ارزش ها محقق شد، گفت: فتح خرمشهر تجلی قدرت لایزال الهی بود که بدست توانای انسانهای مجاهد و مومن با اقتدا به مولای متقیان و با رمز مبارک یا علی ابن ابیطالب(ع) به نام مقدس «بیت المقدس» ظهور کرد.

امیر سرتیپ دوم ستاد سیفی توضیح داد: فتح خرمشهر نماد اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تحت امر فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خمینی(ره) بود که با عزم خود ضربه های مهلکی بر دشمن متجاوز وارد کردند و رجزهای پوچ فتح سه روزه صدام به کلی رنگ باخت و جنگ تحمیلی را به شکست تحمیلی برای دشمن مبدل کرد.

وی اضافه کرد: در اجرا و برگزاری این عملیات موفق دفاع مقدس شرکت گسترده نیروهای ارتش، سپاه و بسیج مردمی و لزوم فرماندهی مشترک آنان در تاریخ جنگ، سبب شد که چندگانگی ظاهری، باعث اختلال در امر فرماندهی آن ها نشود و همه در سایه فرماندهی یکسان به این پیروزی شگرف دست یابند. البته پشتیبانی جانی و مالی مردمی برای شرکت در عملیات، روح ایمان و از خودگذشتگی و توجهات و مددهای الهی را هرگز نمی توان در این پیروزی بزرگ نادیده گرفت.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش با بیان اینکه اهمیت این روز نه فقط به خاطر بازگشت بخشی از سرزمین اسلامی به دامان مام میهن بلکه به جهت اعجاز آفرینی همراهی جاذبه های دینی و محتوای عمیق و جاودانه آن با هدایت ها و رهبری های داهیانه و هوشمندانه امام راحل است، گفت: فتح خرمشهر سالروز خودباوری، خودکفایی و تصفیه و تزکیه درونی و بیرونی از نا اهلان و نامحرمان و اتحاد و پیوستگی دنیا و آخرت است.

وی یادآور شد: شکست دشمن بعثی در عملیات بیت المقدس با وجود برخورداری از تجهیزات مدرن نظامی، استحکامات و موانع نفوذ ناپذیر مقابل اراده رزمندگان اسلام تفسیر عینی امدادهای الهی بود، به طوری که انهدام کامل 2 لشکر عراق و آسیب جدی 6 لشکر دشمن بین 20 تا 60 درصد، کشتن شدن 16 هزار نفر از نیروهای دشمن و اسارات قریب به 19 هزار نفر از نیروی دشمن، انهدام 550 دستگاه تانک و نفربر، 50 دستگاه خودرو و دهها عراده توپ و مقادیر زیادی از انواع جنگ‌ افزار و مهمات به همراه سرنگونی 53 هواپیما و 3 فروند بالگرد از دیگر نتایج عملیات بیت المقدس است.

امیر سرتیپ دوم ستاد سیفی از دیگر نتایج عملیات بیت المقدس را آزادسازی بیش از 5400 کیلومتر مربع از خاک مقدس میهن اسلامی، آزادسازی خرمشهر پس از 19 ماه اشغال، تأمین خطوط مرزی شلمچه تا شمال طلائیه، تصرف پادگان حمید، محور اهواز و خرمشهر و همچنین آزادسازی شهر هویزه ذکر کرد و گفت: در این عملیات یگان‌های نیروی زمینی به فرماندهی سرهنگ شهید علی صیاد شیرازی (لشکر 21 پیاده حمزه، لشکر 16 زرهی قزوین، لشکر 92 زرهی خوزستان، تیپ 58 ذوالفقار، تیپ 55 هوابرد، تیپ 23 نیروهای ویژه، تیپ 37 زرهی، تیپ سوم پیاده لشکر 77، گروه 33 توپخانه (5 گردان)، گروه 22 توپخانه (5 گردان)، گروه مهندسی زرهی)، نیروی هوایی و هوانیروز ارتش جهت پشتیبانی عملیات و نیروی دریایی ارتش جهت تقویت امکانات عبور از رودخانه بودند که با ابتکار عمل شهید صیاد شیرازی، این نیروها با نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترکیب شده، قرارگاه مشترک عملیاتی تشکیل دادند و توانستند با پیروزی کامل، خرمشهر را از دست متجاوزان آزاد کنند.

وی به ویژگی های این عملیات موفق دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: عملیات بیت المقدس دارای ویژگی هایی از جمله کوتاه بودن زمان برای آمادگی، وسعت منطقه نبرد، مداومت زیاد عملیات، اجرای عملیات عبور از رودخانه، حجم تلفات و خسارات وارده و نیز اسرای گرفته شده از دشمن بود که این ویژگی ها این عملیات را از عملیات های پیش و پس از آن متمایز می کند.

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در ادامه به سخنی از سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در مورد عملیات بیت المقدس اشاره کرد و اظهار داشت: این شهید والامقام در رابطه با عملیات غرور آفرین بیت المقدس و فتح خرمشهر می گوید: «سوم خرداد سال 1361، یادآور تجلی اراده و غرور ملتی مسلمان و آزاده در آزاد سازی خونین شهر است... اهمیت فتح خرمشهر یا بهتر بگوییم شهری که به تعبیر امام(ره)، خدا آن را آزاد کرد، در این است که به عمق این پیروزی عظیم پی ببریم.

دلشادی امت اسلامی و نشاط رزمندگان اسلام، به اسارت افتادن حدود بیست هزار نفر از لشکریان کفر، دستیابی به غنایم فراوان جنگی، وارد کردن هزاران نفر تلفات به دشمن، افزایش عزت و اقتدار جمهوری اسلامی در رسانه های گروهی بین المللی و از هم پاشیدن شیرازه سپاه خصم، همه آثار ظاهری این نصرت الهی بود و اهمیت این فتح بزرگ در این است که بدانیم چگونه قلت بر کثرت غلبه کرد... فوران اخلاص ها در وجود رزمندگان اسلام اعم از ارتشی، سپاهی، بسیجی، جهادگر و مزین به حضور روحانیت، زمینه ساز نصرت خدا شد.»

وی همچنین با یادآوری سخنان شهید سرلشکر ستاد مسعود منفرد نیاکی یکی از فرماندهان عمل کننده ارتش اسلام در عملیات بزرگ بیت المقدس در قالب قرارگاه فتح و در آستانه ورود به خرمشهر با خبرگزاری جمهوری اسلامی، گفت: این شهید والامقام نیز در مصاحبه با ایرنا اظهار می دارد «آنچه که ما به عینه در طول این جنگ دیدیم حضور و فرماندهی حضرت بقیه الله الاعظم امام زمان(عج) است که در تمام زمینه های جنگ ما را یاری می فرمایند. ما برنده جنگ خواهیم بود، زیرا ناخواسته به جنگ کشیده شده ایم و ما در واقع از حقانیت مکتب، شرف و تمامیت ارضی میهن اسلامی خود دفاع می کنیم و ما در طول این جنگ جوانانی را از دست دادیم که از خون پاکشان وجب به وجب این دشت های وسیع خوزستان تطهیر کردند. مادران این کشور جوانانی را تربیت و به جبهه ها می فرستند که ما بیاد الفبای ایثار و ایستادگی را از آنها بیاموزیم.»

امیر سرتیپ دوم ستاد سیفی در ادامه با اشاره به خاطراتی از شهید اسماعیل زارعیان جهرمی یکی دیگر از اسوه ها، اسطوره ها و حماسه سازان عملیات بیت المقدس گفت: این افسر جوان 25 ساله که تا آخرین گلوله در خرمشهر ماند و کابوس افسران رژیم بعثی صدام شده بود، افسر شجاع و وطن دوستی بود که دشمن قدرش را بیشتر از ما می شناخت و از همان ابتدا به صورت دائم نامش را از رادیو عراق پخش می کرد و با جنگ روانی حساب شده ای، سعی بر محدود کردن فعالیت ها و انگیزه هایش داشت.

وی در پایان اظهار داشت: این شهید سرافراز ارتش اسلام، فرمانده یکی از گروهان های، «گردان دژ خرمشهر» بود و در مدت 34 روز مقاومت در خرمشهر از دل و جان مایه گذاشته بود و روز سوم آبان 1359 زمانی که دستور عقب نشینی دادند، نه آذوقه و نه مهمات داشت با گریه پایش را به زمین می کوبید و می گفت:«چرا باید خرمشهر سقوط کند؟» وی در آخرین دقایق حضورش در خرمشهر باز نا امید نشد و با چشمی گریان و امید به خدا بر روی دیوار یکی از خانه های خرمشهر نوشت:«خرمشهر ما بر می گردیم» و روزی که عملیات بیت المقدس انجام شد، او با خط خودش بر روی یکی از دیوارها نوشت:«خرمشهر ما آمدیم...».

به گزارش ایرنا،عملیات بیت‌المقدس در 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم». بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب از سوی فرماندهی آغاز شد و همزمان شهید آیت الله صدوقی و مرحوم آیت الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان ارتش و سپاه در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به طور جداگانه، پیام هایی را به وسیله بی سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.

این عملیات در چهار مرحله طراحی ولی عملاً فقط اجرای موفقیت‌آمیز مراحل اول و دوم امکان‌پذیر گشت و مراحل سوم و چهارم آن با عملیات جداگانه دیگری با عنوان عملیات کربلای 4 طرح‌ریزی شده و با نام عملیات رمضان در بیست و دوم مرداد ماه سال 1361 یعنی شصت روز بعد از خاتمه عملیات بیت‌المقدس در شرق بصره انجام شد که در مرحله اول، عبور از رودخانه کارون و تصرف و تحکیم سرپل (تک اصلی) و همزمان درگیر نمودن دشمن در جبهه کرخه‌کور، در مرحله دوم، عبور نیروها از سرپل و پیشروی به سوی خط مرز، همزمان احاطه خرمشهر در شلمچه و پیشروی در جبهه کرخه‌کور در صورت امکان و یا عقب‌نشینی دشمن در مرحله سوم، ادامه تک از خط مرز در سمت شرق بصره و رسیدن به کرانه شرقی شط‌العرب در حد فاصل نشوه تا بصره و در مرحله چهارم پدافند در ساحل شرقی شط ‌العرب انجام شد.

36 سال پیش در روز سوم خرداد 1361، خرمشهر قهرمان در جریان عملیات بیت ‌المقدس‌ پس از 578 روز اشغال از چنگال دژخمیان بعثی آزاد شد.

خرمشهر مقاوم که بعد از 34 روز پایداری و مقاومت در چهار آبان ماه 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز (19ماه) در تاریخ سوم خرداد 1361 بار دیگر به آغوش میهن اسلامی بازگشت.

کد خبر 406147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha