مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۹
۰ نفر

سیدمحمد فخار - خبرنگار: کارت‌های شناور طرح ترافیک ۹۷ این روزها مثل نقل و نبات در یکی از سایت‌های فروش اینترنتی دست به‌دست می‌شود تا پایه و اساس طرحی که قرار بود پس از ۳۸ سال برای تهران ترافیک و آلودگی هوای کمتر به ارمغان آورد، با چالش اساسی مواجه شود.

طرح ترافیک

براساس طرح اولیه شهرداری تهران، قرار بود سهمیه‌های سالانه فقط مخصوص اقشار خاص باشد و 441نهادی که هر سال طرح‌های سالانه و شناور دریافت می‌کردند، به کل حذف شوند اما طرح 2بار توسط شورای شهر و شورای ترافیک تهران اصلاح شد تا سهمیه سالانه طرح برای 103هزار نفر صادر شود و مشکلاتی نظیر فروش طرح ترافیک سالانه را پدید آورد.

  • تماس با فروشندگان

به شماره یکی از آگهی‌های فروش طرح زنگ می‌زنم. می‌گوید«طرح ترافیک شناور سالانه من شخصی است و تا پایان اردیبهشت ۹۸ اعتبار دارد. می‌پرسم طرح دولتی است یا شخصی؟ آخر امسال سهمیه شخصی نداشتیم. می‌گوید: مطمئن باش.

برای پلاک ماشین خودم طرح صادر شده و وقت فروش پلاک را عوض می‌کنم و شماره خریدار را در سایت وارد می‌کنم. می‌پرسم اگر وارد طرح شده باشی که پلاکت لو رفته. می‌گوید طرح پلمب است و هنوز استفاده نشده و اگر ضرر کردی دوباره به‌خودم برگردان تا با قیمت بالاتر، چند‌ماه بعد دوباره بفروشمش و بعد آدرس می‌دهد: ‌میدان فاطمی، ‌ ابتدای خیابان.... قیمت این کارت شناور 8میلیون تومان است. آگهی بعدی از شهر ری است که تا 7.6میلیون تومان تخفیف می‌دهد اما آگهی دیگر از اقدسیه قیمت را 9.5میلیون تومان گذاشته و می‌گوید تخفیفی در کار نیست.

نوع دیگری از آگهی‌های کارت شناور طرح ترافیک مربوط به‌خودروهای دارای طرح است. روی مدل‌های ایرانی قیمت 7تا 11میلیون‌تومان است اما خودروهای خارجی گاه تا 15میلیون تومان بالاتر از قیمت فقط به‌علت داشتن طرح ترافیک 97به فروش می‌رسند. در میان آگهی‌ها حتی درخواست طرح هم پیدا می‌شود: «طرح ترافیک سالانه برای۷دستگاه ماشین خریداریم»! قیمت پیشنهادی را هم برای هر طرح 5میلیون تومان تعیین کرده است. نکته جالب اینکه سایت فروشنده هم با درج عبارت ثابت زیر هر صفحه اعلام می‌کند: «... هیچ‌گونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.» تا هرگونه مسئولیت این اقدام غیرقانونی را از گردن خود ساقط کند.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران دی 96از احتمال حذف طرح ترافیک سالانه خبر داده و گفته بود: در حال آماده کردن طرحی هستیم که به‌احتمال زیاد فروش سالانه طرح ترافیک متوقف خواهد شد و بدین‌ترتیب مردم آزادی بیشتری برای ورود به منطقه طرح ترافیک خواهند داشت. اینکه طرح تنها مخصوص افراد خاصی باشد قابل‌قبول نیست.

  • توضیح یک مسئول

طرح‌های شناور که در سال‌های گذشته وجود داشت به طرح‌های سیار تبدیل شده است. مصطفی قنبرنژاد، رئیس اداره صدور آرم طرح ترافیک شهر تهران در این‌باره به ایسنا می‌گوید: در طرح‌های شناور قابلیت تعویض 3پلاک وجود داشت اما در طرح جدید هر روز می‌توان یک پلاک را ثبت کرد. قیمت‌های تردد با کارت سیار، برابر با قیمت مصوب شوراست و به ازای ساعت و محدوده تردد از حساب شهروندی هر فرد کسر می‌شود.

این کارت در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار گرفته تا به برخی از مدیران مجموعه خود بدهند. حالا اگر این کارت‌ها را می‌فروشند این غیراخلاقی است چرا‌که این کارت فقط و فقط در اختیار دستگاه مربوطه قرار داشته و نباید نسبت به فروش آن اقدام کنند. براساس گفته‌های او، مجوزهایی که در اختیار آژانس‌ها قرار گرفته،

امسال توسط دوربین‌ها و همچنین حراست و بازرسی کنترل می‌شود و درصورتی که به هر راننده‌ای غیر از راننده آژانس واگذار شده باشد ضمن ابطال مجوز آژانس مربوطه، قطعا تعداد سهمیه اتحادیه برای سال آینده کم می‌شود. اگر فردی هم این مجوزها را خریده باشد به پلیس راهور معرفی می‌شود تا ترددهای پلاک مذکور غیرمجاز محاسبه شده و علاوه بر پرداخت عوارض روزانه، عوارض ورود غیرمجاز و همچنین جریمه برای راننده متخلف محاسبه می‌شود.

  • تکذیب یک شایعه

در 48ساعت اخیر همزمان با بالاگرفتن بازار سیاه فروش طرح ترافیک سالانه، شایعه برکناری معاون حمل ونقل شهرداری تهران به گوش رسیده است. علی پیرحسین‌لو، مشاور فرهنگی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تکذیب این شایعه می‌گوید: برخی سعی دارند معاونت ترافیک را به حاشیه بکشند و خبر برکناری معاون شهردار تکذیب می‌شود.

به گفته او، معاونت برنامه‌های جدی را در دست اجرا دارد و هنوز وقت زیادی نیاز دارد تا به ثمر بنشیند، هم‌اکنون ما وسط اجرای یک طرح سنگین هستیم و عجیب است برخی افراد به جای کمک که طرح موفق‌تر شود، سعی دارند معاونت حمل‌ونقل را به حاشیه بکشند و سنگ‌اندازی کنند. پیرحسین‌لو اضافه کرد: مشکل اصلی تهران آلودگی هوا و ترافیک است که برای حل آن نیاز به مدیریت جدی، مستمر و ایستادگی زیاد است که خوشبختانه سوابق معاون فعلی گواه آن است که می‌تواند در طرح‌ها موفق شود.

کد خبر 406165

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha