شهردار تهران در بازدید سرزده از منطقه ۱۵در جریان معضلات و آسیب‌های اجتماعی این منطقه قرار گرفت و خواستار تهیه آمار دقیق و تفکیک‌شده استان و شهر مددجویان شد.

تغییر و تحول در نوسازی بافت‌فرسوده تهران طی ۳سال

به گزارش شهرنوشت، سیدمحمدعلی افشانی پنجشنبه‌شب از بافت فرسوده منطقه ١٥ هم بازدید کرد و در جریان معضلات و آسیب‌های اجتماعی این منطقه قرار گرفت. در این بازدید شهردار تهران به همراه حسن رباطی، معاون امور مناطق از ساعت٢٢ به‌صورت سرزده از تعدادی از محله‌ها ازجمله میدان شوش، خیابان خراسان، محله مینابی و...

بازدید کرد و در جریان روند کار شهرداری و بازآفرینی بافت‌های فرسوده این محله‌ها قرار گرفت. به گفته شهردار منطقه١٥، محله مینابی پرمخاطره‌ترین نقطه شهر تهران از لحاظ بافت‌های فرسوده است. محله اتابک مقصد بعدی افشانی بود که پس از بازدید از نقاط فرسوده این محله که در حاشیه بزرگراه امام علی(ع) قرار داشت،

موضوع 2پل روگذر خیابان خاوران را که محله دهقی را از بزرگراه امام علی(ع) به خاوران متصل می‌کند و طی ماه‌های گذشته بلاتکلیف مانده در دستور کار قرار داد. شهردار تهران در ادامه بازدید سرزده خود، راهی مددسرای خاوران شد تا در جریان فعالیت‌های سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و خدمات آنها به مددجویان این گرمخانه قرار گیرد. در جریان این دیدار، افشانی به رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تأکید کرد که به سرعت آمار دقیق و تفکیک‌شده استان و شهر مددجویان را ارائه کند.

  • بافت فرسوده یکی از معضلات اساسی محله‌ها

شهردار تهران پس از بازدید از بافت فرسوده منطقه 51، مطالبی را در‌زمینه نوسازی بیان کرد. سیدمحمدعلی افشانی با بیان اینکه مسئولیت اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده برعهده وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌هاست، گفت: امیدوارم شهرداری تهران در این‌باره نقش فعالی ایفا کند و طی 3سال آینده شاهد تحولات قابل ملاحظه‌ای در بافت فرسوده محله‌های شهر تهران باشیم.

او گفت: بافت فرسوده یکی از معضلات اساسی محله‌های شهر تهران است و باتوجه به اینکه تهران زلزله‌خیز بوده و گسل‌های فعال و نیمه فعال دارد، آسیب‌پذیری بافت فرسوده در این محله‌ها بسیار بیشتر است. او با بیان اینکه باید به بافت فرسوده به‌عنوان یکی از اولویت‌های شهر تهران توجه شود، افزود:

بافت‌های فرسوده تهران از لحاظ اجتماعی و رفاهی با مشکل روبه‌رو هستند که باید با تلاش گسترده جمعی و مداخله همه دستگاه‌هایی که به لحاظ قانونی وظیفه‌ای در این‌باره دارند، به این مسئله ورود کنیم. شهردار تهران با بیان اینکه باتوجه به اولویت منابع باید در این زمینه کارهایی صورت پذیرد، ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های خدمات رسان باید تلاش کنند تا وضعیت این محله‌هایی تغییر پیدا کند.

وی درخصوص اینکه در ابتدا باید به مشکلات محله‌های که میزان بافت فرسوده و ریزدانگی آنها بسیار بالا است ورود کنیم، یادآور شد: باید تلاش کنیم که تغییری در این وضعیت ایجاد شود تا هم امکان دسترسی مناسبت‌تر فراهم شود و هم ساختمان‌ها حداقل استحکام لازم را داشته باشند تا شهروندان بتوانند از امکانات نسبی و رفاهی در این محله‌ها برخوردار شوند. افشانی با اشاره به برنامه‌ریزی درخصوص ترغیب ساکنان بافت‌های فرسوده در مناطق شهر تهران تصریح کرد:

باید به لحاظ اجتماعی و فرهنگی در محله‌های دارای بافت فرسوده و نقاط آسیب پذیر، کار گسترده‌ای صورت گیرد تا مردم تمایل بیشتری برای مشارکت در نوسازی ساختمان‌های فرسوده خود داشته باشند. از سوی دیگر افرادی هستند که با نیت خیر در امر خدمت‌رسانی به همشهریان خود با مشارکت در نوسازی این بافت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ چراکه امکان اقتصادی کردن پروژه‌ها در این محله‌ها نیز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه تمام افرادی که امکان مشارکت دارند باید با یک کار جمعی برای تغییر وضعیت موجود حضور یابند، اظهار کرد: این در حالی است که بانک‌ها نیز به ارائه تسهیلات ویژه به ساکنان بافت‌های فرسوده می‌پردازند. شهردار تهران با اشاره به طرح‌های رئیس‌جمهوری در سال 79درباره بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری گفت: منابع بانکی برای بافت‌های فرسوده با بهره 6تا ٩ درصد به متقاضیان و سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر دولت تضمین داده تا درصورت عدم‌وجود مشتری برای واحدهای ساخته شده، سهم سرمایه‌گذار را خریداری کند. افشانی با بیان اینکه شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی مطابق ماده 95قانون برنامه ششم وظیفه دارند با حمایت دولت برای بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام کنند، خاطرنشان کرد: مسئولیت اصلی این طرح بر عهده دولت و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌هاست که امیدوارم با اقدام مشترک گام‌های مؤثری برداشته شود.

کد خبر 406534

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha