دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیم‌تنه مرمرین موسوم به صلح که در ۱۵۰ سال گذشته گوشه‌ای افتاده و فراموش شده بود، هفته آینده در لندن حراج می‌شود.

مجسمه صلح کانووا

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، اين سرديس سفيدرنگ كار آنتونيو كانووا، مجسمه‌ساز نامدار اوايل قرن 19 ايتالياست كه به مدت پنج نسل در اختيار خانواده‌اي ولزي بود اما كسي از وجود و ارزش آن خبر نداشت. حالا قرار است مديران حراج‌خانه ساثبيز در لندن آن را براي نخستين بار از سال 1817 (پس از نمايش در رويال آكادمي) در معرض ديد عموم قرار دهند و به ارزش پايه يك ميليون پوند به فروش بگذارند.

كانووا (1822-1757) مشترياني چون ناپلئون، پاپ و دوك الينگتن داشت و از محترم‌ترين و گران‌ترين مجسمه‌سازان اواخر قرن 18 و اوايل قرن 19 بود. مجسمه صلح اين هنرمند نئوكلاسيك در سال 1814 يك هديه ارزشمند براي جان كمبل يا همان لرد كاودر (دوست كانووا) به شمار مي‌رفت؛ ناپلئون تبعيد شده و اروپا پس از سال‌ها جنگ در آرزوي صلح بود اما اين آرزو با فرار ناپلئون از البا براي بازيافتن امپراتوري خود در 1815 چندان دوام نيافت.

سرديس صلح تاريخچه‌اي عجيب و جالب توجه در عمارت خاندان كاودر داشت. كمبل در 1821 از دنيا رفت و مجسمه كانووا در يكي از اتاق‌هاي 150گانه براي حدود يك قرن فراموش شد. عمارت بزرگ كاودرها در 1962 به فروش رفت و مجسمه صلح به عنوان نيم‌تنه مرمرين بانويي زيبارو در آن كشف شد. هر چند تا آن زمان هم كسي از ارزش مجسمه و ارتباط ميان كمبل و كانووا خبر نداشت.

آخرين كاري كه از هنرمند نامدار ايتاليايي در بازار هنر عرضه شد، نيم‌تنه‌اي از يواخيم مورات (حكمران ناپل از 1807 تا 1815) بود كه نوامبر گذشته به ارزش چهار ميليون و 300 هزار يورو (يه ميليون و 800 هزار پوند) چكش خورد. انتظار مي‌رود مجسمه صلح كانووا هم با تاريخچه‌اي 204 ساله ركورد يك ميليون پوندي را بشكند.

کد خبر 406705

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha