چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۶

همشهری آنلاین: ضعف چشم و عینکی بودن افراد تحصیل‌کرده را از قدیم و به صورت کلیشه‌ای ناشی از مطالعه زیاد در کتابخانه‌های کم‌نور می‌دانسته‌اند، اما پژوهش ژنتیکی جدیدی ثابت می‌کند افرادی که عینکی هستند،‌ واقعا باهوش‌تر از دیگرانند.

براساس گزارش تلگراف، محققان دانشگاه ادينبرگ با بررسي داده‌هاي ژنتيكي بيش از 44480 نفر به اين نتيجه دست يافتند. محققان دريافتند در مجموع افرادي كه از ضريب هوشي بالاتري برخوردار هستند، 30 درصد بيشتر از افرادي كه ضريب هوشي پايين‌تري دارند، از ساختار ژنتيكي برخوردارند كه آنها را وادار به استفاده از عينك خواهد كرد.

نتيجه اين پژوهش كه در نشريه Nature Communications (نيچر كاميونيكيشن) منتشر شده‌است همچنين توانايي شناختي بالاتر را به ژني ارتباط داده‌است كه در سلامت بالاتر قلب و عروق بدن نقش دارند.

محققان با بررسي 148 منطقه ژنوميكي مرتبط با عملكرد شناختي بالاتر توانستند به اين نتايج دست يابند،‌نتايجي كه به گفته محققان مي‌تواند به درك دليل روند كاهش عملكرد شناختي در افراد سالمند و بيمار كمك كند.

طراحي اين پژوهش مانع از آن مي‌شود كه بتوان دليل وجود ارتباط ژنتيكي ميان هوشمندي، ضعف بينايي و سلامت قلب و عروق را توضيح داد. با اين‌همه گيل ديويس محقق ارشد اين پروژه از مركز جمعيت‌شناسي و سالمندي شناختي دانشگاه ادينبرگ معتقد است اين پژوهش بزرگترين پژوهش ژنتيكي درباره عملكرد شناختي مغز است كه توانسته تفاوت‌هاي ژنتيكي متفاوتي كه در وراثتي شدن مهارت‌هاي فكري تاثيرگذارند را شناسايي كند.

داوطلبان حاضر در اين پژوهش، كه هيج‌يك به بيماري زوال عقلي مبتلا نبودند يا سابقه سكته مغزي را نداشتند، در آزمون‌هاي فكري متنوعي شركت كردند كه توسط اين آزمون‌ها توانايي شناختي داوطلبان سنجيده مي‌شد. همچنين دي‌ان‌اي تمامي داوطلبان نيز مورد آزمايش قرار گرفت.