همشهری آنلاین: معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: اصل مجازات زندان در اسلام وجود ندارد و ما میراث دار فرهنگ ایرانی، اسلامی و وارداتی هستیم و مجازات زندان هم یک فرهنگ وارداتی است و از کشور فرانسه وارد کشور ما شده است و ما باید به دنبال مجازات‌های جایگزین باشیم.

زندان

به گزارش ایسنا، حجت السلام و المسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، در مراسم رونمایی از سامانه ملی صبر گفت: به منظور اینکه ستاد ملی صبر جنبه ملی پیدا کند سال گذشته 12همایش در سراسر کشور برگزار شد. ما برای گرفتن رضایت از شکات و حمایت از زندانیان مستقیم وارد کار نمی‌شویم اما پل ارتباطی بین نظام بانکی، ستاد دیه و انجمن حمایت از زندانیان و سازمان زندان هاهستیم.

صادقی گفت: در سامانه ملی صبر افراد دارای مشکل به ویژه افراد دارای جرائم غیر عمد معرفی می‌شوند و اطلاعات کوتاهی بدون درج نام کامل افراد در سامانه قرار می‌گیرد و خیرین می‌توانند کمک های خود را به صورت انتخابی از بین زندانیان جرائم غیر عمد و زنان زندانی با هر مبلغی که در نظر دارند ارایه دهند. کمک های مردمی به طور مستقیم به حساب ستاد دیه برای آزادی زندانیان و یا انجمن حمایت از زندانیان برای کمک به خانواده زندانیان واریز می‌شود.

صادقی افزود: مردم از قوه قضاییه یک چهره اعمال قانون تصور می‌کنند اما این قوه درصدد این هست که به فرد زندانی به شرط اینکه به جامعه آسیبی نرسد و با شرایط خاص کمک کند.

صادقی گفت: زندان بسیار آسیب زاست و اصل مجازات زندان در اسلام وجود ندارد و ما میراث دار فرهنگ ایرانی، اسلامی و وارداتی هستیم و مجازات زندان هم یک فرهنگ وارداتی است و از کشور فرانسه وارد کشور ما شده است و ما باید به دنبال مجازات‌های جایگزین باشیم.

وی افزود: مجازات‌های بدنی بسیار تاثیر گذار‌تر از حبس است و مجازات شلاق که در اسلام امده بسیار موثر تر است اما ستاد‌های حقوق بشری روی این موضوع نظر خوبی نداشتند.

وی افزود: زندان‌ها دانشگاه آفت است و مگر سازمان زندان‌ها چقدر می‌تواند در زندان‌ها کارهای فرهنگی انجام دهد اما زندانیان کارهای خلاف را به دیگران یاد می‌دهند و اگر بهترین زندان‌ها را هم بسازیم باز هم زندان‌ها اموزشگاه‌های جرم و جنایت هستند. قانون ما به قضات این اجازه را داده است که حکم زندان را صادر کنند اما دانشگاهیان ما باید فکر کنند و مجازات‌های جایگزین را پیدا کنند. البته در قانون ایین دادرسی و مجازات اسلامی جدید به قضات اجازه داده شده که از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده کنند اما این مجازات‌ها شامل حال زندانیان خطر ناک نیستند. به عنوان مثال سال گذشته در ایام اربعین تعدادی زندانیان کرمانشاه به این مجازات محکوم شدند تا مسیر زائران را از زباله پاکسازی کنند.

کد خبر 406900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha