چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
۰ نفر

محمد جعفری-خبرنگار : ۲ زن جوان در جریان زایمان‌هایی نادر در اراک و تبریز ۵ و ۶ قلو به‌دنیا آوردند تا زندگی‌شان رنگ و بوی تازه‌ای بگیرد.

نوزادان چند قلو

اظهارات پدر نوزادان تبریزی حاکی از آن است که یکی از آنها جان خود را از دست داده اما آنطور که پدر پنج‌قلوهای اراکی به همشهری گفت همه بچه‌هایش سالم هستند.به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین چندقلوهای ایرانی، صبح دیروز در اراک به دنیا آمدند. با اینکه آنها ابتدا شش‌قلو بودند اما با فوت یکی از قل‌ها 5‌قل دیگر در سلامتی کامل به دنیا آمدند.

عبدالصمد صمدی، مدیر بیمارستان طالقانی اراک در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پنج‌قلوها شامل 3پسر و 2دختر هستند که وزن همه آنها بیشتر از یک کیلو است و وضعیت مطلوبی دارند. اما به‌دلیل اینکه آنها چند هفته زودتر به دنیا آمدند در بخش nicu (مراقبت‌های ویژه نوزادان) نگهداری می‌شوند. این بارداری دوم زن جوان بود و آنها پیش از این نیز صاحب یک دختر شده بودند.

با اینکه پنج‌قلوهای اراکی ساعت 9صبح دیروز (سه‌شنبه) به دنیا آمدند اما ماجرای عجیب و غریب آنها به 8‌ماه قبل بر می‌گردد. حمید دلیخون، پدر 28ساله پنج‌قلوها در این‌باره به همشهری می‌گوید: «ما دختر 4.5ساله‌ای به‌نام نازنین‌زهرا داریم. چون او تنها بود سال گذشته تصمیم گرفتیم باز هم صاحب فرزند شویم اما فکرش را هم نمی‌کردیم خدا یکباره 5فرزند به ما بدهد و خانواده 3نفری ما یک‌مرتبه 8نفری شود.» او ادامه می‌دهد: «همه‌‌چیز از ‌ماه اول بارداری همسرم شروع شد.

وقتی دکتر همسرم را معاینه کرد گفت ما دوقلو در راه داریم. ما خیلی هم خوشحال شدیم اما سونوگرافی اول نشان می‌داد همسرم شش‌قلو باردار است. باز هم خدا را شکر کردیم و 8‌ماه منتظر به دنیا آمدن فرزندان‌مان شدیم؛ متأسفانه یکی از بچه‌ها که از همه ضعیف‌تر بود جان خودش را از دست داد و 5نفر از بچه‌ها شامل 3پسر و 2دختر در شروع نهمین ‌ماه بارداری همسرم سالم به‌دنیا آمدند.»

هرچند مادر پنج‌قلوها به شکل طبیعی باردار شده اما در خانواده او و شوهرش سابقه چند قلوزایی وجود دارد. پدر پنج‌قلوها می‌گوید: «خواهرم مدتی قبل دوقلو به‌دنیا آورد و پسردایی خانواده همسرم نیز دوقلو دارد. ما هم فکر دوقلو را می‌کردیم اما به دنیا آوردن شش‌قلو برای ما عجیب بود و شوکه شدیم.»

با اینکه زن و شوهر اراکی در این مدت سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند اما می‌گویند از اینکه بچه‌ها سالم هستند خوشحالند. مرد جوان می‌گوید اسم بچه‌ها را هم انتخاب کرده است. او می‌گوید: «البته باید نظر نهایی را همسرم بدهد و هنوز با او مشورت نکرده‌ام اما اسم پسرها را آرمین، آرتین و آرین و اسم دخترها را یاسمین و سایمن گذاشته‌ام.» اما در این شرایط پدر پنج‌قلوها چطور می‌تواند از پس مخارج نگهداری پنج‌قلوها و نازنین زهرای 4.5ساله بربیاید؟ او می‌گوید:

«من کارگر نان فانتزی هستم و ماهی یک میلیون و 300هزار تومان درآمد دارم. از این مبلغ ماهی 300هزار تومان کرایه خانه می‌دهم و بقیه را باید خرج بچه‌ها کنم. باور کنید در این مدت مهم‌ترین دغدغه‌ام تأمین مخارج نگهداری بچه‌ها بود. تا حالا فقط چند شیشه شیر، پستانک و لباس‌های اولیه‌شان را خریده‌ام و راستش را بخواهید از پس بقیه هزینه‌ها برنمی‌آیم. در این شرایط چشم امیدم به خداست و امیدوارم افراد خیر به من کمک کنند تا شرمنده زن و بچه‌هایم نشوم.

  • شش‌قلوهای تبریزی

یک روز پیش از به دنیا آمدن پنج‌قلوهای اراکی، یعنی ساعت 19روز دوشنبه زایمان عجیب و غریب دیگری نیز در بیمارستان الزهرای تبریز اتفاق افتاد. در آنجا نیز گریه‌های 6 نوزاد نوید‌دهنده امید و زندگی برای زن و شوهر تبریزی شد. این نخستین زایمان زن 23ساله بود و او در هفته بیست و هفتم از بارداری 4دختر و 2پسر به دنیا آورد که یکی از دختران دقایقی بعد از تولد جان خود را از دست داد. اما سایر نوزادان که بین 580 تا 960گرم وزن دارند وضعیت مطلوبی دارند با وجود این در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

حالا سلیمان باقری‌فرد، پدر شش‌قلوهای تبریزی روزهای خوشی را می‌گذراند اما از آینده فرزندانش نگران است. او در این‌باره به فارس می‌گوید: «خوشحالی‌ام را نمی‌توانم پنهان کنم اما به‌خاطر مشکلاتی که وجود دارد نگرانم.» وی که میوه‌فروش است ادامه می‌دهد: «ما در منطقه باسمنج در حوالی تبریز زندگی می‌کنیم و در خانه پدری‌ام ساکن هستیم.

یک سال از ازدواج‌مان می‌گذشت که همسرم باردار شد و در نخستین سونوگرافی 2جنین نشان داده شد اما در هفته‌های بعد بارداری به‌ترتیب یک قل اضافه می‌شد که در نهایت متوجه شدیم 6 جنین هستند که متأسفانه یکی از بچه‌ها جانش را از دست داد اما نام 5فرزند دیگرم را علی اصغر، علی‌اکبر، زهرا، فاطمه و دنیا گذاشته‌ام.» او می‌گوید شرایط مالی مناسبی ندارد و هنگام بارداری همسرش سراغ هر مسئولی که رفته به او گفته شده برای حمایت از او باید اول بچه‌هایش به دنیا بیایند. او می‌گوید: «آنطور که متوجه شدم فقط هزینه پوشاک نوزادان ماهانه 3میلیون تومان است. ما تازه ازدواج کرده‌ایم و دست‌مان خالی است. از مسئولان می‌خواهم کمک‌مان کنند.»

کد خبر 406935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha