شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: خلبان روسی که در زمان جنگ شوروی و افغانستان هواپیمایش سرنگون شد و تا امروز همه تصور می کردند کشته شده، زنده است.

 خلبان روس از دیار باقی بازگشت

به گزارش روز جمعه ایرنا، سرهنگ «والری ووستروتین» قهرمان میهنی اتحاد پیشین جماهیر شوروی ضمن اعلام این خبر به ریانووستی گفت: خبر زنده بودن این خلبان و زندگی در افغانستان پس از سه دهه باعث شگفتی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون به حمایت دستگاه دیپلماسی روسیه و کمک های مالی سازمان های مردمی به این خلبان روس نیاز داریم، از رسانه ای کردن نام خلبان یاد شده به دلیل محرمانه بودن اطلاعات خودداری کرد.

در این گزارش جزئیات بیشتری از سرنوشت این خلبان و نحوه نجات یافتنش پس از سرنگونی هواپیما اشاره نشده است.

عملیات نظامی شوروی در افغانستان که در روسیه به جنگ افغانستان معروف است از سال 1979 تا 1989(1358-1368)به طول انجامید وبراساس آمار رسمی منتشر شده در سال 1389، نتیجه آن کشته شدن بیش از 13 هزار نفر از ارتش شوروی بود.

براساس آمارهای دیگری تلفات نیروی های نظامی شوروی در این جنگ تا 15 هزار نفر تخمین زده شده است ضمن اینکه محققان دیگری نیز تلفات را تا 20 هزار نفر تخمین می زنند.

طبق آمارهای غیررسمی دراین جنگ حدود 55 هزار نفر از نیروهای نظامی دولت افغانستان، 250هزار نفر از مجاهدین و بین 500 تا دو میلیون نفر هم از مردم افغانستان کشته شدند. 5 میلیون نفر دیگر از شهروندان این کشور نیز آواره شدند.

در طول این جنگ که بیش از یک دهه به طول انجامید 125 هواپیمای نظامی نیروی هوایی اتحادیه پیشین جماهیر شوروی مورد هدف قرار گرفت و در نهایت جنگ با ناکامی شوروی به پایان رسید.

کد خبر 407115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha