چهارشنبه 24 مرداد 1397 | به روز شده: 18 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 15 خرداد 1397 - 06:30:00 | کد مطلب: 407234 چاپ

شماره جدید مجله سینما و ادبیات ویژه سینمای رومانی

ارتباطات > رسانه و روزنامه‌نگاری - همشهری آنلاین:
شماره جدید مجله سینما و ادبیات با ویژه‌نامه سینمای رومانی و کریستین مونجیو کارگردان موج نو این کشور منتشر شد.

مونجیو در مصاحبه‌ای می‌گوید می‌خواهد پرتره‌ای از عصر خود بسازد، به همین خاطر مردم را به چالش می‌کشد تا به چیزهایی نگاه کنند که نمی‌خواهند در وجود خود بپذیرند. اینجاست که سینمای او با واقع‌گرایی خاصش پیوند می‌خورد. رومانی از نظر تاریخ و فرهنگ مشابهت‌های زیادی با کشور خودمان دارد. سینمای مونجیو را نیز به نوعی وامدار بزرگان سینمای ایران از جمله اصغر فرهادی دانسته‌اند.

بخش فیلم‌ها و احساس‌ها در این شماره موضوع جذاب تحلیل بازیگریسینما را به بحث گذاشته است. «چگونه باید درباره بازیگری نوشت؟ چگونه زبان تحلیل بازیگری می‌تواند بازتابی از نقش‌آفرینی بازیگر باشد؟...» در این پرونده نقد پالین کیل بر بازی دو بازیگر سینمای کلاسیک، گریگوری پک و لارنس الیویه، ارائه شده. واکاوی رابطه مونیکا ویتی و آنتونیونی گوشه دیگری از این پرونده است. 

بخش سینمای ایران به موضوع «همیشه بحث‌برانگیز فیلمنامه» اختصاص دارد. بهروز افخمی، بهرام توکلی، فرید مصطفوی و جواد طوسی در میزگرد همین بخش بر ضعف‌های حوزه فیلمنامه متمرکز می‌شوند. آیا مشکل سینمای ایران تنها فیلمنامه است؟ بهرام توکلی در جایی در همین میزگرد اشاره می‌کند: «با دیدن مجموعه فیلم‌های ضعیف مدام احساس بحران در فیلمنامه می‌کنیم، در حالی که این بحران در یک کلیت است نه الزاماً در فیلمنامه...»

آثار کلاسیک عنوان کلی پرونده ادبی این شماره است. «آثار کلاسیک بخش مهمی از فرهنگ جوامع هستند؛ علاقه‌مندان به ادبیات مدرن تا کلاسیک‌ها را نخوانند نمی‌توانند به درک درستی از آثار مدرن راه ببرند. مباحث نقد، در رمان نیز مبتنی بر کلاسیک‌ها هستند.» مباحث مربوط به کلاسیک‌های باستانی تا آثار کلاسیک مدرن در میزگرد کاوه میرعباسی، آبتین گلکار، ابراهیم دمشناس و محمدرضا گودرزی و در نشست رضا رضایی و کیهان خانجانی پیرامون رمان 1800 تا 1930 اروپا و امریکا و مطالب احمد اخوت، علی‌اصغر حداد، محمود حدادی، محمود حسینی‌زاد، خجسته کیهان و شاپور بهیان مطرح می‌شوند.


بخش فیوژن در این شماره بر یکی از آثار ماندگار سینمای کلاسیک و دوباره‌سازی آن متمرکز شده است. فیلم مزد ترس درامی نفسگیر و یکی از مشهورترین فیلم‌های تاریخ سینمای فرانسه و جهان است که سه دهه بعد ویلیام فریدکین این فیلم را با عنوان ساحر دوباره‌سازی کرد که اعتباری هم‌سنگ اثر اصلی پیدا کرد. در بخش هیروگلیف صالح حسینی از نظر ترجمه‌پژوهی ترجمهٔ اخیر از ریچارد سوم را بررسی کرده و مباحثی را در باب اقتضائات ترجمه آثار کلاسیک پیش می‌کشد.

شماره ۶۷ مربوط به ماه‌های اردیبهشت و خرداد ماهنامه سینما و ادبیات با قیمت ۱۲۰۰۰ تومان به بازار مطبوعات فرستاده شده است.