همشهری آنلاین: آلبومی گمشده از جان کولترین، ساکسیفونیست افسانه‌ای و آهنگساز رنگین‌پوست آمریکایی ۵۵ سال پس از تولید کشف شد.

جان کولترین

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، كولترين كه در 1967 در 40 سالگي از دنيا رفت، موسيقي جاز را به جايگاهي تازه رسانده بود. آلبوم گمشده او حدود 10 روز پيش با نام «دو جهت در يك زمان» منتشر شد؛ اثري كه ششم مارس 1963 در استوديويي در نيوجرزي ضبط شده بود و سه نوازنده ديگر يعني جيمي گريسن، الوين جونز و مك‌كوي تاينر در ضبط آهنگ‌هاي آن با كولترين همكاري كرده بودند.

نسخه اصلي اين آلبوم كه در استوديو بود، همان سال‌ها گم شد و به احتمال فراوان در راستاي سياست‌هاي كاهش هزينه شركت ايمپالس! در اوايل دهه 1970 از بين رفت. كولترين هم نسخه‌اي را كه در اختيار داشت به همسرش نايما داد و با اينكه آنها سال 1966 از هم جدا شدند، اين آلبوم تا امروز در زمره دارايي‌هاي خانوادگي كولترين‌ها ثبت شده بود.

ساني رولينز، همدوره كولترين و يكي از بزرگ‌ترين نوازندگان ساكسيفون در تاريخ موسيقي جهان كشف آلبوم تازه را به «پيدا شدن اتاقي تازه در هرم بزرگ» تشبيه كرده است. اين آلبوم هفت آهنگ دارد كه دو آهنگ آن پيش از اين هرگز جايي شنيده نشده و يك آهنگ هم فقط يك‌بار اجراي زنده شده است.

کد خبر 407486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha