همشهری آنلاین: یک منبع آگاه در اوپک به رویترز گفت: اوپک احتمالا درخواست ایران برای گفت‌وگو درباره تحریم‌های آمریکا علیه تهران را در دیدار ماه جاری این گروه رد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در اوپک از رییس هیات مدیره اوپک درخواست کرده است موضوع تحریم‌ها را در برنامه گفت‌وگوهای این گروه در نشست ۲۲ ژوئن قرار دهد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران نیز اخیرا خواستار حمایت اوپک در برابر تحریم‌های جدید آمریکا شد و اظهار کرد: تهران با نظر عربستان سعودی مبنی بر نیاز احتمالی برای افزایش تولید نفت جهانی موافق نیست.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، ماه گذشته از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران خارج شد و بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را اعلام کرد. ایران سومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک پس از عربستان سعودی و عراق است. وزیران نفت اوپک برای گفت‌وگو درباره سیاست تولید نفت اواخر ماه میلادی جاری در مقر این گروه در شهر وین اتریش دیدار خواهند کرد.

کاظم‌پور با اشاره به نامه زنگنه، از هیات مدیره اوپک درخواست کرد موضوعی با عنوان حمایت کنفرانس وزیران اوپک از کشورهای عضوی که تحت تحریم‌های غیرقانونی، یکجانبه و فراسرزمینی قرار دارند را در برنامه دیدار ژوئن بگنجاند.

این منبع آگاه اظهار کرد: پس از دریافت درخواست کاظم‌پور، احمد الکعبی، نماینده امارات متحده عربی، در اوپک خواستار نظر شورای حقوقی شد. این شورا به درخواست ایران بر این مبنا که برنامه وزیران به دلیل این‌ که نهایی شده است نمی‌تواند تغییر پيدا کند، پاسخ منفی داد.

کاظم‌پور اظهار کرد: درخواست آمریکا از عربستان سعودی برای تولید بیشتر نفت برای پوشش کاهش صادرات ایران و کنترل روند رشد قیمت‌های نفت دیوانگی و متحیرکننده بوده و اوپک این درخواست را نخواهد پذیرفت.

کاظم‌پور به رویترز گفت: مصرف‌کنندگان اکنون از نفت به عنوان یک سلاح سیاسی استفاده می‌کنند با این حال ما را به کنترل قیمت‌های نفت متهم می‌سازند.

کد خبر 407536

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha