شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از محققان آلوده‌ترین شهر‌های جهان را براساس میزان تولیددی‌اکسید‌کربن مشخص ساخته‌اند و دو شهر نیویورک و لس‌آنجلس در میان پنج شهر برتر قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش ديلي‌ميل، محققان در اين پژوهش دريافتند تنها چند شهر منبع اصلي بخشي قابل توجه از آلودگي كربني جهان هستند و 18 درصد از آلودگي كربني كل جهان توسط 100 شهر توليد مي‌شود. اين اولين‌باري است كه نقشه‌اي جامع از ردپاي كربني ايجاد شده توسط شهرهاي مختلف جهان تدوين شده‌است.

در اين نقشه همچنين مي‌توان 500 شهر كه در آلوده‌ترين مناطق جهان واقع شده‌اند را نيز مشاهده كرد. محققان دانشگاه فنی و علوم طبیعی نروژ (NTNU) در آخرین مطالعات خود دریافتند کلن، منچستر و مونترال بزرگترين شهر‌هايي هستند که به واسطه وجود کربن، در لیست این 100 شهر آلوده قرار دارند.

به گفته دنیل مارون استاد دانشگاه علم و صنعت نروژ و مدير این پژوهش تمرکز اين آلودگي کربني در برخی مناطق باعث شگفت‌زدگي است. این تحقیقات به آن معنی است که انجام اقداماتی هماهنگ شهرداران و مقامات دولتي می‌تواند میزان انتشار کربن را کاهش دهد.

براساس اين پژوهش در بیشتر کشورها، سه شهر اول کشور بیش از یک چهارم آلودگی كربني سراسر کشور را ايجاد مي‌كنند.  محققان معتقدند، حدود 54 درصد از جمعیت جهان را جمعيت مناطق شهري تشكيل داده‌است و بیش از 70 درصد از انرژی جهان نيز توسط اين جمعيت مصرف مي‌شود.

سئول، پایتخت کره جنوبی با تولید سالانه 276.1 مگاتن دی اکسید کربن، عنوان آلوده‌ترین شهر جهان را در اين رتبه‌بندي به خود اختصاص داده است. تعداد زيادي از شهر‌هاي چین و خاورمیانه نیز در فهرست 10 شهر آلوده جهان قرار گرفته‌اند.

براساس اين رتبه‌بندي، پس از شهر سئول، شهر گوانژوي چین در رتبه دوم و شهر نیویورک آمریکا رتبه سوم آلوده‌ترين شهرهاي جهان را به دست آورده‌اند و پس از آنها شهر‌هاي هنگ کنگ، لس آنجلس، شانگهای، سنگاپور، شیکاگو، توکیو و ریاض عربستان رتبه‌هاي چهارم تا دهم آلوده‌ترين شهرهاي جهان را كسب كرده‌اند، شهر‌هايي كه مراكز اصلي رشد اقتصادي كشورهاي خود نيز محسوب مي‌شوند.

اين نقشه همچنين شهرهايي با بالاترين سرانه آلودگي كربني را نيز نشان مي‌دهد كه شهرهاي شرق ميانه چين بيشترين رتبه را در 10 شهر برتر اين بخش از رتبه‌بندي به دست آورده‌اند. سه شهر هولون بوير، هينگان، و شيفنگ به ترتيب رتبه‌هاي پنجم، هشتم و نهم را از آن خود ساخته‌اند. دو شهر در اين ليست به امارات و دو شهر نيز به كويت تعلق دارد.

کد خبر 407542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha