شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اختلاف‌ها و شکاف‌ها میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و سایر رهبران کشورهای صنعتی در اولین روز نشست گروه هفت پدیدار شده است.

ترامپ در نشست گروه ۷ در انزوا قرار گرفت

به گزارش بي بي سي، پیشرفتی در مذاکرات میان طرفین که برای دهه‌ها متحد نزدیک بوده‌اند، حاصل نشد. محور اصلی رهبران گروه هفت بحث تعرفه‌ها بود که آمریکا اخیرا یکجانبه وضع کرده است.

شماری از طرف‌های شرکت‌کننده گفته‌اند احتمال دارد در بیانیه پایانی، این هفت کشور بر سر بازبینی روابط تجاری خود توافق کنند.

مقام‌های فرانسه گفته‌اند آمریکا حاضر شده برای حل مناقشه بر سر تعرفه‌ها، وارد مذاکره شود.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا آمادگی خود را برای سفر به واشنگتن و دیدار با مقام‌های آمریکایی برای ارزیابی تفاوت‌های میان طرفین اعلام کرده است.

دونالد ترامپ در آستانه نشست سران گروه ۷ خواهان بازگشت روسیه به این گروه شد.

عضویت روسیه در گروه ۸ کشور صنعتی در سال ۲۰۱۴ و پس از آن که شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، به حالت تعلیق در آمد.

قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا نشست گروه هفت را پیش از پایان رسمی آن ترک کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است اعضای اتحادیه اروپا که در گروه ۷ عضویت دارند با بازگشت روسیه مخالف هستند.

دونالد ترامپ با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم دیدار کرده است. آنها گفته‌اند برای حل اختلافات فیمابین تلاش می‌کنند.

جیمز رابینز، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی می‌گوید شروع این نشست بد بوده و ممکن است در پایان نشست، بیانیه معمول که همه کشورهای عضو باید در مورد آن توافق داشته باشند، صادر نشود.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید آمریکا به جز مساله تعرفه‌ها و روسیه با سایر کشورها بر سر توافق هسته‌ای با ایران، تغییرات اقلیمی و بحران اسرائیل و فلسطینیان اختلاف نظر دارد.

خانم مرکل گفته است بهتر است اختلافات و تفاوت‌های میان کشورها آشکارا اعلام شود تا به اشتباه، احساس وحدت از این نشست و دیدارها حاصل نشود. او گفته است صداقت بهتر از تظاهر به خوب بودن اوضاع است.

به گفته تحلیلگران، آقای ترامپ در این نشست بدون شک در انزوا قرار گرفته است.

قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا نشست گروه هفت را پیش از پایان رسمی آن ترک کند. قرار است او به سنگاپور برود تا برای دیدار تاریخی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی آماده شود.

کد خبر 407571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha