همشهری آنلاین: عراقچی در مجلس گفت: در لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم باب خروج به کفایت پیش بینی شده است و ما حق حاکمیتی خود را داریم، بنابراین هرگاه احساس کنیم عضویت در آن به ضرر کشور است، می‌توانیم از آن خارج شویم، بنابراین نباید با دست خودمان تحریم‌های جدیدی را علیه کشور ایجاد کنیم.

به گزارش ایلنا، در صحن علنی امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه برای ارائه توضیحاتی درخصوص لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم به مجلس آمد.

وی گفت:‌ من برای ارائه توضیحات با زبان روزه به مجلس آمده‌ام و چیزی به جز نفع ایران و جمهوری اسلامی بر زبان نخواهم آورد. لایحه کنوانسیون الحاق ایران به تامین مالی تروریسم یکی از ادواره‌های بین المللی برای مقابله با تروریسم است.

عراقچی تاکید کرد: من این را باید خدمت نمایندگان توضیح دهم که جمهوری اسلامی ایران از دو مطلب با تامین مالی تروریسم تخفیف قائل شده است؛ یکی تروریسم بین‌المللی است و دوم سوءاستفاده‌ای که کشورهای غربی از مقوله تروریسم انجام می‌دهند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ادامه توضیح داد: تروریسم بین المللی شامل تروریسم تکفیری و دیگر گروه‌های مشابه می‌شود، همچنین کشورهای غربی از مفهوم تروریسم در جهت تروریسم جلوه دادن جنبش‌های مقاومت به ویژه جنبش‌های صورت گرفته علیه اسرائیل استفاده کرده و آنها را تحت الشعاع قرار می دهند، لذا ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، هر چند از نظر جامعه بین المللی 4 گروه القاعده، طالبان، جبهه النصره و داعش به عنوان تروریسم معرفی و شناخته شده اند.

عضو تیم مذاکره کننده برجام با بیان اینکه ما خود قربانی تروریسم هستیم و همین مجلس سال گذشته قربانی حمله تروریستی داعش بود، گفت: اما این تروریسم دارای شبکه های بین المللی بیشماری است، لذا بدون الحاق به کنوانسیون های بین المللی، مقابله با آنها و به ویژه خشکاندن تامین مالی آنها غیرممکن است.

وی با تاکید بر اینکه در حالی جوانان ما در سوریه برای مقابله با تروریسم، خون می دهند، که در داخل کشور حفره ها و روزنه هایی در حوزه شبکه های بانکی وجود دارد و امکان فعالیت به شبکه های تروریستی و مواد مخدر از این طریق مهیا می شود، اضافه کرد: بنابراین باید در مقابل تامین مالی تروریسم وارد همکاری های بین المللی شویم، همانطور که کشورهای همسایه و حتی سوریه با این کنوانسیون ها همراه شده اند.

عراقچی در توضیح تهدید دوم ایران از سوی تروریسم، بیان کرد: اما تهدید دوم این است که کشورهای غربی از این مفهوم سوءاستفاده می کنند و ممکن است گروه های مقاومت را تروریسم قلمداد و جلوه دهند، بنابراین برای مقابله با این تهدید نیز اندیشه کرده ایم. به عنوان مثال تمام ارگان های امنیتی کشور همچون اطلاعات، اطلاعات سپاه و... از دو سال گذشته بر روی این لایحه کار امنیتی و کارشناسی کرده و در نهایت شورایعالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مقام امنیتی کشور گواهی داده که هیچ تهدیدی امنیت ایران را در پی پیوستن به کنوانسیون مذکور تهدید نخواهد کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه برای تمام حوزه های موجود که ممکن است منجر به سوءاستفاده از ایران شود، تدابیر لازم را اندیشیده‌ایم، گفت: از نظر آنها فقط 4 گروه یاد شده تروریست محسوب می شوند، لذا ما نباید از ترس آنکه ممکن است در آینده حزب الله نیز جزو گروه‌های تروریستی محسوب شوند، خود را از پیوستن به چنین کنوانسیونی محروم کنیم.

وی افزود: در این لایحه باب خروج به کفایت پیش بینی شده است و ما حق حاکمیتی خود را داریم، بنابراین هرگاه احساس کنیم عضویت در آن به ضرر کشور است، می‌توانیم از آن خارج شویم، اما چرا باید اکنون ضرر آن را متحمل شویم، آن هم در شرایطی که تحریم ها بیشتر شده و ایران در شرایط خاصی به سر می برد، بنابراین نباید با دست خودمان تحریم های جدیدی را علیه کشور ایجاد کنیم.

 

کد خبر 407613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha