همشهری آنلاین: مسکو و پکن توافق کردند سهم یوان و روبل را در معاملات و طرح‌های مشترک خود افزایش دهند.

Money

به گزارش ایسنا به نقل از آر تی، در بیانیه مشترکی که به امضای ولاديمير پوتین - رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ - رئیس جمهور چین رسید، دو طرف بر تقویت همکاری خود در بخش مالی به ویژه از طریق افزایش سهم استفاده از ارزهای ملی دو کشور در مبادلات تجاری و سرمایه گذاری‌های مشترک خود تایید کردند. دو طرف همچنین اعلام کردند سیستم‌های پرداخت و بیمه‌ای جدیدی را ایجاد خواهند کرد.

رهبران دو کشور توافق کردند زمینه‌های جدیدی از همکاری‌های اقتصادی بین ۲ کشور را گسترش دهند. قرار است حجم تجارت دوجانبه این کشورها تا پایان امسال ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

همچنین در این سند آمده است دو طرف استراتژی‌های اقتصادی هماهنگ‌تری برای توسعه اقتصادهای ملی خود از طریق ایجاد محیط مطلوب کسب و کار برای بنگاه‌های دو کشور اتخاذ می‌کنند که به نوبه خود منجر به یکپارچگی بیشتر بازارهای مالی دو کشور و رویکردهای مشترک در عرصه جهانی خواهد شد.

چین بزرگ‌ترین شریک تجاری روسیه محسوب می‌شود و ۱۵ درصد از کل حجم تجارت خارجی روسیه با چین انجام می‌شود، به گونه‌ای که تا پایان سال ۲۰۱۷، حجم تجارت دو کشور بالغ بر ۸۷ میلیارد دلار بوده است. دو کشور اخیرا توافق کرده‌اند ضمن گسترش همکاری‌های اقتصادی با یکدیگر، سهم دلار و سایر ارزهای غربی از مبادلات خود را کمتر کنند.

بنابر اعلام بانک مرکزی روسیه، هم چین و هم روسیه مایلند تجارت خود را به روبل و یوان انجام دهند. سال گذشته، ۹ درصد پرداختی‌های روسیه به چین به روبل و ۱۵ درصد پرداختی‌های چین به روسیه به یوان صورت گرفت.

کد خبر 407630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha