همشهری آنلاین: شهرداری کلان‌شهر توکیو تصمیم دارد برای ذخیره سازی نوری که از خورشید بر سطح خیابان‌ها و جاده‌ها می‌تابد، خیابان‌هایی خورشیدی را در این شهر ایجاد کند.

خیابان خورشیدی

براساس گزارش واشنگتن‌پست، اين اقدام در راستاي بهبود جايگاه داخلي و بين‌المللي توكيو به عنوان شهري دوستدار طبيعت در آستانه بازي‌هاي المپيك و پارالمپيك 2020 انجام مي‌شود.

انتظار مي‌رود براي ايجاد زيرساختارهاي اوليه اين خيابان‌هاي خورشيدي، در اوايل سال مالي جديد، فناوري‌هاي جديدي براي آزمايش در مجتمع‌‌هاي وابسته به شهرداري توكيو نصب شوند.

در ماه مي سال جاري، خياباني خورشيدي در پاركينگ فروشگاهي در ساگاميهارا، واقع در منطقه كاناگاواي توكيو نصب شد. خيابان يا جاده خورشيدي متشكل از مجموعه‌اي از صفحات خورشيدي است كه سطح آنها با استفاده از رزيني خاص پوشانده مي‌شود تا مقاومت صفحات در برابر سايش و ضربه افزايش پيدا كند. به اين شكل خودروها مي‌توانند روي صفحات برانند.

درحال حاضر چند بزرگراه در فرانسه و چند مسير دوچرخه‌سواري در هلند به اين فناوري مجهز شده‌اند. خيابان خورشيدي نصب شده در ساگاميهارا مي‌تواند سالانه 16145 كيلووات برق توليد كرده و 9 درصد از كل برق مصرفي فروشگاه را تامين كند.

مقامات توكيو اكنون بر فناوري‌هاي جديدي با قابليت تبديل شدن به منابع تجديد‌پذير انرژي متمركز شده‌اند. هدف ايجاد منابع تجديد‌پذير انرژي با ظرفيت توليد 30 درصد از برق كل شهر توكيو تا سال 2030 است. 

مقامات توكيو اعلام كرده‌اند هيچ محدوديت مكاني براي نصب خيابان‌هاي خورشيدي در اين شهر وجود ندارد و اين خود مي‌تواند ظرفيت توليد برق خورشيدي را افزايش دهد. چالشي كه در اين مسير قرار دارد،‌ هزينه‌هاي بالاي توليد و نصب است، زيرا اين فناوري مورد استفاده عمومي قرار ندارد و در نتيجه به توليد انبوه نمي‌رسد، در نتيجه براي نصب يك كيلومتر از اين سيستم در فرانسه درحدود پنج ميليون يورو هزينه شده‌است.

دولت ژاپن اميدوار است با معرفي اين فناوري در آستانه آغاز بازي‌هاي المپيك 2020 بتواند به تدريج استفاده از آن را در سرتاسر ژاپن رايج سازد.

کد خبر 407708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha