پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون عمرانی استاندار مازندران گفت که بر اساس طرح جامع پسماند که در دولت تدبیر و امید کلید خورد، این مشکل زیست محیطی مازندران تا پایان دولت دوازدهم رفع می‌شود.

مشکل زباله مازندران تا پایان دولت دوازدهم رفع می‌شود

به گزارش ایرنا ، علی نبیان در شورای پسماند مازندران افزود: هم اکنون طرح جامع پسماند برای تمام شهرهای این خطه شمال کشور تهیه و طبق این طرح 10 نقطه برای ساماندهی زباله‌ها پیش‌بینی شد.

وی گفت: منابع مورد نیاز برای ساماندهی پسماند (زباله) برای شهرهای مازندران تامین شد و باید کارها طبق برنامه در این شهرها پیگیری شود.

معاون استاندار مازندران مهم‌ترین معضل فعلی زباله را مربوط به شهرهای فاقد طرح پسماند شامل آمل و نور دانست و افزود که شهرداران این شهرها نیز برای ساماندهی زباله و ساخت کارخانه زباله‌سوز و یا کمپوست اقدام اولیه را انجام دادند.

نبیان بر اهتمام استانی برای رفع مشکل زباله شهرهای مازندران تاکید کرد و از شهرداران خواست تا اولویت کاری خود را در این حوزه داشته باشند.

بر اساس آمارهای رسمی هم اکنون روزانه در مازندران به طور میانگین 2 هزار و 700 تا سه هزار تن زباله تولید می‌شود.

  • تفکیک زباله از مبدا

معاون استاندار مازندران همچنین به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در شهرهای استان اشاره کرد و گفت که اجرای کامل این طرح می‌تواند حجم زباله‌ها را بین 25 تا 30 درصد کاهش دهد.

نبیان افزود: با تحقق این برنامه علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه برای جمع‌آوری زباله، می‌توان هزینه‌ها را برای سایر طرح‌ها در شهرداری به کار گرفت.

فرماندار شهرستان نوشهر هم این نشست گفت که طرح نیروگاه زباله‌سوز این شهرستان که از محل دفتر رهبری اعتبار آن تامین شد، در نیمه نخست سال جاری تکمیل می‌شود.

عبدالصمد صفرنژاد میزان پیشرفت فیزیکی ابنیه نیروگاه زباله‌سوز این شهرستان را 92 درصد اعلام کرد و افزود: ماشین‌آلات مورد نیاز خریداری و در حال نصب است.

وی اعتبار پیش‌بینی برای تکمیل این پروژه را حدود 600 میلیارد ریال اعلام کرد.

  • از سرگیری فعالیت کارخانه کمپوست زباله شرق مازندران

شهردار بهشهر نیز گفت که فعالیت کارخانه کمپوست شرق مازندران در این منطقه که زباله شهرهای نکاء، بهشهر، رستمکلا و گلوگاه را تبدیل به کمپوست می‌کند از اواخر سال گذشته از سر گرفته شد.

یاسر فیروزی در این نشست مشکل کارخانه کمپوست شرق استان را پایین بودن ظرفیت دپو، انبار ذخیره و فنی دانست و افزود: در حال حاضر این واحد با تجمیع زباله‌های شهر بهشهر در حال فعالیت است و بزودی با تامین انبار دپو، زباله سایر شهرها نیز به این مکان حمل می‌شود.

به گفته وی از محل اعتبار سازمان شهرداری‌ها 15 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت انبار دپو و سایر فضای سرزمینی مورد نیاز اختصاص یافت.

مازندران 58 شهر دارد که 53 درصد از جمعیت استان در این مناطق سکونت دارند.

کد خبر 407909

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha