فرزانه آیینی -خبر‌نگار: داستان مشهد و نقدهایش به دولت دوازدهم حالا بعد از ۵‌ماه از غائله دی‌ماه چند صباحی است به بهارستان کشیده شده است.

مجلس

5‌ماه بعد از اغتشاشات دی‌ماه که جرقه آن از مشهد زده شد حالا گفته شده است طراحی پیامک‌های انبوه به نمایندگان و توصیه به آنها برای رأی منفی به FATF از مشهد صورت گرفته است. حجم این پیامک‌ها اینقدر بود که مصطفی کواکبیان نماینده تهران در روزی که مجلس لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم را بررسی می‌کرد فریاد زد از افطار تا سحر 600پیامک فقط به گوشی او ارسال شده و برایش سؤال شده بود که هزینه این پیامک‌ها از کجا می‌آید؟

با این حال محمدرضا تابش نایب‌رئیس فراکسیون امید درباره ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان درباره پیوستن به چند کنوانسیون بین‌المللی، گفت: من در فراکسیون هم پیشنهاد دادم که این موضوع پیگیری شود چرا که بعضی از شماره‌ها تقریبا ثابت است. ظاهرا تشکیلاتی شماره نمایندگان هر استان را به همان استان مرتبط کرده تا آنها این پیامک‌ها را ارسال کنند؛ البته ممکن است به‌صورت کشوری هم این کار را انجام داده باشند اما اینکه این تشکیلات چه تشکیلاتی است، موضوعی است که وزارت اطلاعات باید آن را عنوان کند. تابش ادامه داد: لحن پیامک‌ها هم مختلف بود؛ بعضی از آنها دلسوزانه، برخی محترمانه و برخی هم تهدیدآمیز.

  • نمونه‌هایی از پیامک‌ها

نخستین‌بار احمد مازنی نماینده تهران با انتشار متنی از این پیامک‌های تهدیدآمیز در کانال تلگرامی خود به این رویه انتقاد کرد.
او در کانال تلگرامی‌اش نمونه‌ای از پیام‌های تهدیدآمیز برای نمایندگان مجلس را (همراه با چند غلط املایی!) منتشر کرد که عینا به این صورت بود:

«سلام خادمان مردم، آیا می‌دانید زیر زره بین خدائید و به طرف او در حرکت، پس به‌هوش باشین قلم تاریخ روی صفحه منتظر آری یا نه شماست به FATF تاراجع به شما نظر بدهد و بهشت و جهنم منتظر که کدامشان پذیرای شما باشن و ما منتظر که از شما تشکر کنیم و یا خشممان را بر شما فرو بباریم. انتخاب با شماست در همه این موارد.»

مازنی خطاب به کسانی که این پیامک را برای او ارسال کرده بودند، نوشت: «آقایان اگر به شما گفتند ما هنوز در سایه حکومت قاجار و پهلوی هستیم و نمایندگان ملت را به 2دسته انقلابی و ضد‌انقلاب تقسیم کردند، بدانید قطعا به شما دروغ گفته‌اند مثل بقیه دروغ‌ها؛ برای اینکه اولا ما سال‌هاست که رژیم شاهنشاهی را ساقط کرده‌ایم و براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی انتخابات برگزار می‌کنیم و همه نمایندگان از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده‌اند.»

بعدها نمایندگان دیگری تعدادی از این پیامک‌ها را منتشر کردند که ازجمله آنها این 2پیامک بود: «فردا روز امتحان بزرگ شما برادر عزیزم است، نکنه از ولی زاویه پیدا کنید. در طول 37سال گذشته کسانی که زاویه گرفتن آخر و عاقبتشان را مرور فرمایید، وللعاقبته للمتقین.»

این پیامک‌ها با کمک طومار نویسی‌های مخالفان FATF و تجمع‌های اعتراضی آنها باعث شد اکثریت مجلس به تعویق دوماهه پیوستن ایران به کنوانسیون گروه اقدام مالی رأی دهند.

علیرضا رحیمی عضو هیأت رئیسه مجلس معتقد است که طراحان این پیامک‌ها در مشهد هستند. او در توییتی نوشته است: «از گزارش پیامک‌های حاوی تهدید و توهین به نمایندگان در حضور علی لاریجانی مشخص شد مرکز طراحی و سازماندهی پیامک‌ها علیه نمایندگان و مجلس (با هدف رد لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم) شهر مشهد بوده است. حلقه اولترا افراطی که از کره‌شمالی برای ایران تصور بیشتری ندارند.»

  • چرا مشهد؟

وقتی پای اعتراض فراگیر و یکپارچه به عملکرد و برنامه‌های دولت در میان باشد، یک سر ماجرا به مشهد برمی‌گردد.

در اعتراضات دی‌ماه96 که به بهانه اعتراض به گرانی و اوضاع معیشتی ابتدا در مشهد و بعد سبزوار و نیشابور کلید خورد و به گوشه و کنار کشور سرایت کرد نام مشهد به‌عنوان هسته نخستین اعتراض‌ها بر سر زبان‌ها افتاد؛ چنانکه گفته شد، نه به گرانی‌ها بازی سیاسی بود که رقبای انتخاباتی حسن روحانی به راه انداختند و از دست‌شان خارج شد و دامنه‌اش کشور را فرا گرفت. محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در مصاحبه اسفندماه خود با همشهری گفت:

ما فکر می‌کردیم بعد از انتخابات فعالیت‌های انتخاباتی تمام‌شده است اما همچنان فعالیت‌های انتخاباتی جمعی‌شان در کمپینی ادامه داشت. همان ایام علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در تحلیلی از ریشه اغتشاشات دی‌ماه گفته بود: متأسفانه برخی تحلیل‌ها در رسانه‌ها نشانگر این است که پس از گذشت 7ماه از انتخابات همچنان فضای ردوبدل سیاسی با پس زمینه انتخابات آن هم گاه با سیاه نمایی ادامه دارد.

  • بمباران پیامکی

هرچند گمانه‌زنی‌های سیاسی و ادعای نمایندگانی چون رحیمی، سیاسیون رقیب روحانی در مشهد را محور و محرک پیامک‌های تهدیدآمیز به نمایندگان معرفی می‌کند اما در پی اعتراض فراگیر مجلسی‌ها به این روند علی لاریجانی وعده ورود هیأت‌رئیسه به ماجرای پیامک‌های تهدیدآمیز را داده است. او دیروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به تذکر علی ادیانی راد گفت: ارسال پیامک تهدیدآمیز به نمایندگان ممکن است موجب شود نمایندگان نتوانند در موضوعات مختلف تفکر کنند لذا ما در هیأت رئیسه این موضوع را بررسی می‌کنیم که چطور شماره‌های نمایندگان در اختیار این افراد قرار گرفته و برای آن تمهیدی خواهیم کرد.

ادیانی‌راد نماینده قائمشهر در جلسه علنی دیروز در تذکری خطاب به لاریجانی گلایه کرد که چپ و راست برای نمایندگان پیامک می‌آید، درحالی‌که تلفن همراه یک وسیله شخصی است. او تعداد بالای این پیامک‌ها را به «بمباران پیامکی» تشبیه کرد و افزود: ‌شأن حقوقی و حقیقی نمایندگان اجل این حرف‌هاست که با پیامک خط بگیرد یا نظرشان را تغییر دهند.

  • مخالفان مبارزه با پولشویی چه کسانی هستند؟

ماجرا به توافق ضمنی برای تصویب لایحه FATF یا همان تأمین مالی تروریسم برمی‌گردد. شنبه گذشته و یک روز پیش از آغاز رأی‌گیری برای تصویب کلیات لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم، پیامک‌های تهدیدآمیزی برای نمایندگان ارسال شد و آنها دعوت به رد این لایحه شدند.

مخالفت قرص جواد کریمی قدوسی و نصرالله پژمان‌فر با لایحه مقابله با تأمین مالی تروریسم شاید ذهن‌ها را به این سمت ببرد که ساماندهی این پیامک‌ها ارتباطی با این 2نماینده مخالف FATF داشته باشد اما ریشه مخالفت‌ها را محمود صادقی نماینده تهران چیز دیگری می‌داند.

صادقی بدون اشاره به مرکز ساماندهی این پیامک‌ها در صفحه توییترش نوشته است از شواهد معلوم است پشت پرده فضاسازی‌ها علیه لوایح مبارزه با پولشویی، قاچاقچیان مواد‌مخدر و متخلفان کلان مالیاتی‌اند که نگران شفافیت تراکنش‌های بانکی خود هستند. آنها در لوای شعارهای انقلابی و تحریک گروه‌هایی از اصولگرایان، مطامع و منافع خود را دنبال می‌کنند. او با طرح این سؤال که پشت پرده فضاسازی‌ها علیه به‌روزرسانی قوانین مبارزه با پولشویی چیست، نوشت: بنابر اعلام کارشناس مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد در جلسه غیرعلنی مجلس، با اجرایی شدن مقررات مبارزه با پولشویی ظرف 2سال گذشته، از بیش از 10هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی جلوگیری شد.

پیامک

کد خبر 407990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha