همشهری آنلاین: رییس‌جمهور آمریکا ظاهرا از راه افتادن جنگ تجاری با چین و واکنش تلافی‌جویانه پکن واهمه‌‌ای ندارد.

us china

رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند ترامپ در مورد اعمال تعرفه‌های ویژه بر کالاهای وارداتی از چین تصمیم نهایی‌اش را گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان دونالد ترامپ، رییس‌‌جمهور آمریکا قرار است روز جمعه (۱۵ ژوئن/ ۲۵ خرداد) تصمیم خود را مبنی بر اعمال تعرفه‌‌ها بر کالاهای وارداتی از چین اعلام کند. حجم این کالاهای وارداتی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار است.

کاخ سفید هنوز رسما این گزارش‌ها را تأیید نکرده، اما روزنامه "وال استریت ژورنال" و وبسایت خبری "بلومبرگ" نوشته‌اند، ترامپ این تصمیم را شامگاه پنج‌شنبه پس از مشورت با مشاوران مورد اعتمادش اتخاذ کرده است.

با این حال هنوز مشخص نیست این تعرفه‌های ویژه از چه تاریخی اجرایی خواهند شد.

شبکه خبری "سی‌ان‌ان" گزارش کرده در جلسه رایزنی در کاخ سفید، استیون منوچین وزیر دارایی، ویلبر راس وزیر بازرگانی و رابرت لایت‌هایزر نماینده ترامپ در امور بازرگانی حضور داشته‌اند.

ترامپ ظاهرا این تصمیم را در حالی اتخاذ کرده که چین روز پنج‌شنبه به صراحت نسبت به وضع تعرفه‌ی ویژه بر کالاهای چینی به آمریکا هشدار داده بود. پکن پیش‌تر گفته بود از جنگ تجاری با آمریکا هراسی ندارد و دست به واکنش تلافی‌جویانه خواهد زد.

اعمال تعرفه بر کالاهای وارداتی از چین به آمریکا نه تنها این دو کشور، بلکه دیگر اقتصادهای جهانی را با دشواری روبرو خواهد ساخت.

صندوق بین‌المللی پول چندی پیش نسبت به وقوع یک جنگ تجاری میان مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و بازارهای مالی در صورت اعمال تعرفه‌ها هشدار داده بود.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در دیدار با همتای چینی خود وانگ یی در پکن گفته بود، کسری تجاری آمریکا با چین همچنان نرخ بالایی دارد. وانگ یی در مقابل اظهار امیدواری کرده بود، واشنگتن موانع بیشتری در مسیر تجارت دو جانبه ایجاد نکند.

پمپئو در گفتگو با خبرنگاران، مذاکره خود با وزیر خارجه چین را "سازنده" توصیف کرده بود.

ترامپ در رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت ورود به کاخ سفید کسری موازنه تجاری آمریکا با چین را به طور قابل توجهی کاهش خواهد داد. حجم صادرات چین به آمریکا تنها در یک سال گذشته بالغ بر ۳۷۵ میلیارد دلار بوده که بسیار بیشتر از حجم واردات این کشور از آمریکا در همین بازه زمانی بوده است.

با اینکه چین و آمریکا در ابتدا مذاکراتی امیدوارانه را در این زمینه با یکدیگر پیش بردند، اما کاخ سفید اواخر ماه مه در اقدامی غافلگیرکننده اعلام کرد، ترامپ روز ۱۵ ژوئن فهرستی از کالاهای وارداتی چینی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را اعلام خواهد کرد که مشمول تعرفه خواهند شد.

در آن زمان گفته شد تعرفه این کالاها ۲۵ درصد افزایش خواهد یافت.

دعوای تجاری میان آمریکا و چین می‌تواند بر پرونده خلع سلاح اتمی کره شمالی نیز تأثیر بگذارد، زیرا آمریکا برای پیشبرد این هدف به کمک چین نیاز دارد.

کد خبر 408057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha