همشهری آنلاین: رئیس بنیاد شهید چمران گفت: شهید مصطفی چمران علاوه بر داشتن روحیه معنوی بسیار بالا، یک رزمنده هنرمند بود؛ به طوری که تابلوهای نقاشی، خط زیبا و نیایش‌های عارفانه به جا مانده از وی دارای تکنیک‌های خاص و زیبایی‌های منحصر به فرد است.

چمران

به گزارش ایرنا، مهدی چمران در نشست خبری اعلام برنامه های بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران نماینده حضرت امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع افزود: شهید چمران فقط برای رضای الهی و برافراشتن پرچم اسلام در تمام نقاط گام برداشت و از این رو، نه تنها شخصیتی جهانی شد بلکه به آرزوی خود در رسیدن به درجه رفیع شهادت نیز نایل آمد.

وی ادامه داد: شهید چمران مجاهدی عارف بود که دانه های مقاومت را در لبنان و غرب آسیا غرس کرد، او رزمنده ای بود که مقاومت اسلامی را در خاورمیانه آغاز و انقلاب اسلامی این مقاومت را دو صد چندان کرد و به حزب الله لبنان تحویل داد.

رئیس بنیاد شهید چمران با اشاره به اینکه شهدا عامل وحدت در کشور هستند، اظهار داشت: انسجام، وحدت ملی و همدلی رمز موفقیت در شرایطی است که دشمن سعی دارد با فشار و تحریم ملت ایران را به ستوه آورد تا در مقابل آنها سر تعظیم فرود آورد.

چمران اضافه کرد: رزمندگان دلیر اسلام در دوران دفاع مقدس برای دفاع از انقلاب و حفاظت از کیان کشور، از جان و هر آنچه که به آن دلبستگی داشتند، گذشتند و امروز زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا که امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز بر آن تاکید کرده‌اند، وظیفه ما است.

وی با بیان ویژگی های ممتاز اخلاقی و رفتاری شهید دکتر مصطفی چمران گفت: شهید چمران یک عارف، عابد، عالم، دانشمند، هنرمند، جهادگر و چریک بود و همه چیز را از دریچه علمی می ‌نگریست و در مسیر خدا سیر می کرد که رشادت‌ها و فعالیت‌های بارز و مجاهدانه او در لبنان، پاوه، سوسنگرد و کردستان زبان زد است.

چمران یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نخستین بسیج مردم از سوی شهید چمران شکل گرفت؛ آنان افرادی بودند که بعد از همراهان او به جبهه های حق علیه باطل رفتند. در آن دوران که سراسر حماسه و ایمان بود، شهید چمران پیشنهاد ایجاد یک لشکر 10 هزار نفری را داد و پیش از ایجاد بسیج مستضعفین یک گروه آموزش داده شد که بعدها این افراد به عضویت ستاد جنگ‌های نامنظم درآمدند.

چمران در تشریح برنامه های بزرگداشت سی و هفتمین سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران اظهار داشت: به منظور گرامیداشت سالروز شهادت نماینده حضرت امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع، روز چهارشنبه 30 خرداد ماه مراسم بزرگداشتی در تالار اندیشه حوزه هنری ساعت 18 برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد شهید چمران با اشاره به اینکه در دانشگاه و مساجد شهرهای مختلف نیز مراسم بزرگداشتی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: روز دوشنبه 28 خرداد ماه در دانشگاه فنی اراک، روز سه شنبه 29 خرداد ماه در دانشگاه تهران، روز پنجشنبه 31 در دهلاویه، روز جمعه یک تیر ماه در حاشیه نماز جمعه، روز شنبه 2 تیر ماه دانشگاه تربت جام در خراسان رضوی و همچنین حرم مطهر ویژه برنامه بزرگداشت شهید چمران برگزار می‌شود که شناختن روحیه مقاومت ازجمله اهداف این برنامه ها است.

وی ادامه داد: از آنجایی که شهید چمران به زیارت کمیل علاقه ویژه ای داشت، روز جمعه 31 خرداد ماه زیارت کمیل بر مزار این شهید بزرگوار قرائت خواهد شد.

در تاریخ 26 خردادماه 1360 رزمندگان ستاد جنگ های نامنظم به فرماندهی دکتر مصطفی چمران در عملیاتی مشترک با ارتش و سپاه، دهلاویه را آزاد کردند. هنگامی که دکتر چمران برای معارفه فرمانده جدید خود ایرج رستمی عازم دهلاویه شد، در اثر اصابت گلوله خمپاره به شدت مجروح شد و هنگام انتقال به بیمارستان سوسنگرد به شهادت رسید.

کد خبر 408203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha