یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

رضا زندی-روزنامه‌نگار: ولیعهد سعودی برای تماشای بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال، به مسکو رفت و پنجشنبه‌شب کنار رئیس‌جمهور روسیه نشست. این، اما تنها هدف «محمد بن‌سلمان» برای سفر به روسیه نبود.

رضا زندی

همان روز، وزرای نفت و انرژی عربستان سعودی و روسیه بیانیه مشترک دادند تا بر همکاری‌شان در بازار نفت تأکید کنند: «ما خواهان تعادلی در بازار نفت هستیم که عرضه مطمئن و کافی نفت از آن پشتیبانی کند.» امضای خالد الفالح و الکساندر نوواک زیر این بیانیه، فشار مضاعفی است روی شانه‌های «توافق جهانی کاهش تولید نفت».

  • 3هدف روسیه از همکاری نفتی با عربستان

اجلاس روز جمعه اوپک، و پس از آن جلسه‌شنبه آینده وزرای اوپک و غیراوپک، یکی از سخت‌ترین جلسات این سازمان خواهد بود. عربستان به‌خاطر اختلافشبا ایران و به‌دلیل درخواست متحد قدیمی‌اش، آمریکا، سرگرم رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده‌ای است تا با افزایش تولید نفت، اوپک و غیراوپک را به شرایط پایان سال2016 برگرداند. دلایل عربستان روشن است. روسیه، این متحد استراتژیک ایران! اما، چرا به‌دنبال افزایش تولید نفت است. روس‌ها، 3هدف را دنبال می‌کنند. بازارشان را توسعه می‌دهند.

در قیمت‌های بالا، نفت بیشتری می‌فروشند و پول بیشتری به خزانه‌شان می‌ریزند و نهایتا به آمریکا و غرب، پیغام مثبت برای همکاری می‌دهند و خودشان را از نظام تحریم‌های آمریکا، در افکار عمومی جدا می‌کنند.

اگر روسیه از توافق اوپک و غیراوپک خارج شود، عملا کمر این توافق شکسته است و عربستان هم می‌تواند با این توجیه به کشورهای عضو اوپک فشار بیاورد تا این توافق را ادامه ندهند. از ابتدا، شرط عربستان برای ورود به توافق کاهش تولید نفت، پایبندی روسیه بود.

فوتبال توانسته است پوتین و محمد بن‌سلمان را به هم نزدیک کند. اما این همه ماجرا نیست. تصمیمات اوپک براساس اجماع همه اعضا اتخاذ می‌شود. ایران، ونزوئلا و عراق علنا مخالفت خود را با تغییر توافق کاهش تولید نفت اعلام کرده‌اند. رئیس‌جمهور روحانی می‌تواند این هفته با ولادیمیر پوتین درباره موضع روسیه در اجلاس غیراوپکی‌ها صح تأثیرگذاری بر تصمیم اوپک تلاش خواهد کرد؟ فراموش نکنید که ما عضو بنیانگذار اوپک هستیم و این حق ایران است. آیا روبت کند. تحرک دیپلماتیک روحانی می‌تواند تأثیرگذار باشد. آیا روحانی مانند روسای کشورهای آمریکا، روسیه و عربستان برایحانی از این حق استفاده
خواهد کرد؟

  • نفت 74دلاری و برخی نگرانی‌ها

پس از اینکه قیمت نفت به محدوده 30دلار رسید، 24کشور عضو اوپک و غیراوپک توافق کردند که مجموعا یک میلیون و 800هزار بشکه در روز از تولید نفتشان کم کنند. یک میلیون و 200هزار بشکه از این میزان کاهش، سهم اوپک بود. هدف از این توافق، کاهش ذخایر انبارهای نفتی به مقدار متوسط 5 سال اخیر بود.

برخی از آمارها، نشان می‌دهد که ذخایر انبارها کاهش یافته است. برخی کشورهای اوپک ازجمله عراق نگرانند که کاهش قیمت‌های نفت، با لغو توافق کاهش دوباره آغاز شود. قیمت نفت برنت دیروز حدود 74دلار بود.

کد خبر 408234

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha