مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

محمود مولایی - خبرنگار: کلنگ‌زنی پلاسکو بدون پروانه ساخت در جلسه امروز شورای شهر تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پلاسکو

همزمان با عید فطر مرحله کلنگ‌زنی ساختمان پلاسکو آغاز شد و در شرایطی که در خبرها آمد این اتفاق در سکوت خبری روی داد، عضو شورای شهر تهران دلیل این سکوت خبری را تعطیلات عید فطر دانست. زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران به همشهری می‌گوید: «تا آنجایی که من می‌دانم، مجوز ساخت برای پلاسکو گرفته نشده است.

اگر هم جواز ساخت‌وساز ندارد باید متوقف شود. کلنگ‌زنی پلاسکو از آنجایی که در تعطیلات اتفاق افتاد، فردا(امروز) این موضوع در شورای شهر تهران مطرح می‌شود. همانطور که سخنگوی شورا هم گفتند، این موضوع باید به شکل جدی مورد توجه قرار بگیرد. زیرا آنچه مالکین می‌خواهند با آنچه بنیاد و بهره‌‌وران(سرقفلی‌داران) می‌خواهند فاصله‌اش از نظر قانونی زیاد است.

لذا اگر قرار است هر نوع مجوزی هم برای ساخت‌وساز و کلنگ‌زنی صورت بگیرد، باید حتما مجوزهای قانونی آن دریافت شود.» استاندار تهران هفته قبل اعلام کرده بود که در روز عیدفطر مرحله کلنگ‌زنی پلاسکو انجام می‌شود. در شرایطی که موضوع پلاسکو در زمان مدیریت محمدعلی‌نجفی، شهردار وقت برای نخستین‌بار مورد بررسی قرار گرفت، اما مجوز ساخت صادر نشد. نژادبهرام در این رابطه عنوان می‌کند: «موضوع پلاسکو در زمان آقای نجفی مود بحث قرار گرفت.

توافقی بین آقای سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان و آقای نجفی صورت گرفته بود که با توجه به ظرفیت‌های میراث فرهنگی در آن منطقه ساخت‌وساز لازم را انجام دهند تا تکلیف مالکین پلاسکو و ساکنین آن مشخص شود. اما هر نوع توافقی حتی اگر در سطوح ارشد هم صورت گرفته باشد، باید براساس مر قانون باشد. اگر مر قانون رعایت نشود، تخلف است.» به گفته علی اعطاء، سخنگوی شورای شهر تهران اگر ساخت پلاسکو بدون اخذ پروانه آغاز شود، گذشته از اینکه خلاف قانون است، بیم آن هست که اختلاف نظر طرفین بعدها کار را به بن‌بست بکشاند.

به همین دلیل، امروز در صحن شورای شهر تهران موضوع پلاسکو مورد بررسی قرار می‌گیرد. نژادبهرام درباره اینکه در جلسه امروز موضوع پلاسکو چگونه پیگیری می‌شود، می‌گوید: «از آنجایی که به تعطیلات برخورد کردیم، ما فردا(امروز) در شورا مدارک و اسناد را درخواست می‌کنیم، زیرا ما چنین توافقی را در کمیسیون ماده 5ندیدیم. حداقل بنده چنین توافقی را مشاهده نکردم. برای همین در جلسه شورا خیلی جدی موضوع کلنگ‌زنی پلاسکو را پیگیری می‌کنیم.»

  • 17‌ماه بعد از حادثه پلاسکو

30دی 95ساختمان تجاری پلاسکو هنگامی که در یک حادثه غم‌انگیز آتش گرفت و سقوط کرد، خیلی‌ها را در شوک فرو برد. اکنون 17‌ماه بعد از این حادثه، براساس ماده100 قانون شهرداری‌ها که روی این موضوع که احداث هر بنایی نیاز به پروانه ساخت دارد، تأکید می‌کند، خبرساز شده است. کلنگ‌زنی ساختمان جدید پلاسکو بعد از جلسه استاندار تهران، رئیس بنیاد مستضعفان، جمعی از مدیران استانی و کسبه ساختمان پلاسکو اجرایی شد.

در حالی که ماده100 قانون شهرداری‌ها رعایت نشده، اکنون قرار است ساختمان جدید پلاسکو در 15طبقه ساخته شود. عضو شورای شهر تهران بر این باور است که اعضای شورا موافق ساخت‌وساز در پلاسکو هستند. نژادبهرام تأکید می‌کند: «ما معتقد هستیم که باید ساخت‌وساز پلاسکو صورت بگیرد. بر این باور هستیم که تا حالا هم در ساخت آن تأخیر صورت گرفته است؛

به‌رغم اینکه توافق اولیه و چندجانبه بین آقای نجفی با آقای سعیدی‌کیا در سال‌96انجام شد، اما این توافق تا حالا منجر به صدور پروانه نشده است. مسئله اصلی هم همین جاست. یعنی باید رأی کمیسیون ماده 5و در واقع رأی ذی‌نفع‌ها را داشته باشد. به‌دلیل اختلافی که بین میراث فرهنگی و شهرداری تهران و درخواست مالکین(مدیریت بنیاد مستضعفان) بود، این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه آن به‌دست ما نرسیده که بگوییم برمبنای آن مجوز ساخت صورت گرفته است.»

نگرانی شورای شهر تهران به ایمن‌سازی ساختمان جدید پلاسکو و ساختمان‌های اطراف نیز برمی‌گردد. برای مثال به تازگی شهردار پاریس برای ایمن‌سازی برج ایفل به‌عنوان نماد کشور فرانسه اقدام کرده است. بدین‌ترتیب، قرار است نرده‌های ایمنی بسیار مستحکم و برای امنیت مطلق در اطراف این برج تعبیه کنند.

برای جلوگیری از حملات با خودرو به برج ایفل و بازدیدکنندگان آن، ۴۲۰ بلوک جلوی این موانع قرار داده می‌شود. به همین دلیل، علی اعطا درباره وضعیت ساخت‌وساز در پلاسکو عنوان می‌کند: «ما می‌دانیم مسئولان تحت فشارهای اجتماعی هستند و این فشارها را درک می‌کنیم اما نباید این امر موجب شود مراحل قانونی طی نشود. طی این مدت تعداد معدودی جلسه کمیسیون ماده ۵ برگزار شده که تاکنون احداث بنای تازه پلاسکو در آن بررسی نشده و کلنگ‌زنی پیش از تصمیم‌گیری کمیسیون ماده 5برای این زمین قابل درک نیست.» عضو شورای شهر اضافه می‌کند:

«پس از طی مراحل قانونی و تصمیم‌گیری در نهادهای بالادستی، پروانه ساخت صادر و پس از آن، عملیات اجرایی با سرعت و با درنظرگرفتن استانداردهای لازم انجام می‌شود. در غیراین صورت این پروژه بدون نقشه و بدون مجوز براساس تجربه گذشته در مدت کوتاه با مشکل روبه‌رو خواهد شد و متوقف می‌شود و شاید آن زمان حل کردن آن دشوارتر‌باشد.»

کد خبر 408235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha