یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

مدیرعامل خودروسازی رنو اعلام کرد با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا، این شرکت همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه خواهد داد.

کارلوس گون

دولت آلمان هم خبر داد: دفتر ویژه‌ای برای ارائه مشاوره به شرکت‌هایی که از بابت بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی دارند، ایجاد کرده است. همزمان اوبر بانک اتریش که ازجمله بانک‌های اروپایی حاضر در ایران برای تأمین فاینانس در دوره بعداز تحریم محسوب می‌شد و قراردادهایی را در این‌باره با ایران منعقد کرده بود، اعلام کرد به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از ایران خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، کارلوس گون، مدیرعامل رنوی فرانسه در جمع سهامداران این شرکت اعلام کرد: با وجود احتمال اعمال جریمه‌های آمریکا، این شرکت فرانسوی در ایران باقی خواهد ماند تا «در زمان بازگشایی دوباره بازار» برتری خود را نسبت به دیگر خودروسازها حفظ کرده باشد.

او افزود: حتی اگر ناچار شویم حجم فعالیت خود را کاهش دهیم، بازار ایران را ترک نخواهیم کرد. ما در ایران آینده داریم. او برای اطمینان به سرمایه‌داران گفت: وضع را به دقت نظاره خواهیم کرد تا اطمینان یابیم که حضور ما در ایران به اقدامات تلافی‌جویانه مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا منجر نشود.

رنو سال گذشته قراردادی 780میلیون دلاری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرده بود تا بر مبنای آن و برای نخستین بار، مراکز توزیع و خدمات پس از فروش خود را در ایران مستقر کند. این شرکت همچنین متعهد شده در حوزه تحقیق و توسعه، بومی‌سازی‌ تولید خودرو و نیز توزیع آن در بازار داخل و خارج از ایران فعال باشد. اخیرا شرکت پژو سیتروئن، دیگر شرکت خودروساز فرانسوی اعلام کرده بازار ایران را ترک می‌کند.

  • مدیران رنو در راه ایران

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از سفر هفته آینده مدیران مجموعه خودروسازی رنو به ایران خبر داد. به گزارش خانه ملت، رمضانعلی سبحانی‌فر اعلام کرد: مدیران شرکت خودروسازی رنو در جریان سفر هفته آینده به تهران درباره ماندن در ایران با مسئولان ذیربط کشور مذاکراتی انجام خواهند داد.

او افزود: قرار بود مجموعه خودروسازی رنو 130میلیون یورو سرمایه‌گذاری به‌صورت مشارکتی در ایران انجام دهد که تاکنون 65میلیون یورو از این میزان سرمایه‌گذاری را در ایران انجام داده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: طبیعتا اگر رنو ایران را ترک کند با توجه به میزان سرمایه‌گذاری، جذب نیرویی که برای تولید محصولات این شرکت انجام شده و به تولید رسیدن بخشی از محصولات، کسی خسارتی به رنو پرداخت نمی‌کند و این شرکت خسارت خواهد دید لذا ماندن رنو در ایران برای این شرکت از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه شرکت خودروسازی رنو برای تأمین منافع خود باید در ایران بماند و به فعالیت خود ادامه دهد، ادامه داد: به‌رغم آنکه رئیس‌جمهور آمریکا با خروج از برجام به‌دنبال تهدید شرکت‌های خارجی برای توقف فعالیت‌ها در ایران است، شرکت‌های خارجی برای تأمین منافع خود علاقه‌مند به حضور در ایران هستند.

او با اشاره به اینکه قرارداد ایران و رنو از نوع مشارکتی بوده و با قراردادهای قبلی متفاوت است، افزود: در این قرارداد شرکت خودروسازی رنو با خود سرمایه به ایران آورده و در کشور سرمایه‌گذاری کرده است، لذا اگر ایران را ترک کند، سرمایه‌اش نیز از بین خواهد رفت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا در قرارداد با رنو تضامین کافی برای ماندن این شرکت در ایران اخذ شده است یا خیر، تأکیدکرد: تضامین کافی ایران از مجموعه خودروسازی رنو این بوده که اگر این شرکت ایران را ترک کند، سرمایه‌اش نیز از بین می‌رود.

  • پیشنهاد سبز آلمان‌ها

دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد، دفتر ویژه‌ای ایجاد کرده که هدف از آن ارائه مشاوره به شرکت‌هایی است که از بابت بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نگرانی دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت دارایی این کشور با اعلام این خبر گفت شرکت‌ها می‌توانند پرسش‌های خود درخصوص همکاری با ایران را با دفتر مذکور در میان بگذارند و برلین همچنان به تعهدات خود در مورد برجام پایبند خواهد بود و به صدور ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادرات ادامه خواهد داد.

آلمان یکی از3کشور اروپایی امضا‌کننده برجام است که هم‌اکنون با همکاری دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، در تلاش برای حفظ این توافق پس از خروج آمریکاست. اقدام این کشور در بازگشایی یک دفتر مشاوره‌ای ویژه برجام، در اجرای پیشنهاد اخیر کمیسیون اروپا برای اقدام منفرد هر یک از کشورها در هماهنگی با تصمیم‌های جمعی اتخاذ شده است.

  • اوبربانک اتریش: ما می‌رویم

خبر دیگر اینکه اوبربانک اتریش اعلام کرد به‌دلیل تهدید تحریم‌های آمریکا، از ایران خواهد رفت و تراکنش‌ها و «ال سی» (گشایش اعتبارات) مرتبط با ایران منحصرا برای قرار دادهای منعقد شده تا قبل از هشتم‌ماه می تأمین خواهد شد و پرداخت‌ها از چهارم نوامبر سال‌جاری میلادی به‌احتمال خیلی زیاد دیگر امکان پذیر نخواهد بود.

بزرگ‌ترین بانک دولتی هند هم به پالایشگاه‌های هندی اعلام کرد از اول نوامبر دیگر در پرداخت پول واردات نفت از ایران همکاری نخواهد کرد. مدیر مالی شرکت ایندین اویل به رویترز گفت: این پالایشگاه وسایر پالایشگاه‌های هندی هم‌اکنون از بانک SBI و بانک EIH آلمان برای خرید نفت ایران به یورو استفاده می‌کنند.

او گفت: تحت مکانیسم فعلی، بارگیری نفت از اواخر آگوست دچار مشکل خواهد شد مگر اینکه مسیر پرداخت جدیدی ایجاد شود. به گفته این مقام هندی، به محض اینکه کانال پرداخت فعلی مسدود شود، ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد با ما به روپیه معامله کند یا تا زمانی که کانال جدیدی در آینده ایجاد شود، نفت خود را به‌صورت اعتباری می‌فروشد.

  • گازپروم روسیه در راه ایران

از سوی دیگر معاون شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد این شرکت برای مشارکت در 4حوزه گازی ایران آماده می‌شود. ویتالی مارکلوف گفت: این شرکت قصد دارد، اسناد برای مشارکت در طرح‌های بهره‌برداری از 4حوزه گازی در ایران شامل کیش، پارس‌جنوبی، فرزاد-A و فرزاد-B را آماده کند.

او افزود: با طرف ایرانی درباره مشارکت در این 4طرح مذاکره می‌کنیم و پس از تجزیه و تحلیل، شرایط مشارکت را بررسی خواهیم کرد و تصمیم نهایی را اعلام می‌کنیم. مارکلوف تأکید کرد گازپروم امکان تکمیل کارخانه گاز مایع ایران (ال.ان.جی) را بررسی می‌کند.

  • افزایش ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی ایران

کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد (آنکتاد) در گزارش سالانه خود، از افزایش ۵۰درصدی میزان جذب سرمایه‌گذاری ایران در سال ۲۰۱۷ میلادی خبر داد. به گزارش شادا، این نهاد بین‌المللی همه ساله گزارشی از میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سطح جهانی و با تکیه بر آمارهای کشورها منتشر می‌کند.

این نهاد در گزارش جدید خود اعلام کرده میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران طی سال ۲۰۱۷ به ۵ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار رسیده که ۵۰ درصد افزایش داشته است.این گزارش حاکی است، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال ۲۰۱۶ معادل ۳ میلیارد و ۳۷۲ میلیون دلار برآورد شده بود.

کد خبر 408237

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha