همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با کمبود ۵۷ قلم داروی خارجی در بازار دارویی کشور مواجه هستیم.

سخنگوی وزارت بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، ايرج حريرچي افزود: مشابه داخلی بیشتر این داروها موجود است و درباره داروهای ژنریک و برند ژنریک کمبودی وجود ندارد.

به گفته حريرچي، از ۲۷۰۰ قلم داروی موجود در بازار تنها ۵۷ داروی خارجی دچار کمبود هستند که اکثر آنها تولید مشابه داخلی دارند. طبق بند «ب» ماده ۷۴ قانون ششم توسعه، وزارت بهداشت موظف به حمایت از تولید، عرضه و تجویز داروهای ژنریک است و حمایت بیمه‌ای را باید فقط به داروهای فاقد نام تجاری اختصاص دهد. طبق مصوبه مجلس واضح است که درباره داروهایی که تولید داخلی ژنریک دارند به جز برخی استثنائات خاص نباید هیچ گونه وارداتی انجام شود. البته وضعیت داروهای خارجی که تولید داخل ندارند و انحصاری هستند متفاوت است.

سوء استفاده برخی از واردکنندگان تجهیزات پزشکی | تخلفات را به ۱۹۰ اعلام کنید

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی از وارد کنندگان تجهیزات پزشکی که قبلا اجناس را با ارز ۳۸۰۰ یا ۴۴۰۰ تومانی اوایل سال گذشته وارد کرده‌اند، می‌خواهند تجهیزات پزشکی خود را با ارز بالاتر به فروش برسانند.

حريرچي اعلام كرد: افزایش قیمت برای تجهیزات و کالاهای پزشکی اعمال نشده است. در تمام موارد اجناس باید با قیمت موجود در سایت وزارت بهداشت به فروش برسد. مردم هر گونه تخلف قیمت را به سامانه ۱۹۰ یا به اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت یا به شعبه رسیدگی ویژه به تخلفات تجهیزات پزشکی و یا به شعب تعزیرات حکومتی در استان‌ها اطلاع دهند .با متخلفان برخورد قانونی و قاطع انجام شده و مجوز واردات‌شان به شرکت‌های دیگر داده می‌شود.

به گفته اين مقام مسئول، تمام بیمارستان‌ها اعم از خصوصی، دولتی، عمومی غیر دولتی و خیریه مکلفند تمام تجهیزات پزشکی را برای بیماران بستری در داخل بیمارستان تامین کنند. مردم هر گونه ارجاع بیمار به بیمارستان را برای تامین تجهیزات پزشکی به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهد.

حریرچی گفت: بر اساس مصوبه دولت، سبد دارویی کشور در طول سال 1397 و به تدریج به طور میانگین 9 درصد افزایش قیمت خواهد داشت.این افزایش به طور میانگین در مقایسه با سال قبل است اما به این معنا نیست که تمام داروها افزایش 9 درصدی در قیمت داشته باشند و حتی برخی داروها کاهش قیمت هم در سال جاری خواهند داشت.برخی از داروها ممکن است در حد 9 درصد و حتی بیشتر از 9 درصد افزایش قیمت داشته باشند اما میانگین این افزایش‌ها همان 9 درصد است.

سخنگوي وزارت بهداشت درباره واکسن HPV هم گفت: پول‌هایی که برای تولید واکسن HPV، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی جمع آوری شد، تا ریال آخر آن به انستیتو پاستور برای تولید واکسن یاد شده پرداخت می‌شود.

او تاكيد كرد كه تولید این واکسن از برنامه‌های کشوری وزارت بهداشت است.

کد خبر 408326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha