همشهری آنلاین: نزدیک به ۲۰ گروه از سهامداران شرکت آمازون این شرکت فناوری را تحت فشار گذاشته‌اند تا از فروش فناوری تشخیص چهره به پلیس آمریکا خودداری کند.

براساس گزارش CNN،سهامداران آمازون در نامه‌اي مستقيم به جف‌بزوس مدير‌عامل شركت آمازون نسبت به جاسوسي دولت و تهديد حريم خصوصي انسان‌ها به واسطه اين ابزار ابراز نگراني كردند.

اين فناوري آمازون كه Rekognition نام دارد در سال 2016 رونمايي شد، فناوري كه مي‌تواند اجسام و چهره‌هاي موجود در عكس‌ها و ويديو‌ها را شناسايي كند. مشتريان اين فناوري ، شامل نيروي پليس اورلاندو در فلوريدا و واشنگتن كانتي در اورگان، مي‌توانند با استفاده از اين فناوري پايگاه‌داده‌هايي از چهره‌ها ايجاد كرده و افراد را بلافاصله شناسايي كنند.

در يكي از موارد، كلانتر واشنكتن‌كانتي توانست با كمك اين فناوري و مقايسه چهره يك جيب‌بر در فروشگاه با هزاران عكس موجود در پايگاه داده‌ها، دزد را شناسايي و دستگير كند. به اين شكل فرايندي كه نيازمند فعاليت جسمي و ذهني بيشتر نيروهاي پليس است، با سرعتي بالاتر انجام مي‌گيرد.

سهامداران آمازون كه گروه‌هاي فعال حقوق بشر نيز بخشي از آنها را تشكيل مي‌دهند، با همكاري ديگر گروه‌هاي فعال در تلاشند آمازون را از فروش فناوري به پليس منصرف سازند زيرا باور دارند اينكار خطر جاسوسي عمومي را افزايش مي‌دهد. اين گروه‌ها به آمازون هشدار داده‌اند كه اين اقدام مي‌تواند زيرپاگذاشتن حقوق بشر و حقوق مدني به شمار رود و مشاركت آمازون در اين كار بر سهام اين شركت اثر منفي خواهد گذاشت و براي مثال به فيس‌بوك و رويداد‌هاي اخيري كه برسر حريم خصوصي برايش رخ داده اشاره كرده‌اند.

در اين نامه آمده‌است: ما نگرانيم كه اين فناوري براي هدف گرفتن ناعادلانه افراد نژاد‌هاي مختلف، مهاجران و سازمان‌هاي فعال حقوق مدني استفاده شود و نگرانيم فروش اين فناوري به دولت‌هاي خارجي، از جمله حكومت‌هاي مستبد جهان بسط پيدا كند.

مت وود، مدير كل هوش مصنوعي در بخش خدمات وب آمازون اعلام كرده‌است كه سياست‌هاي آمازون استفاده از خدماتش در راستاي فعاليت‌هاي غيرقانوني كه از حقوق ديگران تخطي كند يا براي ديگران زيانبار باشد را منع كرده‌است. اما ممنوعيت استفاده از يك فناوري به دليل اينكه شايد در آينده مورد سو استفاده افرادي بدخواه قرار گيرد رويكرد درستي نيست.

کد خبر 408399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha