همشهری آنلاین: نامه‌ای سرگشاده که توسط بیش از ۱۰۰ نفر از کارمندان شرکت مایکروسافت امضا و منتشر شده‌است از این شرکت بزرگ فناوری درخواست کرده تا همکاری خود را با گشت‌های مرزی آمریکا متوقف سازد.

مایکروسافت

براساس گزارش BBC، اين نامه در واكنش به اقدام جديد دولت ترامپ در زمينه مهار ورود مهاجران غيرقانوني از مرز مكزيك به خاك آمريكا منتشر شده‌، اقدامي كه با انتقادات بسيار شديد و تندي مواجه شده‌است زيرا ماموران مرزي كودكان مهاجران را از خانواده‌هايشان جدا مي‌كنند.

در اين نامه كه در پيامي داخلي در شركت مايكروسافت منتشر  و نيويورك‌تايمز نيز آن را چاپ كرده‌است،‌كارمندان اعلام كرده‌اند در اين كار با مايكروسافت همكاري نخواهند كرد. مايكروسافت اعلام كرده‌است فناوري اين شركت در پروژه‌هاي مربوط به جداسازي كودكان از خانواده‌هايشان در مرز مكزيك استفاده نمي‌شود.

مايكروسافت در بيانيه‌اي كه پيش از انتشار نامه كارمندانش منتشر شد، اعلام كرد اين شركت از جدايي اجباري كودكان از خانواده‌هايشان در مرزها به شدت ناراحت است. وحدت خانواده‌ها از دوران پايان جنگ جهاني دوم تا كنون يكي از اصول بنيادين سياست و قانون در آمريكا بوده‌است.

با اين‌همه مايكروسافت با آژانس اجرايي مهاجرت و گمرك ايالات متحده آمريكا، ICE، قراردادي به ارزش 19.4 ميليون دلار امضا كرده‌است كه براساس آن ماموران مرزي مي‌توانند از سكوي رايانشي به نام "آزور" براي تسهيل انطباق و امنيت داده‌ها استفاده كنند.

امضا كنندگان اين نامه سرگشاده از ساتيا نادلا مديرعامل مايكروسافت درخواست كرده‌اند به اين همكاري با ICE و ديگر مشترياني كه مستقيما با اين آژانس ارتباط دارند پايان دهد. اين نامه همزمان با واكنش برخي از مديران اجرايي سيليكون ولي نسبت به اقدام دولت آمريكا در جداسازي كودكان از خانواده‌هايشان منتشر شده‌است.

ساندار پيچاي مدير اجرايي گوگل در توئيتر خود درباره اين اقدام دولت آمريكا نوشت خبرها و تصاوير خانواده‌هايي كه در مرز از يكديگر جدا مي‌شوند دلخراش است،  از دولت مي‌خواهيم شيوه‌اي بهتر و انساني‌تر را براي بازتاباندن ازرش‌هاي ما به عنوان يك ملت بيابد. تيم كوك مديرعامل اپل نيز در سخنراني كه در ايرلند انجام داد اين اقدام دولت آمريكا را غير انساني توصيف كرد و گفت شنيدن صداي اين كودكان و ديدن تصاوير آنها دلخراش است. كودكان ارزشمند‌ترين اعضاي جوامع هستند و فكر مي‌كنم آنچه درحال وقوع است،‌غيرانساني است و بايد متوقف شود.

مارك زاكربرگ مدير عامل فيس‌بوك نيز درخواست توقف سريع اجراي اين قانون را دارد. جنبش فيس‌بوكي كه با هدف جمع‌آوري كمك مالي براي كمك به خانواده‌هاي مكزيكي به دام افتاده در مرز در فيس‌بوك آغاز شده تاكنون توانسته بيش از 6 ميليون دلار جمع‌آوري كند و هر ساعت هزاران دلار به اين مبلغ افزوده مي‌شود.

اعتراض كارمندان شركت‌ةاي بزرگ فناوري در روزهاي اخير خبرساز بوده‌است. كارمندان شركت گوگل با اقدامات اعتراضي خود شركت گوگل را وادار كردند قرارداد خود را با وزارت دفاع آمريكا فسخ كند. در اين جنبش اعتراضي ده‌ها نفر از كارمندان گوگل از سمت خود استعفا داده و هزاران نفر نيز اعتراض‌نامه‌اي عليه اين پروژه كه ماون نام داشت، امضا كردند.

کد خبر 408490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha