چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابررایانه‌هایی مانند واتسون شرکت آی‌بی‌ام شهرت هوشمندی خود را به واسطه برنده شدن در مسابقات تلویزیونی یا بازی شطرنج در برابر رقیبی انسانی به دست آورده‌است، اما تلاش اخیر شرکت آی‌بی‌ام در زمینه توسعه هوش مصنوعی این روند را متحول ساخته‌است.

آی‌بی‌ام

براساس گزارش ديجيتال‌ترند، هوش مصنوعي تا به امروز در زمينه ايجاد ماشين‌هايي براي انجام كارهاي معمولي مورد استفاده قرار گرفته‌بود،‌براي مثال از سيري درخواست مي‌شد تا چراغ خانه را خاموش يا روشن كند يا از گوگل درخواست مي‌شد اطلاعات روز آب و هوايي را اعلام كند. اما شركت آي‌بي‌ام در پروژه جديد خود كه پروژه مناظره‌گر (Project Debater) نام دارد، ابررايانه‌اي را ارائه كرده‌است كه مي‌تواند با استفاده از هوشش در مناظره‌ها انسان را شكست دهد.

اين ابررايانه در دوراني ظهور كرده‌است كه ابررايانه‌هاي هوش مصنوعي از توانايي گفتگو با انسان‌ها برخوردارند، اما محققان آي‌بي‌ام اطمينان داده‌اند اين ابررايانه جديد گامي در راستاي خلق آينده‌اي ويران شهر گونه نخواهد‌بود، آينده‌اي كه در آن روبات‌ها بر جهان حكمراني خواهند كرد.

به گفته جف ولسر از مديران اين پروژه در آي‌بي‌ام،‌ هدف از ايجاد پروژه مناظره‌گر،‌ كمك به درك بهتر دانش زبان بوده‌است. به گفته وي اگرچه اين ابررايانه از مهارت‌هاي سخنوري بالايي برخوردار است، اما وكيل بسيار بدي خواهد شد از اين رو دست‌كم برخي از مشاغل حقوقي مي‌توانند فعلا احساس امنيت داشته‌باشند.

ابررايانه پروژه مناظره‌گر در مراسمي در سان‌فرانسيسكو مناظره‌اي درباره مسائل مدرن اجتماعي از جمله فوايد طب دوربرد و كمك‌مالي دولت به برنامه اكتشافات فضايي با انسان‌ها انجام داد و تشويق حضار و خبرنگاران را برانگيخت. خبرنگاران نشريه‌هاي فناورانه‌اي مانند Cnet و ورج باوجود نقص‌هاي كوچكي كه در روند مناظره ماشين با انسان به‌وجود آمد، عملكرد كلي ماشين را خوب توصيف كردند.

موضوعات مناظره در اين مراسم تا پيش از آغاز مناظره براي هيچ‌يك از طرفين آشكار نشده‌بود و در هر مرحله ابررايانه مناظره را آغاز مي‌كرد. نكته قابل‌توجه در اين مراسم آن بود كه ابررايانه مي‌توانست در زمان نسبتا حقيقي سخنان رقيب خود را درك كرده و آن را رد كند يا پاسخي به آن دهد. اگرچه مناظره‌گر انسان در سخنراني برتر از ابررايانه نشان مي‌داد،‌اما تمامي حضار اطلاعات و دانش ابررايانه را بالاتر از رقيب انساني‌اش ارزيابي كردند زيرا ابررايانه مناظره‌گر به بيش از 300 ميليون مقاله تحقيقاتي ذخيره‌شده در حافظه ابري آي‌بي‌ام دسترسي داشت.

به گفته آرويند كريشنا مدير پژوهش آي‌بي‌ام، مهارت زباني يكي از مرزهاي بنياديني است كه هوش مصنوعي بايد از آن عبور كند. درحال حاضر حوزه‌هايي مانند تشخيص كلام و تبديل كلام به متن وجود دارند كه هوش مصنوعي به خوبي از پس آنها برمي‌آيد، اما گوش دادن به كلام، ايجاد سخناني قابل درك، قابل بيان يا قابل نوشتن كه با سخنان ادعا شده از سوي رقيب در ارتباط باشد و بتوانددر راستاي دفاع يا رد آن سخنان باشد كار دشواري است.

آي‌بي‌ام معتقد است توانايي‌هاي اين ابررايانه جديد مي‌تواند براي قانونگذاران، وكلا و مديران تجاري در زمينه ارزيابي مسائل پيچيده و تصميم‌گيري‌هاي آگاهانه كاربردي باشد و همچنين مي‌توان از آن براي حذف اخبار دروغين در رسانه‌هاي آنلاين استفاده كرد.

کد خبر 408503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha