۱۵ شهردار شهرهای بزرگ کشور روز گذشته مهمان شهرداری تهران بودند تا نودوششمین اجلاس شهرداران کلانشهرهای کشور را برگزار کنند.

افشانی

محمد علی افشانی به‌عنوان دبیر این اجلاس از تعیین «ابتکارات و خلاقیت‌هایی که در اداره امور شهرها به کار گرفته‌خواهد شد» سخن گفت.شهردار تهران در پایان این نشست در گفت‌و‌گو با مهر گفت: «در این نشست قوانین موجود که برای اداره شهرها مشکل‌ساز است و مانع تسریع در حل مشکلات مردم می‌شود، بررسی شد تا در این راستا برای حذف و اصلاح قوانین مشکل‌ساز، تلاش شده و از طریق لایحه به شورای‌عالی استان‌ها ارسال ‌شود تا آن را پیگیری کنند.»

او گفت: « لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز مورد بررسی قرار گرفته‌است. این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی و در مراحل نهایی است و به‌زودی در صحن بررسی می‌شود. از سال ۶۲ قرار است دولت لایحه‌ای را تدوین کند که شهرداری‌ها 3ساله به‌خودکفایی برسند اما تاکنون این لایحه نهایی نشده‌است.» افشانی در ادامه گفت: «در ابتدا سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده 50درصد بود که به مرور این سهم به ۳۳ درصد رسید. ما در حال رایزنی هستیم که سهمیه شهرداری از ارزش افزوده افزایش پیدا کند.»

شهردار تهران در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص عملکرد یک بانک خصوصی که مربوط به کلانشهرها می‌شود، گفت: «این بانک به اتمام پروژه‌های متعدد کلانشهرها کمک کرده و تغییر مدیریت در آن امری طبیعی است؛ البته این مدیر می‌توانست تا زمان برگزاری مجمع باقی بماند.» افشانی گفت: «من به‌عنوان شهردار با هرگونه فساد مخالفم و نسبت به آن حساسیت فوق‌العاده‌ای دارم، زیرا فساد مثل موریانه است که درون هر نهادی را می‌خورد و تنها پوسته را می‌گذارد و با هر تکانی ممکن است فرو بریزد.

وقتی بیش از اندازه در جراید از فساد در یک مجموعه صحبت شود، شک نکنید مشارکت مردم کاهش خواهد یافت. من معتقدم رسانه‌ها یکی از ابزارهای مهم نظارتی هستند، اما باید هدف اصلی سالم‌سازی سیستم باشد. اگر رسانه‌ها هر فسادی را به ما اعلام کنند، تلفنی یا از هر طریقی و طی یک هفته به آن رسیدگی نشود، آن‌وقت آن موضوع را فریاد بزنند. این را فراموش نکنید نقش اصلی رسانه‌ها، آگاهی‌بخشی و نظارت است.»

به گفته شهردار تهران، او «از هرگونه نقد، حتی نقد غیرمنصفانه نیز استقبال می‌کند. تنها مشکلی که قابل پذیرش نیست، نقدی است که‌ مبنای آن دروغ باشد و از رسانه‌ها می‌خواهم از نقدی که مبنای درستی ندارد، پرهیز کنند تا با احساسات مردم تجارت نشود. وقتی از قانونی اطلاع نداریم، چرا دست به نقد می‌زنیم و حاشیه درست می‌کنیم؟ اینگونه نقد کردن، ویرانگر است.»

لازم به ذکر است نود و ششمین اجلاس کلانشهرهای کشور با حضور شهرداران اراک، ارومیه، اصفهان، اهواز، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، شیراز، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد و همدان روز گذشته به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

کد خبر 408632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha