همشهری آنلاین: ناسا برنامه‌ای جدید را برای محافظت از زمین در برابر برخورد سیارکی که می‌تواند کل قاره‌ها را یکجا نابود کند، ارائه می‌کند.

سیارک

براساس گزارش اينديپندنت، گزارشي جديد كه توسط تعدادي از نهاد‌هاي مهم آمريكايي منتشر شده‌است،‌ تاكيد دارد جهان به شيوه‌هايي بهتر براي رديابي سيارك‌ها و منحرف كردن آنها از مسير برخورد با زمين نياز دارد. متخصصان باور دارند ساخت فضاپيمايي كه بتواند سياركي عظيم را از سير برخورد با زمين جا‌به‌جا كند به سال‌ها زمان نياز دارد، اما دانستن زمان دقيق برخورد يك سيارك با زمين دست‌كم مي‌تواند به افراد فرصت تخليه منطقه برخورد را دهد.

با اين‌همه درحال حاضر خطر آني از سوي يك سيارك مرگبار زمين را تهديد نمي‌كند. اما برخي از دانشمندان اين نگراني را دارند كه شايد سياركي پنهاني درحال نزديك شدن به زمين باشد و زمينيان از اين خطر بي‌خبر بمانند تا مرحله‌اي كه ديگر براي هر اقدامي دير شده‌باشد، از اين رو كاخ سفيد درخواست برنامه‌اي بهتر را براي اطمينان از ايمني انسان‌ها در چنين شرايطي داده‌است.

گزارش جديد توسط شوراي ملي علوم و فناوري آمريكا منتشر شده‌است و ناسا در كنار ديگر نهاد‌هاي فدرال، كاخ سفيد و مقامات دولتي آمريكا در آن مشاركت داشته‌اند.

مدير بخش دفاع سياركي ناسا، ليندلي جانسون مي‌گويد دانشمندان تاكنون موفق به شناسايي 95 درصد از اجرام نزديك به زمين با ابعاد يك كيلومتر يا بيشتر شده‌اند، اما مشكل اصلي آن پنج درصد شناسايي نشده‌است، سيارك‌هايي پنهاني كه باوجود ابعاد كوچك مي‌توانند عواقب جبران‌ناپذيري براي زمينيان داشته‌باشند.

ناسا تاكنون 18310 جرم در ابعاد متفاوت را شناسايي كرده‌است كه بيش از 800 مورد از آنها ابعادي بيش از 140 متر دارند. به گفته جانسون درصورتي كه يك سيارك در فاصله چند روزي،‌چند هفته‌اي يا چند ماهه تا برخورد با زمين قرار داشته‌باشد، هيچ‌راه حل آني براي مقابله با آن وجود ندارد، اما آگاهي از وجود آن مي‌تواند منجر به تخليه منطقه برخورد شود.

مشكل اصلي شناسايي سنگ‌هايي است كه درحال حاضر از كنار خورشيد عبور كرده و به سمت خارج از سامانه خورشيدي در حركتند. اين تقريبا همان اتفاقي است كه در سال 2013 در روسيه رخ داد، سياركي به بزرگي 20 متر ناگهان در آسمان چليابينسك روسيه ظاهر شد و با برخورد به زمين به هزاران ساختمان آسيب وارد كرد و موجب جراحت‌هايي وسيع در ميان ساكنان شد.

براساس اين گزارش جديد، سياركي دو تا سه برابر سنگ كيهاني چليابينسك در سال 1908 در تانگوسكاي روسيه با زمين برخورد كرد و جنگلي به وسعت 1994 كيلومتر مربع را با خاك يكسان كرد. به گفته اين گزارش درصورت برخورد چنين سياركي با نيويورك ميليون‌ها نفر كشته خواهند شد.

به گفته جانسون، ساخت فضاپيمايي كه بتواند يك سيارك يا شهاب‌سنگ را از زمين دور كند در خوشبينانه‌ترين حالت ممكن 10 سال زمان مي‌برد كه در نهايت از آن بايد براي برخورد با جرم كيهاني و يا پرتاب سلاحي اتمي براي ايجاد انفجار شديد و منحرف ساختن جرم استفاده كرد.

در طرح جديد دانشمندان قصد دارند قابليت‌هاي فناوري‌هاي جديد را براي دفع و منحرف كردن جرم كيهاني تهديد‌كننده زمين مورد برسي قرار دهند. ناسا اميدوار است با كمك گرفتن از داده‌هاي گرد‌آوري شده توسط دو ماموريت در حال اجرا بتواند اطلاعات بيشتري درباره سيارك‌ها به دست آورد. ماموريت فضاپيماي اوسيريس-ركس ناسا كه اواخر سال جاري به سياره بنو رسيده و در سال 2023 به همراه نمونه‌هاي گرد‌اوري شده به زمين بازخواهد گشت و ماموريت هايابوسا2 ژاپن كه قرار است به همراه نمونه‌هايي از يك سيارك در سال 2020 به زمين برسد.