همشهری آنلاین: سلطه مردان سفیدپوست بر صنعت سینمای آمریکا همچنان ادامه دارد و تنوع نژادی در هالیوود به کمترین میزان در پنج سال اخیر رسیده است.

گرتا گرویگ و سیرشا رونن

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، گزارش سالانه انجمن كارگردانان آمريكاي حاكي از آن است كه اقليت‌هاي نژادي بسان گذشته در ميان فيلمسازان هاليوودي دست‌كم گرفته مي‌شوند و سال گذشته ميلادي تنها 16 درصد فيلم‌ها را كارگردانان زن ساخته‌اند. آمار 10 درصدي فيلمسازان رنگين‌پوست سال 2017 هم كمترين ميزان در پنج سال گذشته است؛ يعني از سال 2013 كه انجمن كارگردانان آمريكا انتشار گزارش‌هاي سالانه خود را آغاز كرد.

اين ناديده گرفتن زنان و رنگين‌پوستان در هاليوود در شرايطي اتفاق افتاده كه موفقيت‌هاي خيره‌كننده «برو بيرون» جردن پيلي و «ليدي‌برد» گرتا گرويگ در سال گذشته نشان داد سياهان و زنان راه پيروزي را در سينماي مردانه و سفيد آمريكا يافته‌اند. توماس ديويد شلامي، رئيس انجمن كارگردانان آمريكا مي‌گويد: «آمارهاي تازه نشان مي‌دهد كارهاي تبعيض‌آميز عليه زنان و رنگين‌پوستان در هر گوشه از صنعت سينما حاكم است.»

انجمن كارگردانان آمريكا امسال دامنه آماري خود را تا دربرگرفتن فيلم‌هايي با فروش كمتر از 250 هزار دلار گستراند. به اين ترتيب، 651 فيلم با 691 كارگردان مورد بررسي و مطالعه قرار گرفتند تا مشخص شود با در نظر گرفتن فيلم‌هاي كم‌فروش در گيشه زنان وضعيتي بهتر دارند و صاحب آماري 14 درصدي هستند اما وقتي بازه فروش به بالاي 250 هزار دلار مي‌رود، اين آمار براي فيلمسازان زن تا حدودي افت مي‌كند و به 9 درصد مي‌رسد.

در اين گزارش اوضاع در بخش تنوع قومي و نژادي بسيار آشفته‌تر به نظر مي‌رسد. در فيلم‌هايي با فروش بيش از 250 هزار دلار در گيشه سال 2017 فقط و تنها فقط نام 14 كارگردان رنگين‌پوست به چشم مي‌خورد كه كمتر از 21 كارگردان سال 2016 است. انجمن كارگردانان آمريكا درصدد يافتن راه‌هكارهايي براي بهبود اوضاع زنان و رنگين‌پوستان در هاليوود است.

در پنج ماه ابتدايي سال 2018 با ورود چند چهره شاخص از ميان فيلمسازان زن، چشم‌انداز آينده براي اين گروه اميدواركننده شده است. آوا دوورني در ماه مارس قرارداد كارگرداني «خدايان تازه» را امضا كرد و يك ماه بعد كتي يان نخستين فيلمساز زن آسيايي لقب گرفت كه در آمريكا روي صندلي كارگرداني پروژه‌اي بزرگ خواهد نشست.

کد خبر 408734

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha