مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: عنوان کوچکترین رایانه جهان عنوانی جنجالی است، نه فقط به این خاطر که دانشمندان برای ساخت آن با یکدیگر رقابت می‌کنند، بلکه به این دلیل که مفهوم اصلی یک رایانه این عنوان را به چالش می‌کشد.

رایانه

براساس گزارش نيواطلس، جديد‌ترين تيمي كه ادعاي ساخت كوچكترين رايانه جهان را دارد، گروهي از محققان دانشگاه ميشيگان هستند كه ابزاري كوچك را براي برقراري ارتباط از طريق نور و سنجش دما در سطح سلولي ابداع كرده‌اند، ابزاري كه در كنار يك دانه برنج نيز بسيار كوچك به نظر مي‌رسد.

رایانه

اين ابزار جديد مكعبي در ابعاد 0.3 ميليمتر است ازاين رو ابعاد كلي آن يك دهم ابعاد ركورددار سابق كوچكترين رايانه‌ جهان است. اين رايانه كه به اندازه يك دانه شن بود، در ماه مارس گذشته توسط آي‌بي‌ام رونمايي شد. 

در اين قطعه الكترونيك كوچك، يك پردازشگر،‌يك RAM، سيستم برق نوري، و فرستنده و گيرنده بي‌سيمي وجود دارد كه با استفاده از پالس‌هاي نوري ارتباط برقرار مي‌كنند. پرتو نور از يك ايستگاه پايه به تراشه مي‌تابد تا برق آن را تامين كند و تراشه، اطلاعات را به شكل نور و با استفاده از فرستنده LED به ايستگاه بازمي‌گرداند، به بياني ديگر در اين سيستم نور هم براي تامين انرژي و هم براي انتقال داده استفاده مي‌شود.

محققان براي جلوگيري از تداخل اين پرتوهاي نوري متفاوت، تمهيداتي مانند استفاده از خازن‌هاي كليد‌دار به جاي ديود‌هاي حساس به نور به كار گرفته‌اند. اين رايانه با هدف استفاده به عنوان حسگر گرما طراحي شده‌است، تا بتواند دما و نوسانات محيط‌هايي به كوچكي سلول‌ها را با دقتي برابر 0.1 درجه سانتيگراد كنترل كند. 

يكي از اولين كاربرد‌هاي اين سيستم رديابي بيماري سرطان و يافتن درمان اين بيماري است. فرض بر اين است كه سلول‌هاي سرطاني نسبت به بافت‌هاي سالم گرم‌تر هستند،‌از اين رو محققان قصد دارند با استفاده از اين ابزار فرضيه را به واسطه كاشت آن در بدن موش و رشد دادن سلول‌هاي سرطاني در اطراف آن مورد آزمايش قرار دهند.

کد خبر 408894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha