همشهری آنلاین: افغانستان با توجه به حضور نظامیان آمریکایی و متحدان غربی آن در این کشور و سطح مراودات سیاسی و اقتصادی میان خود با جمهوری اسلامی ایران خواستار مستثنا شدن از روند اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران شد.

 افغانستان خواستار معافیت از تحریم آمریکا علیه ایران شد

به گزارش ایرنا، «صبغت الله احمدی» سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان روز دوشنبه در کابل گفت که این درخواست بصورت رسمی با آمریکا و متحدان غربی افغانستان مطرح شده و با توجه به این که بی سابقه نیست احتمال پذیرفته شدن آن زیاد است.

وی گفت که در دور گذشته و پیش از توافق «برجام» نیز که تحریم هایی را غربی ها علیه ایران اجرا می کردند، دولت آمریکا برای افغانستان در این تحریم ها استثنا قرار داده بود و این بار نیز دولت افغانستان خواهان تداوم آن شیوه است.

به باور احمدی چون آمریکا متحد راهبردی کابل و متعهد به کمک برای توسعه افغانستان است، منافع اقتصادی و سیاسی این کشور را در حوزه روابط با جمهوری اسلامی ایران که به نوعی هم راستا با اهداف آمریکا نیز هست، در نظر خواهد گرفت.

سخنگوی امور خارجه افغانستان گفت که میلیون ها مهاجر افغان در ایران حضور دارند و حق همسایگی و روابط خوبی که بین دو کشور افغانستان و ایران وجود دارد نباید تضعیف شود و باید روابط دو کشور گسترش یابد.

احمدی در پاسخ به این سوال که درخواست مطرح شده به طرف آمریکایی آیا فعالیت های اقتصادی افغانستان در بندر چابهار را نیز به عنوان معبری برای رونق اقتصادی این کشور در خارج از افغانستان در بر می گیرد گفت: بطورقطع بندر چابهار نیز شامل این خواسته وزارت امور خارجه افغانستان می شود.

اگر چه اسناد آشکاری برای این ادعا وجود ندارد که در فرآیند سرمایه گذاری هند در بندر چابهار و تلاش افغانستان برای دسترسی به آب های آزاد از طریق این بندر در ایران، آمریکا مساعدت نشان داده باشد اما شنیده می شود که اقدام هند و افغانستان با چراغ سبز دولت اوباما با توجه به تاثیر فعالیت این بندر بر رونق اقتصادی افغانستان صورت گرفته است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه امسال به شکل یک جانبه از توافقنامه بین المللی «برجام» خارج شد که این اقدام موجی از انتقاد علیه آن کشور را در جهان به ویژه میان همپیمان غربی آمریکا و دیگر امضا کنندگان برجام ایجاد کرد.

در مقابله با این اقدام آمریکا دیگر طرف های توافقنامه برجام بر پایبندی خود به این سند بین المللی تاکید کردند و در اواخر اردیبهشت ماه نمایندگان کشورهای آلمان، انگلستان و فرانسه در افغانستان با «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان در کابل دیدار کردند و از افغانستان خواستند که در موضوع برجام طرف اروپا بایستد و مانع صدمه دیدن سطح روابط سیاسی و اقتصادی خود با ایران شود.

کد خبر 408927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha