دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

مأمور کلانتری که در جریان تعقیب و گریز با شلیک گلوله باعث مرگ یک مظنون شده بود با تأیید قضات دیوان‌عالی کشور به پرداخت دیه محکوم شد.

حوادث دادگاه

 پیش از این قضات دادگاه کیفری این حادثه را قتل شبه‌عمد تشخیص داده بودند.

به گزارش همشهری، این تیراندازی مرگبار ساعت 2:30بامداد دوازدهم خرداد‌ماه سال 93در خیابان ابراهیمی، در غرب پایتخت اتفاق افتاد. در آن ساعت مأموران واحد گشت کلانتری 140باغ فیض مشغول گشتزنی بودند که به 2سرنشین خودرویی مظنون شدند و به راننده دستور ایست دادند، اما راننده حاضر نبود خودروی خود را متوقف کند، پایش را روی پدال گاز گذاشته بود و قصد داشت به هر قیمتی که شده از دست مأموران بگریزد.

مأموران وقتی متوجه شدند راننده حاضر به توقف خودرو نیست ظن‌شان نسبت به او تقویت شد و به تعقیب وی پرداختند. در جریان این تعقیب و گریز راننده خودرو اشیایی مثل چاقو و قمه از ماشینش بیرون می‌انداخت و به‌درستی دلیل فرارش مشخص نبود. در این شرایط تنها راه متوقف کردن خودرو استفاده از سلاح بود.

به این ترتیب یکی از مأموران به‌سوی خودروی تحت تعقیب تیراندازی کرد. با وجود شلیک چند تیر هوایی اما راننده باز هم حاضر نبود خودش را تسلیم کند تا اینکه یکی از گلوله‌های شلیک‌شده به کتف او برخورد کرد و سرانجام خودرو متوقف شد. راننده جوان دچار خونریزی شدیدی شده بود و به بیمارستان منتقل و سرنشین دیگر خودرو بازداشت شد اما ساعتی بعد از بیمارستان خبر رسید که راننده جان خود را از دست داده است.

در این شرایط مأموران به تحقیق از سرنشین دیگر خودرو پرداختند. او ادعا می‌کرد راننده را نمی‌شناسد و چند دقیقه قبل از تیراندازی به‌عنوان مسافر سوار خودرو شده بود. او گفت: کنار خیابان ایستاده بودم و می‌خواستم به خانه‌ام بروم که این خودرو توقف کرد و سوار شدم اما چند لحظه بعد خودروی پلیس سر رسید و به راننده دستور ایست داد اما او فرار کرد تا اینکه در تیراندازی کشته شد.

به‌دنبال این حادثه مأموری که باعث مرگ راننده شده بود در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه شد. در این جلسه که به ریاست قاضی اصغر عبداللهی برگزار شد، اولیای دم مقتول معتقد بودند مأمور پلیس به عمد فرزندشان را به قتل رسانده و برای او درخواست صدور حکم قصاص کردند. سپس مأمور پلیس در جایگاه ایستاد و در دفاع از خودش گفت: در این حادثه من همه تلاشم را انجام دادم تا راننده بدون کوچک‌ترین آسیبی خودش را تسلیم کند اما او به هیچ وجه حاضر به این کار نبود.

من چندین تیر مشقی شلیک کردم و حتی چند مرتبه هم تیراندازی هوایی کردم اما فایده‌ای نداشت تا اینکه یکی از تیرهایم ناخواسته به کتف راننده برخورد کرد. بعد از آن هم فورا او که مجروح شده بود به بیمارستان منتقل شد اما متأسفانه جان باخت. من هیچ قصدی برای به قتل رساندن متوفی نداشتم و تلاش کردم قانون به‌کارگیری سلاح را رعایت کنم. با وجود این از خانواده متوفی درخواست بخشش دارم.

در پایان این جلسه هیأت قضایی وارد شور شدند و با توجه به محتویات پرونده و دفاعیات متهم، عمل مأمور پلیس را قتل شبه عمد تشخیص دادند و وی را به پرداخت یک فقره دیه کامل محکوم کردند. با وجود تبرئه این مأمور از اتهام قتل عمد، پرونده با اعتراض او به دیوان‌عالی کشور فرستاده شد تا رأی دادگاه مورد بازنگری قرار گیرد. قضات دیوان نیز پس از بررسی پرونده رأی دادگاه را تأیید کردند تا مأمور پلیس به پرداخت دیه محکوم شود.

کد خبر 408968

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha