علی جواهری- خبرنگار: چوبش را در دست گرفته و در حالی که در هوا تاب می‌دهد میان گوسفندانش قدم می‌زند.

مناطق شهری

هر از چند گاهی که خسته می‌شود دستش را روی کمرش می‌گذارد و به برج‌های سر به فلک کشیده اطرافش می‌نگرد. حوصله‌اش که سر می‌رود دنبال بره‌ای می‌دود و این‌گونه سعی می‌کند کمی خوشگذرانی کند. برایش فرقی نمی‌کند گوسفندانش را در کوچه‌پسکوچه محله بچراند یا باغچه بوستانی که اهالی برای گذراندن اوقات فراغتشان به آنجا می‌روند.

این، حکایت چوپانانی است که در محدوده محله سعادت‌آباد با گوسفندانشان جولان می‌دهند. البته این چوپانان و به گفته اهالی دلالانی که در میدان کتاب و خیابان فرحزادی گوسفند و مرغ و خروس می‌فروشند برای شخص پولداری کار می‌کنند که از آنها خواسته در آن حوالی کار کنند.

با وجود باور نکردنی بودن ماجرای چرای گوسفندان در این محدوده شهر که قیمت خانه‌هایش سر به فلک می‌زند، وقتی با گله‌ای بیش از 100رأس گوسفند روبه‌رو می‌شویم چاره‌ای نداریم جز اینکه باور کنیم همجواری گوسفندان و برج‌های میلیاردی سعادت‌آباد فقط شایعه نیست.

در سعادت‌آباد همه می‌دانند اگر می‌خواهند دام زنده تهیه کنند، باید راه میدان کتاب و خیابان فرحزادی را در پیش بگیرند. ما هم به همین نشانی می‌رویم و چشم‌مان به مرد جوانی می‌افتد که ظاهراً چوپان گله است. به بهانه خرید گوسفند سر صحبت را با چوپان باز می‌کنیم. به نظر می‌رسد این کار و کاسبی در این محدوده از شهر حسابی سکه است.

مرد چوپان که از روستاهای لرستان برای کار به تهران آمده و حتی نمی‌داند اسم محله‌ای که گوسفندهایش را برای چرا به آن آورده چیست می‌گوید: «من فقط گوسفندان را به چرا می‌آورم. صاحب این گوسفندان باقرخان است که خیلی پول دارد.

گاهی وقت‌ها کار کساد است ولی خدا را شکر در کل فروش خوب است. شاید هفته‌ای 50 گوسفند یا بیشتر بفروشیم. باقرخان به من گفته گوسفندان را همین‌جا بچرانم. من هم همان‌کاری را انجام می‌دهم که او خواسته.» وقتی اعتراض اهالی به این کار را با او در میان می‌گذاریم، سرش را پایین می‌اندازد و می‌گوید:

«گاهی گوسفندها به طرف کوچه‌ها می‌روند و همسایه‌ها را عصبانی می‌کنند. من اینها را به باقرخان گفته‌ام. او می‌گوید به این کارها‌ کاری نداشته باشم و کارم را ادامه دهم.» چوپان جوان این حرف‌ها را می گوید و دور شدن یکی از بره‌ها را بهانه می‌کند و به دنبالش می‌رود تا داخل کوچه نرود.

  • آسایشمان را گرفته‌اند

کمی آن طرف‌تر، داخل کوچه چند نفر از اهالی با صدای بلند به صدای الاغ چوپان که شب گذشته آسایش آنها را گرفته اعتراض می‌کنند. یکی از آنها که خود را «مجید مظفری» معرفی می‌کند می‌گوید: «از چه بگویم! چند صد میلیون تومان پول خانه داده‌ایم، بیشترین عوارض شهرداری و مالیات را پرداخت می‌کنیم که در نهایت چه شود؟ که کنار خانه‌مان گوسفند بچرانند. صدای گاو و گوسفندان آسایش همه اهالی را گرفته است. نمی‌دانم این آقای چوپان و صاحب این گله با خودشان چه فکری می‌کنند که چنین‌کاری در این منطقه و محله انجام می‌دهند. از مسئولان خواهش می‌کنم به این مشکل رسیدگی و این محله را از دست این مزاحمت‌ها خلاص کنند.»

«رضا نیک‌پور» یکی دیگر از اهالی که از وضع کنونی شکایت دارد می‌گوید: «معمولاً اوایل صبح و غروب صدای گله‌های گوسفند در محله شنیده می‌شود و به فضای باز در محله سعادت‌آباد می‌آیند. بوی بد و فضولات این حیوانات امان اهالی را بریده است. طبق قانون چرای گوسفندان داخل شهر تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد. چندین بار با شهرداری این مشکل را مطرح کرده‌ایم و درباره این موضوع با صاحب این گله حرف زده‌ایم، اما هیچ‌کدام از پیگیری‌هایمان به نتیجه نرسیده است.»

  • با جدیت پیگیر هستیم

کمی آن طرف‌تر، درست در خیابان فرحزادی، افرادی با در دست داشتن تابلوهای کاغذی فروش گوسفند زنده و مرغ و خروس ایستاده‌اند. تلاش‌هایمان برای صحبت با این افراد به نتیجه نمی‌رسد. اما به گفته تعدادی از همسایه‌ها این فروشندگان رابطه مستقیمی با تعدادی از گله‌ها دارند که در این محدوده هستند. جالب اینکه قیمت فروش دام در این محدوده از پایتخت بیشتر است. یکی از فروشندگان دلیلش را این‌گونه توضیح می‌دهد: «بالاخره فرقی باید بین سعادت‌آباد و جاهای دیگر شهر باشد.»

«سیدحسین کاتبی» دبیر شورایاری محله آسمان‌ها از پیگیری‌های 10ساله شورایاری برای خروج این مزاحمت از محله صحبت می‌کند و می‌گوید: «این مشکل شکل بصری محله ما را آشفته کرده و آلودگی‌های بسیاری را به همراه داشته است. بارها خواسته‌ایم با صاحبان و فروشندگان این گوسفندها صحبت کنیم که به هیچ عنوان حاضر به صحبت نشده‌اند. آنها برخورد تندی با اهالی دارند و همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. مرتب هم از شهرداری پیگیری کرده‌ایم.

هر بار که موضوع را با شهرداری در میان می‌گذاشتیم و آنها هم پیگیری می‌کردند با برخورد بد این افراد مواجه می‌شدیم. تا جایی که چندین بار نزدیک بود کار مأموران شهرداری با این افراد به زد و خورد بکشد. خلاصه از هیچ راهی برای مذاکره و رفع این مشکل به نتیجه نرسیده‌ایم. از طرفی هم شهروندان محله از دست کارهای این افراد به ستوه آمده‌اند و هر روز برای حل این مشکل به سرای محله مراجعه می‌کنند. امیدوارم مسئولان بتوانند از راه‌های محکم‌تر و قانونی این مشکل بزرگ را برای ما حل کنند.»

«مجید فلاح» شهردار ناحیه 8 با بیان اینکه خدمت‌رسانی برای رفع مشکلات مردم یکی از اهداف شهرداری برای فراهم کردن محله‌های ایده‌آل برای زندگی است درباره اقدامات شهرداری برای رفع این مشکل می‌گوید: «این افراد با دام‌هایشان آسایش را از اهالی گرفته و جدا از آلودگی‌های محیط‌زیستی برای شهروندان مزاحمت‌های زیادی ایجاد کرده‌اند.

همچنین، از این وجهه بصری محله را هم برهم ریخته‌اند. بارها خواسته‌ایم با صاحبان گله‌ها و فروشندگان دام صحبت کنیم ولی با ادبیات بد و ناپسند آنها روبه‌رو شده‌ایم. مسلماً این کار از نظر قانون شهری تخلف محسوب می‌شود و این صنف باید از این محله بیرون برود. از اینکه شهروندان صبوری کرده‌اند تشکر می‌کنم. ما با جدیت تمام پیگیر این موضوع هستیم و چون این موضوع آلودگی محیط‌زیستی دارد مدارک لازم را جمع‌آوری کرده و برای صدور رأی به کمیسیون ساماندهی شهرداری فرستاده‌ایم. منتظر ابلاغ رأی کمیسیون در این رابطه هستیم که به محض اعلام رأی، اقدامات لازم در این رابطه انجام خواهد شد.»

کد خبر 408975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha