همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم گفت: ۲ قلاده یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت خراسان شمالی به‌تازگی دیده شده که این مشاهده به صورت چشمی و مستقیم بوده است.

۲ قلاده یوزپلنگ در خراسان شمالی مشاهده شد

به گزارش ايرنا، سیدمحمد موسوی با بیان این که در سال جاری برای تصویربرداری از یوزپلنگ دوربین تله‌ای کار نشده است، گفت: هر ساله در فصل تابستان برای تصویربرداری و مشاهده یوزپلنگ از دوربین‌های تله‌ای استفاده می‌شود زیرا که مشاهده به صورت مستقیم و چشمی سخت است.

موسوی با اشاره به مشاهده برخی از افراد هنگام دیدن یوزپلنگ و ترساندن و فراری دادن آن افزود: یوزپلنگ حیوانی آرام است تا در تنگنا قرار نگیرد حمله نمی‌کند، مهم‌ترین مشکل در این فصل حضور دامداران و سگ‌های گله است.

به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست جاجرم توله‌های این حیوان توسط سگ‌ها در معرض خطر هستند.

موسوی گفت: به دامداران توصیه می‌شود از هر گونه آسیب رساندن به این حیوان در معرض انقراض پرهیز و از آن محافظت کنند.

وی گفت: پناهگاه حیات وحش میاندشت و پارک ملی ضامن آهوی جاجرم یک از زیستگاه‌های مولد یوز و دارای حساسیت فوق‌العاده‌ای است که بارها تولید مثل و زاد ولد این گونه ارزشمند و در معرض انقراض در این منطقه انجام شده است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم و پارک ملی ضامن آهو خراسان شمالي در 10 کیلومتری شرق شهرستان جاجرم با گستره‌ای 84 هزار و 435 هکتاری قرار دارد که حدود 16 هزار هکتار پهنه آن دو سال پیش، به دلیل ازدیاد جمعیت آهو، به عنوان پارک ملی ضامن آهو تعیین شده است و یکی از پویاترین زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور است که در سال‌های گذشته تعدادی از این حیوان تصویربرداری شده است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان 100 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان 80 کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود 75 کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین 30 کیلومتر فاصله دارد و زیستگاه گونه در معرض انقراض یوزپلنگ ایرانی است.

در سال‌های اخیر با تلاش محیط‌بانان اداره حفاظت محیط زیست جاجرم و همکاری اداره کل محیط زیست خراسان شمالی و پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اقدامات آموزشی مناسبی برای جوامع محلی اطراف این زیستگاه منحصر به فرد انجام شده که نتیجه آن افزایش جمعیت آهو و رشد زادآوری یوزپلنگ در این منطقه بوده است.

کد خبر 408994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha