همشهری آنلاین: چین و اروپا در هفتمین دور گفت و گوهای اقتصادی و تجاری بلند پایه خود قاطعانه با «یکجانبه گرایی و حمایت گرایی تجاری آمریکا» مخالفت کرده و متعهد شدند به طور مشترک از سیستم «تجارت چند جانبه با محوریت سازمان تجارت جهانی و برپایه مقررات» دفاع کنند.

 همراهی چین و اروپا برای مقابله اقتصادی با آمریکا

به گزارش روز سه شنبه ایرنا نشست هیات بلندپایه چین و اروپا دیروز و امروز با میزبانی مشترک 'لیو هه' معاون نخست وزیر چین و 'جرکی کاتاینن' معاون رییس کمیسیون اروپا در پکن برگزار شد.

در مقایسه با شش گفت و گوی قبلی، پس زمینه هفتمین گفت و گوی اقتصادی تجاری مقامات بلندپایه چین و اروپا متفاوت بود اکنون جنگ تجاری بر جهان حکمفرما است و چین و اتحادیه اروپا هر دو مورد سرکوب تجاری آمریکا قرار گرفته و ناچار به مقابله با آن هستند.

در این مقطع، پشتیبانی و پیشبرد جهانی شدن اقتصاد خواست مشترک دو طرف است به علاوه، امسال برابر با چهلمین سالگرد اجرای سیاست اصلاحات و درهای باز چین، پانزدهمین سالگرد روابط همکاری راهبردی همه جانبه چین و اروپا و بیستمین سالگرد شکل گیری سازوکار ملاقات چین و اروپا است این مناسبت های خاص، فرصت خوبی برای تعمیق و گسترش همکاری های دو طرف فراهم کرده است.

چین و اروپا به عنوان حامی جهانی شدن، تمایلی به جنگ تجاری ندارند اما آمریکا بر عکس، در این زمینه پافشاری و چین و اروپا را مجبور به دفاع می کند این در حالی است که میزان کل اقتصاد چین و اتحادیه اروپا حدود 40 درصد کل جهان را تشکیل می دهد.

دو طرف در نشست خود درباره موضوع 'پشتیبانی و پیشبرد روند جهانی شدن، تعمیق و گسترش همکاری چین و اروپا' به طور عمیق، عملی و موثر و اثربخش تبادل نظر کردند.

تکمیل سازوکار مدیریت جهانی، حفظ سازوکار چند جانبه تجاری، پیشبرد آزادی و تسهیلات تجاری و سرمایه گذاری، تقویت اقتصاد دیجیتال، تجارت الکترونیک، اقتصاد بازیافت‌پذیر، پیشگیری از آلودگی سفید، مقابله با تغییرات اقلیمی و همکاری در زمینه کشاورزی و امور مالی از دیگر موضوعاتی بود که دو طرف در مورد آن به تفاهم رسیدند و برای برگزاری بیستمین دیدار رهبران چین و اروپا در زمینه اقتصاد و تجارت آماده شدند.

چین و اتحادیه اروپا بر این باورند باید قاطعانه با یک جانبه گرایی و حمایت‌گرایی تجاری مخالفت کرده و از تاثیرات منفی آن در اقتصاد جهانی پیشگیری کرد.

دو طرف همچنین تعهد دادند با تلاش مشترک سازوکار چند جانبه تجاری با محوریت سازمان تجارت جهانی و بر پایه قوانین و مقررات را حفظ کرده و به پیشبرد روند جهانی شدن اقتصادی مبنی بر بازتر بودن، همبستگی، بهره مندی مشترک، تعادل و منافع متقابل یاری کنند.

'لیو هه' معاون نخست وزیر چین در این ارتباط گفت: امسال در پانزدهمین سالگرد برقراری روابط همه جانبه مشارکتی راهبردی چین و اروپا و بیستمین سالگرد برگزاری دیدار رهبران دو طرف، همکاری دو طرف در همه ابعاد گسترش یافته و منافع بزرگی برای شرکت‌ها و مردم دو کشور همراه آورده است.

وی همچنین اظهار داشت: اعم از تغییرات اوضاع بین المللی، چین همواره بر توسعه روابط درازمدت، باثبات و با منابع مشترک اقتصادی و تجاری با اروپا پایبند خواهد بود.

'جرکی کاتاینن' معاون رییس کمیسیون اروپا نیز عنوان کرد: اروپا مایل است به اتفاق چین، ضمن تقویت رایزنی و هماهنگی، همکاری عملی را تعمیق بخشیده و به توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو طرف و همچنین رشد اقتصاد جهانی یاری کند.

وی در این باره گفت: هدف مشترک ما پشتیبانی از سازوکار چند جانبه تجاری با محوریت سازمان تجارت جهانی است امروز ما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم، اما علاوه بر بحث و بررسی به اقدامات عملی نیز نیاز است اتحادیه اروپا با همکاری با چین به طور مشترک با چالش‌ها مقابله کرده و سازمان تجارت جهانی را حفظ خواهد کرد.

امروز همچنین ده‌ها سند همکاری میان چین و فرانسه در زمینه های انرژی، تکنولوژی، مواد غذایی، کشاورزی و بهداشت با حضور نخست وزیران دو کشور در پکن امضا شد که بیانگر توسعه روابط اقتصادی چین و اتحادیه اروپا است.

گفت و گوهای دو جانبه چین و اتحادیه اروپا از سال 2007 میلادی تا کنون برگزار شده است حجم مبادلات دو کشور در سال 2008 یعنی یک سال بعد از راه اندازی نخستین دور گفت و گوها، 327 میلیارد یورو بود.

حجم مبادلات چین و اروپا در سال 2017 میلادی در مجموع 572 میلیارد یورو بود این مقدار در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 7.3 درصد افزایش یافته است.

کد خبر 409041

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha